Czy intermodal to dziś akt odwagi?
Transport intermodalny wymaga długotrwałego, strategicznego myślenia i przynosi korzyści nie tylko w postaci redukcji emisji CO2 ale też mniejszych kosztów. Kto dziś zainwestuje w intermodal ten szybciej dostosuje się do zmian, które nadchodzą w europejskiej logistyce — przekonywała Agnieszka Ryband, dyrektor zarządzająca ds. handlu i obsługi klienta w Loconi Intermodal podczas Forum Kobiet w Logistyce.

Tegoroczna, 13. edycja Forum odbyła się w dniach 12-13 maja w Gdańsku pod hasłem „To be fair”. Ekspertka Loconi zwróciła uwagę na kwestię odpowiedzialności branży transportowej związanej z koniecznością ograniczenia śladu węglowego, co jest wyrazem uczciwości wobec przyszłych pokoleń.
Transport intermodalny pozwala znacznie obniżyć emisję CO2 w porównaniu z tradycyjnym transportem drogowym. Mimo tych korzyści środowiskowych, przewozy intermodalne nie są wyborem oczywistym dla wielu firm. W Polsce potencjał ekologiczny transportu intermodalnego osłabia duży udział węgla w miksie energetycznym. Problemem są też ograniczenia infrastrukturalne i potrzeba lepszej integracji procesów w łańcuchu dostaw. Firmy nie są także zachęcane do wyboru ekologicznych środków z powodu braku obowiązku raportowania emisji.
— To wszystko powoduje, że intermodal wciąż wymaga dziś odwagi, konsekwencji i myślenia długoterminowego. Wielu klientów wciąż uważa też, że intermodal jest droższy od transportu drogowego. Tymczasem praktyka – także w Loconi – pokazuje, że przy dobrej współpracy z partnerem i dostosowaniu procesów w całym łańcuchu dostaw, intermodal może być rozwiązaniem nie tylko bardziej ekologicznym, ale i ekonomicznie tańszym — powiedziała Agnieszka Ryband.
Biznesowa dojrzałość
Jak wskazała eksperta Loconi wybór transportu intermodalnego w obecnej sytuacji w logistyce jest wyrazem dojrzałości biznesowej i odwagi. Wymaga oparcia się nie tylko na bieżącej kalkulacji, ale też odpowiedzi na wyzwania przyszłości: obostrzenia regulacyjne, presję środowiskową oraz rosnące oczekiwania rynku. ETS2, strefy czystego transportu czy coraz większy problem braku kierowców spowodują, że transport drogowy będzie coraz droższy i mniej dostępny.
— Firmy, które kierują się wyłącznie krótkoterminowym zyskiem, mogą z czasem stracić konkurencyjność, bo zrównoważony rozwój przestaje być atutem, a staje się koniecznością. Transport intermodalny wymaga strategicznego myślenia, inwestycji w procesy oraz odwagi, by odejść od utartych schematów. To świadome rezygnowanie z „natychmiastowości” na rzecz długofalowej „stabilności”. To wybór dla tych, którzy chcą budować biznes odporny na przyszłość – stabilny, efektywny i fair wobec klimatu. Kto zainwestuje dziś – w partnerstwa, procesy, infrastrukturę – ten szybciej zacznie zbierać efekty tej decyzji — stwierdziła Agnieszka Ryband.