Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Kłajpeda zbuduje instalację do produkcji zielonego wodoru

Port w Kłajpedzie zmierza w kierunku celu, jakim jest zostanie pierwszym na Litwie i w krajach bałtyckich producentem i dostawcą zielonego wodoru dla statków, różnych typów sprzętu portowego i transportu prywatnego. Prace budowlane rozpoczną się wkrótce – otrzymano pozwolenie na budowę.

fot. Port Kłajpeda

Przetarg na budowę ogłoszony przez Państwowy Zarząd Portu Morskiego w Kłajpedzie jest prawie ukończony. Prace budowlane mają rozpocząć się w czerwcu. Zostanie opracowana specjalistyczna lokalizacja, z nowymi sieciami inżynieryjnymi zbudowanymi lub przebudowanymi istniejącymi (prąd, zaopatrzenie w wodę, kanalizacja domowa i deszczowa, rurociągi wodorowe, linie komunikacyjne).

Zakład wodorowy zostanie zainstalowany w standardowym 40-stopowym kontenerze morskim. Planowane zapotrzebowanie na energię elektryczną dla urządzeń do produkcji wodoru w porcie w Kłajpedzie wynosi 2,25 MW. Infrastruktura zostanie dostosowana do dostarczania wodoru do statków, a także do pojazdów, ciężarówek i autobusów. Oczekuje się, że stacja będzie produkować 127 ton wodoru rocznie. Oprócz przygotowań do produkcji trwają prace nad planami wykorzystania tego paliwa.

W zeszłym roku Zarząd Portu Morskiego w Kłajpedzie podpisał memorandum z firmą przeładunkową „Bega”. Zgodnie z umową strony zobowiązały się do zbadania możliwości wykorzystania zielonego wodoru w urządzeniach pracujących w terminalu. Pod koniec ubiegłego roku podpisano również umowę o współpracy z Grupą LTG, zobowiązującą do zbadania wykorzystania zielonego wodoru w transporcie kolejowym, udziału w projektach finansowanych przez UE oraz łączenia zasobów i wiedzy fachowej w celu opracowania łańcucha dostaw zielonego wodoru.

Projekt jest realizowany w ramach Planu Odbudowy i Odporności Gospodarczej „Next Generation Lithuania”, finansowanego przez unijny fundusz odbudowy i odporności NextGenerationEU. Całkowity szacowany koszt projektu stacji produkcji i tankowania wodoru wynosi około 12 milionów euro, z czego około 6 milionów euro jest finansowanych ze środków UE.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close