Port Hamburg rozpoczyna 2025 rok z dobrymi wynikami
Port Hamburg odnotował silny wynik przeładunkowy w pierwszym kwartale bieżącego roku, pomimo trudnego otoczenia geopolitycznego i ekonomicznego. Podkreśla to wyjątkowe znaczenie gospodarcze portu Hamburg dla Niemiec i Europy. Więcej towarów przewieziono przez nabrzeże w niemal wszystkich obszarach portu wielofunkcyjnego. Przeładunki ładunków drogą morską wzrosły o 3,1 procent rok do roku do 28,3 miliona ton. Hamburg jest zatem jedynym z trzech największych europejskich portów z pozytywnym trendem w przeładunkach ładunków drogą morską.

Najlepszy kwartalny wynik przeładunków kontenerów od trzech lat
W pierwszych trzech miesiącach tego roku port Hamburg obsłużył 2,0 miliona TEU (19,9 miliona ton). Odpowiada to wzrostowi o 6,3 procent (+4,7 procent) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Pokazuje to, że portowi udało się osiągnąć najsilniejszy względny wzrost spośród głównych portów zachodnich.
Bezpośredni ruch kontenerowy z Indiami wzrasta o prawie 40 procent.
Silny ruch z krajami Dalekiego Wschodu, który również doprowadził do wzrostu przeładunków kontenerowych, znacząco się do tego przyczynił. Nowe usługi liniowe z rynkiem wzrostu Indii również miały pozytywny wpływ. Przy łącznej liczbie 60 000 TEU przeładunki kontenerów wzrosły o 39,6 procent. Tylko Malezja, ze wzrostem o 50,6 procent do 54 000 TEU, wykazała silniejszy wzrost. Pojawiły się oznaki ożywienia przeładunków z Chinami, największym partnerem handlowym. Przy 597 000 TEU stanowiło to wzrost o 11,3 procent. Z kolei handel z USA wykazał pierwsze efekty działań administracji Trumpa. Wiele magazynów w USA zostało wypełnionych pod koniec ubiegłego roku. Przeładunki kontenerów w porcie w Hamburgu dla szlaku handlowego USA były odpowiednio niższe w pierwszym kwartale. Spadły o 19,0 procent do 145 000 TEU. Uniwersalny port w popycie: przeładunek ładunków drobnicowych i masowych pozostaje stabilny
Port w Hamburgu odnotował również tendencję wzrostową w zakresie konwencjonalnych ładunków drobnicowych. Przy wzroście o 3,5 procent przeładunek wzrósł do 280 000 ton. Wraz z przeładunkiem kontenerów przeładunek ładunków drobnicowych odnotował ogólny wzrost o 4,7 procent do 20,2 miliona ton.
Od stycznia do marca 2025 r. przeładunek towarów masowych pozostał ogólnie stabilny na poziomie 8,1 miliona ton (-0,8 procent). Przeładunek ładunków sypkich w porcie spadł (-5,8 procent) z powodu niższego popytu w wyniku transformacji energetycznej; węgiel i rudy odpowiednio odnotowały niższe wolumeny transportu kolejowego, przy czym 10,9 miliona ton (-5,7 procent) załadowano na koleje od stycznia do marca. Przeładunek ładunków w systemie ssącym spadł o 14,3 procent, podczas gdy ładunki płynne wypadły bardzo dobrze ze wzrostem o 23,6 procent. Hamburg jako centralny ośrodek przeładunkowy między statkami, koleją i drogą
Chociaż w ostatnim czasie ruch przeładunkowy w szczególności ucierpiał z powodu warunków geopolitycznych, na początku roku wykazał on wzrost przeładunków o 15,3 procent do 723 000 TEU. Powodem tego jest dodanie nowych usług liniowych, z których wolumeny są transportowane dalej statkami dowożącymi, oraz możliwe przejęcie wolumenów przeładunkowych w ramach restrukturyzacji aliansów firm żeglugowych. Ruch śródlądowy wzrósł do 1,3 miliona TEU (+1,8 procent). Z kolei skorzystały na tym koleje, które przetransportowały 645 000 TEU (+0,7 procent) według wstępnych danych.