Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewozy towarów niebezpiecznych w 2024 roku

W 2024 r. wzrosły podstawowe parametry przewozu towarów niebezpiecznych koleją. Zwiększyła się liczba przewoźników, masa ładunków, praca przewozowa i odległość, na jaką były przewożone towary niebezpieczne.

fot. Pixabay

Transport kolejowy ma ogromne znaczenie dla przewozu towarów niebezpiecznych. Liczba przewoźników, którzy wykonywali przewozy towarów niebezpiecznych, zwiększyła się z 40 w 2023 r. do 47 w 2024 r. Masa ładunków wyniosła 32,5 mln ton wobec 32 mln ton w 2023 r. (wzrost o 1,6%). Wykonana praca przewozowa osiągnęła 11,6 mld tkm względem 11,2 mld tkm w 2023 r. (wzrost o 3,5%), a średnia odległość przewozu jednej tony towarów niebezpiecznych wzrosła z 350,3 km w 2023 r. do 356,7 km w 2024 r. (wzrost o 1,8%). Udział przewozów towarów niebezpiecznych w rynku kolejowym według masy osiągnął 14,6% (13,8% w 2023 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 19,9% (18,2% w 2023 r.).

Przewozy towarów niebezpiecznych realizowane są głównie w komunikacji krajowej. W 2024 r. udział transportu krajowego w przewozach towarów niebezpiecznych stanowił według masy 62% (65,4% w 2023 r.) oraz 64,4% według wykonanej pracy przewozowej (69,9% w 2023 r.). Udział importu towarów niebezpiecznych przewożonych koleją w 2024 r. według masy ukształtował się na poziomie 21,2%, eksport 12,3%, a tranzyt 4,5%. W pracy przewozowej import, eksport oraz tranzyt stanowiły odpowiednio 17%, 11,4% i 7,2%.

Główną klasą przewożonych ładunków niebezpiecznych w 2024 r. pozostały materiały zapalne ciekłe (klasa 3. według RID1). Ich udział w przewozach ładunków niebezpiecznych według masy wyniósł 68% (66,7% w 2023 r.), a według wykonanej pracy przewozowej 75% (72,6% w 2023 r.).

Zgodnie z klasyfikacją ładunków niebezpiecznych, poza materiałami zapalnymi ciekłymi, największy udział w przewozie miały różne materiały i przedmioty niebezpieczne (klasa 9.) – 11% według masy oraz 7% według pracy przewozowej (13,8% i 11,2% w 2023 r.) oraz gazy (klasa 2.) – 9,2% według masy oraz 7,7% według pracy przewozowej (9,8% oraz 7,6% w 2023 r.).

Źródło: UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close