Grupa Schavemaker zaprezentowała przedstawicielom firm produkcyjnych z Dolnego Śląska perspektywy rozwoju transportu intermodalnego
Transport intermodalny to odpowiedź na wiele wyzwań, z jakimi mierzą się dziś producenci, logistycy i handlowcy w Europie. Z roku na rok zyskuje na znaczeniu także w Polsce, a Dolny Śląsk staje się ważnym punktem na mapie jego rozwoju. Podczas wydarzenia Open Day na Terminalu Kolejowym w Kątach Wrocławskich, które odbyło się 21 maja br., Grupa Schavemaker zaprezentowała przedsiębiorcom z regionu praktyczne możliwości wykorzystania przewozów kombinowanych w codziennej działalności.

Dolny Śląsk to jeden z prężniej rozwijających się obszarów przemysłowych w kraju – silny w sektorach AGD, elektroniki, chemii, przemysłu spożywczego, automotive i materiałów budowlanych. Eksport dużych wolumenów towarów z regionu sprawia, że dostęp do efektywnego, przewidywalnego i niskoemisyjnego transportu ma kluczowe znaczenie.
Nowoczesna infrastruktura i rosnąca sieć połączeń
Schavemaker od 2007 roku rozwija intermodalny terminal w Kątach Wrocławskich, który umożliwia firmom bez dostępu do własnych bocznic korzystanie z transportu kolejowego. Terminal obsługuje kilkanaście pociągów tygodniowo kursujących do portów w Gdyni i Gdańsku, a także do holenderskiego Moerdijk – kluczowego węzła logistycznego dla przewozów z/do krajów Beneluksu, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji i Hiszpanii. W 2025 roku między Kątami Wrocławskimi a Moerdijk kursować będzie aż 6 par pociągów tygodniowo, co zapewnia wysoką regularność i stabilność dostaw – niezależnie od dni wolnych i świąt.
Dlaczego intermodal?
Wśród zalet transportu intermodalnego najczęściej wymieniana jest redukcja emisji CO₂. Przeniesienie transportu towarów z dróg na kolej, na trasie takiej jak Dolny Śląsk – Holandia, pozwala zredukować emisje nawet o 70%. Drugą istotną zaletą jest regularność przewozów.
— Tygodniowo obsługujemy 6 połączeń kolejowych między Kątami Wrocławskimi a Moerdijk. Działa to jak taśma produkcyjna – pociąg kursuje między terminalami przez cały rok, bez względu na święta czy dni wolne. To daje naszym klientom przewidywalność i stabilność łańcucha dostaw. Dodatkową korzyścią jest zwiększone bezpieczeństwo przewozów oraz odciążenie dróg — powiedział Michał Kubalok, Branch manager Schavemaker Intermodal.
Do tych korzyści nawiązała również Martyna Grala, Head of Sales and Marketing: — Intermodal działa w każdej skali. To świetne rozwiązanie zarówno dla firm, które mają jeden ładunek tygodniowo, jak i dla tych, które wysyłają ich sto. To także odpowiedź na zmieniającą się sytuację na rynku – na problemy takie jak luka kadrowa w zawodzie kierowcy czy brak dostępnych mocy przewozowych w sezonach wysokiego zapotrzebowania. Transport intermodalny pozwala także obniżyć koszty i poprawić przewidywalność dostaw.
– Kontenery, z których korzystamy, mają pojemność porównywalną ze standardowymi naczepami i mogą pomieścić 33 niepętrowalne europalety z towarem. Dzięki dopuszczalnym odstępstwom dla transportu intermodalnego możemy załadować nawet do 26 ton. To idealne rozwiązanie dla klientów przewożących ciężkie ładunki – podkreśla Michał Kubalok, Branch manager Schavemaker Intermodal.
Inwestycje w przyszłość – Railport Mietków
Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na przeładunki, w ubiegłym roku Schavemaker Invest zrealizował rozbudowę terminalu w Kątach, dostosowując infrastrukturę m.in. do obsługi pociągów o długości 740 m oraz usprawniając wjazdy od strony Wrocławia.
Kolejnym strategicznym krokiem jest budowa Railport Mietków – nowego terminalu przeładunkowego zlokalizowanego 9 km od Kątów Wrocławskich. Inwestycja obejmuje stworzenie infrastruktury do obsługi naczep, torów odstawczych oraz terenów inwestycyjnych, które mogą posłużyć pod budowę magazynów i centrów dystrybucyjnych. – Szukamy partnerów do wspólnego rozwoju tego miejsca. Railport Mietków to projekt, który może zmienić logistyczną mapę Dolnego Śląska – mówi Przemysław Zemla, Director of Intermodal Terminal.
Schavemaker Invest podpisał umowę na realizację pierwszego etapu nowego terminalu w Mietkowie, w ramach którego powstanie obiekt przeznaczony do przeładunków naczep. Trwają także prace nad projektem modernizacji infrastruktury kolejowej w Railport Mietków.
Czytaj także: Schavemaker Invest wybuduje terminal intermodalny w Mietkowie



