Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ameryka odkrywa zalety składów celnych

Firmy importujące towary z Chin do Stanów Zjednoczonych spieszą się z przekształceniem magazynów w obiekty, w których mogą one być przechowywane bez natychmiastowego uiszczania opłat celnych, donosi agencja prasowa Reuters. W ten sposób w czasach radykalnie zmienionych przez politykę handlową Donalda Trumpa warunków wymiany towarowej z zagranicą  przedsiębiorstwa amerykańskie odkrywają zalety składów celnych. Są one tożsame z procedurami unijnymi.

fot. Pixabay

Rynek składów celnych w USA

Reuters przypomina, że w składach celnych importowane towary mogą być przechowywane bez natychmiastowego uiszczania opłat fiskalnych w tym ceł, które obecnie dla przesyłek z Chin wynoszą 30 proc. Opłaty te są wymagalne dopiero wtedy, gdy towary opuszczają skład celny. Rozwiązanie to pozwala przedsiębiorstwom „na skuteczniejsze zarządzanie środkami w czasie ekstremalnej zmienności polityki handlowej”.

„Wiele firm importujących z Chin korzysta z magazynów celnych, aby pomóc w przepływie środków pieniężnych” – potwierdza Cindy Allen, konsultantka ds. wysyłki w Trade Force Multiplier i była dyrektor ds. logistyki FedEx. „Niekoniecznie oszczędza to ich pieniądze, ponieważ cła trzeba uiścić, gdy towar jest wycofywany z magazynu. Ale pozwala to firmom płacić cła w mniejszych ratach, w miarę ich sprzedaży” – powiedziała. 

Obecnie w Stanach Zjednoczonych działa ponad 1700 składów celnych. Jednak wiele z nich jest teraz w pełni wynajętych, a ceny najmu powierzchni w nich gwałtownie wzrosły. Na początku 2024 r. koszt wynajmu był ok. dwukrotnie wyższy niż koszt standardowej stawki magazynowej. Natomiast od początku 2025 r. ceny w składach celnych wzrosły do czterokrotności stawki w magazynach.

Rośnie popyt

Tak wysoki popyt na skorzystanie z procedury składu celnego zachęca szereg deweloperów i dużych importerów do składania wniosku do U.S. Customs and Border Protection (CBP) o nadanie własnym magazynom statutu składu celnego lub uzyskanie zgody na rozszerzenie przestrzeni celnej w istniejących składach. Na przykład firma LVK Logistics z siedzibą w Utah jest w trakcie przekształcania jednego ze swoich magazynów w skład celny. Jak powiedziała Reutersowi dyrektor generalna Maggie Barnett, proces załatwiania formalności potrwa od trzech do czterech miesięcy.

Inne firmy logistyczne oceniają, że będzie on trwał w niektórych przypadkach nawet ponad pół roku, choć w zeszłym roku nie przekraczał kilku miesięcy. Tak uważa Chris Huwaldt, wiceprezes ds. rozwiązań w WarehouseQuote, firmie zajmującej się badaniami logistycznymi. Huwaldt powiedział też, że uzyskanie certyfikatu składu celnego dla powierzchni magazynowej „może kosztować tysiące dolarów, a nawet przekraczać sześciocyfrową kwotę” – w zależności od stanu, w którym znajduje się magazyn, statusu finansowego firmy i dodatkowych środków bezpieczeństwa wymaganych przez CBP dla określonej lokalizacji.

Ten pośpiech w przekształcaniu amerykańskich magazynów w składy celne dla różnych towarów, od odzieży po części samochodowe, jest dla niektórych przykładem, że „podniesione cła w USA będą tylko krótkoterminową polityką administracji Trumpa”, stwierdza Reuters. 

Przygotowują się na najgorsze

Inaczej ocenia sytuację Chris Rogers, który zarządza zespołem badawczym ds. łańcucha dostaw w firmie konsultingowej S&P Global Market Intelligence. Odnosząc się do licznych wniosków składanych w CBP powiedział: „Wiąże się to z pieniędzmi i wymaga czasu, ale jeśli jesteś dużą firmą i spodziewasz się, że cła pozostaną podwyższone przez dłuższy czas, możesz przekształcić (istniejące) przestrzenie w składy celne”. 

Jeszcze inaczej ocenia perspektywy Vladimir Durshpek, współzałożyciel firmy CargoNest z siedzibą w Venice na Florydzie, zajmującej się magazynowaniem i przechowywaniem. Powiedział on, że rozważa dodanie do swoich aktywów trzeciego składu celnego, ale czeka, że zakończą się negocjacje taryfowe w USA. „To, czego nie chcemy robić, to spieszyć się z zapewnieniem większej przepustowości, a potem wszystko się zmieni” – powiedział. Z kolei Brian Tu, dyrektor ds. przychodów w DCL Logistics z Kalifornii stwierdził, że nie planuje rozbudowy powierzchni celnych, ponieważ „gdy wiele magazynów będzie w stanie uzyskać wkrótce status celny, a dodatkowe taryfy mogą zniknąć, może też zniknąć popyt na przestrzeń celną”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close