Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

KE opublikowała wytyczne dot. opłat za dostęp do torów

Komisja Europejska opublikowała wytyczne dla państw członkowskich dotyczące sposobu ustalania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Wskazówki te nie są obligatoryjne, lecz w założeniu KE mają skłonić do naliczania opłat infrastrukturalnych w taki sposób, by wspierać rozwój zrównoważonego transportu kolejowego. 

fot. Pixabay

Dokument opublikowany przez KE odnosi się do wątpliwości dotyczących opcjonalnych marż, które mogą być przez zarządców infrastruktury dodawane do bezpośrednich kosztów operacyjnych ponoszonych przez przewoźników kolejowych. W państwach członkowskich stosowane są różne, niespójne ze sobą praktyki dotyczące naliczania tych marż. 

Komisja Europejska wskazuje, że nadrzędną zasadą jaką powinno się kierować przy ustalaniu zasad naliczania opłat infrastrukturalnych powinno być optymalne i efektywne wykorzystanie infrastruktury. Oznacza to, że stawki dostępu nie powinny być barierą dla przedsiębiorców, którzy chcą korzystać z transportu kolejowego. Zgodnie z Rozporządzeniem obligatoryjne jest jedynie pobieranie od operatorów kolejowych opłat pokrywających bezpośrednie koszty operacyjne. Natomiast naliczanie dodatkowych marż jest dopuszczalne ale nie obowiązkowe. 

Zachować konkurencyjność kolei

Komisja wskazuje też, że opłaty pobierane orz przewoźników mają na celu umożliwienie optymalnego wykorzystania przepustowości infrastruktury. Państwa członkowskie mogą ale nie muszą stosować finansowanie z środków publicznych dla zarządców infrastruktury. Ale w przypadku gdy takiego dofinansowania nie świadczą, a koszty utrzymania i inwestycji na infrastrukturze pokrywane są w 100% z opłat ponoszonych przez przewoźników, stawki dostępu należy naliczać tak, by nie pogarszać konkurencyjności transportu kolejowego. 

— Państwa członkowskie mogą upoważnić zarządców infrastruktury do pobierania marż w celu przyczynienia się do pełnego zwrotu kosztów. Dyrektywa nakłada jednak surowe warunki na stosowanie dopłat, aby zachować nadrzędne cele optymalizacji wykorzystania infrastruktury kolejowej i zachowania konkurencyjności transportu kolejowego — stwierdzono w wytycznych KE. 

Zasada niedyskryminacji

Zgodnie z artykułami 29(2) i 29(3) zasady naliczania opłat powinny być takie same na całej sieci. Zarządcy infrastruktury mogą zróżnicować wysokość opłat w zależności od parametrów takich jak maksymalna prędkość lub nacisk na oś. Zasady pobierania opłat powinny być również niedyskryminacyjne dla przedsiębiorstw kolejowych. Zasady te powinny być proporcjonalne co do wykorzystania infrastruktury, ale nie zróżnicowane w zależności od wykorzystywanego taboru. Przedsiębiorcy korzystający z pociągów o większej przepustowości nie powinni być, zdaniem KE „karani” wyższymi opłatami. 

— Porównywalne usługi powinny być objęte tymi samymi marżami za równoważne korzystanie z infrastruktury. Opłaty pobierane od przedsiębiorstw, które świadczą równoważne usługi w tym samym segmencie rynku, nie powinny być różnicowane w zależności od rodzaju sprzętu lub taboru kolejowego (z wyjątkiem wszelkich możliwych różnic w bezpośrednich kosztach, które one powodują) — stwierdzono w dokumencie. 

Polityka zmniejszania kosztów

Zgodnie z Rozporządzeniem władze publiczne powinny stosować zachęty dla zarządców infrastruktury w celu długofalowego zmniejszania kosztów korzystania z sieci kolejowej. Zachęty te powinny być wprowadzanie w umowach zawartych między państwami członkowskimi a zarządcami. Zdaniem Komisji dopłaty powinny być pobierane tylko wtedy gdy spełnione zostaną określone wskaźniki efektywności infrastruktury lub gdy różnice w tej efektywności są uwzględniane w stawkach opłat.

— Wkład marży do „pełnego zwrotu kosztów” należy rozumieć jako odnoszący się do kosztów, które wydajny zarządca infrastruktury musiałby ponieść, aby świadczyć usługi infrastrukturalne danej jakości, netto po odliczeniu innych wkładów, takich jak finansowanie państwowe lub regionalne. Dyrektywa ma jasny cel polityczny, jakim jest zwiększenie wykorzystania sieci kolejowej poprzez obniżenie opłat. W tym celu należy zapewnić zachęty dla zarządców infrastruktury — stwierdzono w wytycznych. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close