Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

2024 dobrym rokiem w przewozach intermodalnych w Polsce

Statystyki przewozów intermodalnych w IV kwartale 2024 r. pozwoliły podsumować wyniki tej gałęzi transportu w minionym roku. A był to dobry rok – w przewozach intermodalnych wszystkie parametry wzrosły w stosunku do roku poprzedniego. W przypadku niektórych – osiągnięte wartości były nawet wyższe niż we wcześniejszych latach.

fot. Pixabay

Masa przewiezionych ładunków w transporcie intermodalnym wzrosła rok do roku o blisko 3,2 mln ton – z poziomu niecałych 24,5 mln do ponad 27,6 mln. Stanowiło to wzrost o prawie 13%. Praca przewozowa zrealizowana w przewozach intermodalnych wzrosła w 2024 r. o ponad 0,9 mld tonokilometrów do wartości 9,4 mld tonokilometrów (wzrost o 10,7%). W 2024 r. liczba przetransportowanych jednostek intermodalnych również wzrosła –z poziomu 1,59 mln do 1,74 mln jednostek (wzrost o ponad 152 tys. jednostek, co stanowiło 9,6%). Jeśli chodzi o liczbę przewiezionych TEU – nastąpił wzrost z poziomu 2,43 mln TEU w 2023 r. do poziomu 2,72 mln TEU w 2024 r. (11,6% więcej).

Po bardzo wrażliwym na sytuację gospodarczą roku 2023, w którym transport intermodalny wyraźnie wyhamował, nadszedł rok 2024. Charakteryzował się on mniejszym oddziaływaniem wydarzeń gospodarczych i geopolityki na realizację transportu ładunków skonteneryzowanych. Widoczne było również duże zainteresowanie rynkiem kolejowego transportu intermodalnego, co miało odzwierciedlenie w ogólnej liczbie podmiotów, które wykazały ten rodzaj przewozów (39 spółek).

Pomimo niepewnej sytuacji międzynarodowej, transport w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku z wykorzystaniem polsko-białoruskiego przejścia Brest – Terespol w 2024 r. wzrósł w porównaniu do 2023 r. Przez długi okres wyniki były na poziomie zbliżonym do rekordowego 2021 r., jednak pod koniec 2024 r. – w wyniku zaostrzenia rosyjskich przepisów – wielkość przewozów spadła. Dodatkowo w dalszym ciągu rozwijane były przewozy na nowoutworzonych relacjach z Ukrainą. Te czynniki, a także rekordowe wyniki przeładunków w portach morskich, wpłynęły na wyniki przewozów intermodalnych realizowanych z wykorzystaniem kolei.

„Przewozy intermodalne to obecnie bardzo ważny dział transportu kolejowego. Udział w masie ładunków ogółem na poziomie 12,4% oraz 16,1% według pracy przewozowej jest najwyższy od początku zbierania statystyk transportu intermodalnego przez Urząd Transportu Kolejowego. Świadczy to o jego rosnącym znaczeniu. Stąd też nowe schematy wsparcia przewozów intermodalnych, jak np. dodatkowa ulga intermodalna czy programy dofinansowania z funduszy UE inwestycji związanych z tym segmentem transportu” – komentuje wyniki przewozów intermodalnych dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W przewozach intermodalnych w każdym z trzech pierwszych kwartałów 2024 r. widoczny był wzrost parametrów rok do roku w porównaniu do 2023 r. W czwartym kwartale jedynym parametrem o niższej wartości niż w 2023 r. był parametr pracy przewozowej – odnotowano spadek o 3,4%. Zwłaszcza dane za II i III kwartał w przewozach intermodalnych przedstawiały wartości zdecydowanie wyższe niż w 2023 r.

W IV kwartale 2024 r. przewieziono 438,6 tys. jednostek intermodalnych, co przełożyło się na 690,3 tys. TEU. W zakresie masy i pracy przewozowej było to odpowiednio 6,83 mln ton i 2,34 mld tonokilometrów. Wyniki te są wyższe o 3,9% w przypadku liczby przewiezionych jednostek intermodalnych (16 528 szt.), 8,4% w przypadku liczby przewiezionych TEU (53 442 TEU), 1,7% w odniesieniu do masy towarów (114,2 tys. ton) i niższe o 3,4% według wykonanej pracy przewozowej (0,08 mld tonokilometrów) w porównaniu z IV kwartałem 2023 r. W porównaniu z trzecim kwartałem 2024 r. wyniki czwartego kwartału były w niewielkim stopniu niższe – o 3,4% według jednostek, 2% według TEU, 3,7% według masy i 1,9% według pracy przewozowej (-15 594 jednostki, -14 375 TEU, – 0,3 mln ton i -0,04 mld tonokilometrów).

W czwartym kwartale 2024 r. realizacja przewozów intermodalnych została zadeklarowana przez 36 przewoźników, zaś w całym 2024 r. było ich 39. Najwyższy udział w rynku transportu intermodalnego w 2024 r. według wykonanej pracy przewozowej odnotowała spółka PCC Intermodal S.A. (19,55%). Kolejne spółki, które przekroczyły 5% udziału w rynku, to PKP CARGO S.A. (18,7%), DB Cargo Polska S.A. (14,11%), Captrain Polska Sp. z o.o. (5,6%), Metrans Rail Sp. z o.o. (5,58%).

Według masy przewiezionych towarów największy udział w rynku miała spółka PCC Intermodal S.A. (17,45%), a w dalszej kolejności były:  PKP CARGO S.A. (16,49%), DB Cargo Polska S.A. (12,67%), Captrain Polska Sp. z o.o. (6,35%), Metrans Rail Sp. z o.o. (5,89%), LTE Polska Sp. z o.o. (5,75%), Eurasian Railway Carrier Sp. z o.o. (5,67%).

Źródło: UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close