Port Koper osiągnął dobre wyniki w I kw. 2025 roku
Port Koper w pierwszych trzech miesiącach tego roku odnotował duży sukces i przebił wszystkie kluczowe wskaźniki finansowe w porównaniu do 2024 roku. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 90,8 mln euro, czyli o 14 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, a zysk netto był również wyższy o 20 mln euro. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku odnotował również 7-procentowy wzrost w przeładunkach, zwłaszcza w segmencie kontenerów i samochodów.

Całkowita przepustowość przewozowa w pierwszym kwartale wyniosła 5,6 mln ton towarów, co jest zgodne z planem biznesowym i o 7 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W tym okresie obsłużyliśmy 299 712 jednostek kontenerowych (TEU), co stanowi wzrost o 17 procent w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2024 roku. W marcu 2025 roku Port Koper osiągnął najwyższy dotychczas miesięczny przeładunek kontenerów, wynoszący 110 810 obsłużonych jednostek kontenerowych. Również w marcu zacumował pierwszy statek nowego aliansu, który został utworzony w lutym tego roku przez duńską linię Maersk Line i niemiecki Hapag-Lloyd i który w znacznym stopniu przyczynia się do połączenia portu z rynkami Dalekiego Wschodu. W pierwszych miesiącach tego roku odnotowano również zwiększoną liczbę statków kontenerowych łączących Koper z wieloma portami na Morzu Śródziemnym.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy na terminalu samochodowym obsłużono 206 704 pojazdów, co stanowi wzrost o 9 proc. w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 r., ale jest wynikiem nieznacznie poniżej planu, ze względu na słabszą sprzedaż pojazdów na rynku chińskim i nieprzewidywalną sytuację gospodarczą na świecie. W kategorii ładunków drobnicowych odnotowano wzrost o 22 proc., głównie za sprawą większego przeładunku wyrobów stalowych i drewna. Nieco niższy był przeładunek ładunków płynnych, natomiast przeładunek ładunków suchych i masowych nieznacznie wzrósł.
„Cieszymy się, że nawet w tych niepewnych czasach, kiedy wszystkie europejskie porty stoją w obliczu poważnych wyzwań spowodowanych większymi wolumenami importowanych towarów, przesyceniem przepustowości i ograniczeniami infrastruktury kolejowej, radzimy sobie dobrze i odnotowujemy wzrost przepustowości w kluczowych segmentach”. „Osiągnęliśmy wzrost zarówno w terminalach kontenerowych i samochodowych, jak i w przeładunku ładunków drobnicowych” – powiedziała Nevenka Kržan, Prezes Zarządu, wyrażając zadowolenie z wyników pierwszego kwartału.
Pierwszy kwartał upłynął pod znakiem dobrych wyników finansowych
Przychody netto ze sprzedaży w pierwszych trzech miesiącach 2025 r. wyniosły 90,8 mln euro, co stanowi wzrost o 14 proc. (11,4 mln euro) w porównaniu do roku 2024 i 10 proc. powyżej planu. Wyższe przychody to efekt większej liczby usług załadunku i rozładunku kontenerów oraz usług dodatkowych, a także zwiększonej przepustowości przewozów. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 24,1 mln euro i był o 36 proc. wyższy od ubiegłorocznego wyniku oraz o 57 proc. wyższy od planu. Zysk operacyjny przed amortyzacją (EBITDA) w okresie objętym sprawozdaniem wyniósł 31,8 mln euro, co stanowi wzrost o 23 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym i wzrost o 37 proc. w porównaniu z planem, natomiast zysk netto osiągnął 20 mln euro, co stanowi wzrost o 30 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym w tym samym okresie i wzrost o 54 proc. w porównaniu z planem.
Trwają duże projekty
W pierwszych trzech miesiącach tego roku spółka kontynuowała realizację zaplanowanego cyklu inwestycyjnego i przeznaczyła 22,4 mln EUR na inwestycje w środki trwałe, nieruchomości inwestycyjne i wartości niematerialne, co stanowi 101 proc. lub 11,3 mln EUR więcej niż w pierwszym kwartale 2024 r. „W tym roku kontynuujemy z pełną prędkością szeroko zakrojone, wieloletnie inwestycje, które rozpoczęliśmy w zeszłym roku. „Projekt budowy przedłużenia północnej części pierwszego pirsu jest w pełnym toku, kończymy pogłębianie dna morskiego, a wkrótce rozpoczniemy budowę nowych obszarów” – dodała Kržan.