Technologia kontroli X-Ray kontenerów morskich sterowanych AI skróci czas tranzytu ładunku
Służby celne w większości krajów monitorują zawartość kontenerów przybywających drogą morską z zagranicy. Rzadko, jeśli w ogóle, kontrolują co jest w kontenerach eksportowych przeznaczonych do portów zamorskich – bo tego na ogół nie wymagają przepisy. W dodatku urzędy celne w wielu krajach stosują nadal metody kontroli z wcześniejszej epoki, które sprawdzały się w okresach, gdy wolumen handlu stanowił ułamek współczesnego wolumenu handlu.

Te dwie luki lub okoliczności wykorzystują gangi złodziei i przemytników, w tym przy „eksporcie” kradzionych samochodów. W szczególności poważne straty gospodarcze powoduje epidemia w rozwiniętych krajach zachodnich kradzieży ekskluzywnych samochodów, a duża ich skala spowodowała z kolei gwałtowny wzrost stawek ubezpieczeń samochodowych. Zmusiło to zachodnie agencje celne do pilnego opracowania metod szybkiej i dokładnej kontroli zawartości ekspediowanych kontenerów.
Technologie kontroli
Niestety, raczej wolno wprowadzana jest technologia rentgenowska, czyli skanowanie wnętrza kontenerów morskich, ponadto obejmuje ona nadal tylko ułamek wysyłanych kontenerów, informuje portal MatirimeExecutive. Tymczasem rosnąca ilość kontenerów przybywających i wychodzących z głównych portów wymaga szybkiej i dokładnej oceny zawartości każdego z nich, co przytłoczyłoby celników i stworzyło wąskie gardło odpraw.
Zakłada się, że przyszłe inspekcje kontenerów w portach będą musiały obejmować połączenie technologii rentgenowskiej i programowania sztucznej inteligencji (AI). Wprowadzenie AI daje bowiem możliwość przetwarzania w krótkim czasie ogromnych ilości danych z kontenerów. W założeniu, AI będzie w stanie wytypować podejrzane pojemniki, które będą odstawione do dalszej kontroli przez funkcjonariuszy.
Wyzwania
Wyzwanie związane z wprowadzeniem AI do kontroli celnej sprowadza się do opracowania wstępnego programowania (miałby za zadanie dokładne rozpoznawanie i identyfikowanie zawartości kontenerów) oraz programu, który umożliwia dokładne porównanie zawartości z manifestem wystawionym dla każdego kontenera. Rolą projektantów jest również opracowanie takiego programu, sztuczna inteligencja rozszerzała początkowe programowanie, zwiększając w przyszłości wydajność i dokładność kontroli.
Innego rodzaju wyzwaniem jest to, kto pokryje koszty opracowania i wdrożenia technologii kontroli kontenerów X-Ray, wzbogaconej o AI? Scedowanie tego zadania na zarządy portów – raczej opóźni proces realizacji takich inwestycji.
Jedną z propozycji jest podniesienie przez rządy stawek podatkowych na samochody z wyższej półki, które są bardziej narażone na to, że staną się celem kradzieży w celu ich „eksportu”, a które to wpływy sfinansowałyby nowoczesne systemy kontroli granicznej. Opcją jest nałożenie przez rządy taryfy inspekcyjnej za każdy kontener, który jest dopuszczony do eksportu, na wzór ceł nakładanych na towary importowe.
Perspektywy
Zainstalowanie technologii kontrolnej zdolnej do szybkiej i dokładnej identyfikacji zawartości kontenerów morskich jest szansą nie tylko na ograniczenie kradzieży luksusowych samochodów. Oferuje możliwość usprawnienia przyszłego handlu międzynarodowego z użyciem kontenerów, umożliwiając zagranicznym służbom celnym kontrolę ich zawartości przed przybyciem statku do portu.
Jest jeden podstawowy warunek – wdrożenie technologii kontroli rentgenowskiej kontenerów sterowanych AI, wpierw w hubach światowych, później w mniejszych portach, czyli budową międzynarodowej sieci nowoczesnej kontroli celnej.
Taka współpraca i zaawansowana inspekcja zwiększyłyby szybkość, z jaką kontenery przechodzą przez kontrole celne, skracając całkowity czas tranzytu między przybyciem do portu a załadunkiem na pokład statku. Podczas gdy statek znajdować się będzie na morzu, celnicy w innym miejscu – wspomagani przez AI – oceniliby zawartość wszystkich kontenerów na pokładzie statku i zidentyfikowali podejrzane kontenery, które miały zostać skierowane do dalszej kontroli po przybyciu statku.