Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

HHLA rozpoczyna nowy rok finansowy z silnym wzrostem przychodów i zysków

Pomimo ciągle słabej gospodarki niemieckiej, napięć geopolitycznych – zwłaszcza wojny na Ukrainie i eskalacji sytuacji na Bliskim Wschodzie – a także rosnącej niepewności spowodowanej polityką handlową USA, spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) była w stanie odnotować silny wzrost rok do roku w pierwszym kwartale 2025 r. zarówno pod względem przychodów, jak i wyniku operacyjnego. Przychody w Grupie HHLA wzrosły o 19,8 procent do 435,6 mln euro (rok poprzedni: 363,6 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) wzrósł o 86,6 procent do 32,5 mln euro (rok poprzedni: 17,4 mln euro). Marża EBIT wyniosła 7,5 procent (rok poprzedni: 4,8 procent). Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 7,9 mln euro (rok poprzedni: -1,1 mln euro).

fot. HHLA

„Pierwszy kwartał nadal kształtowały napięcia geopolityczne i słaby wzrost gospodarczy. Polityka handlowa USA w szczególności ograniczyła handel globalny i zwiększyła niepewność w globalnych łańcuchach dostaw. W tym trudnym otoczeniu HHLA była w stanie systematycznie rozwijać swoją działalność w Europie. Transport kontenerów koleją w szczególności wykazał silny wzrost – wynik naszych ciągłych inwestycji w naszą strategię sieci europejskiej” – komentuje Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.

Podgrupa Port Logistics: wyniki od stycznia do marca 2025 r.

Notowana podgrupa Port Logistics odnotowała silny wzrost przychodów o 20,1 proc. do 426,3 mln euro w pierwszych trzech miesiącach 2025 r. (rok poprzedni: 354,9 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 109,5 proc. do 28,8 mln euro (rok poprzedni: 13,7 mln euro), podczas gdy marża EBIT wzrosła rok do roku o 2,8 punktu procentowego do 6,7 proc. (rok poprzedni: 3,9 proc.). Zysk po opodatkowaniu i uwzględnieniu udziałów mniejszościowych wyniósł 5,8 mln euro (rok poprzedni: -3,4 mln euro). Zysk na akcję wyniósł zatem 0,08 euro (rok poprzedni: -0,05 euro).

W segmencie kontenerów przeładunek kontenerów w terminalach kontenerowych HHLA wzrósł znacząco o 5,5 procent do 1544 tysięcy standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 1464 tysięcy TEU).

W terminalach kontenerowych w Hamburgu przeładunek kontenerów wyniósł 1472 tysiące TEU, co oznacza wzrost o 5,1 procent (rok poprzedni: 1400 tysięcy TEU). Podczas gdy wolumeny w ruchu zamorskim spadły w regionach żeglugi w Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie, odnotowano silny wzrost wolumenu w regionie żeglugi na Dalekim Wschodzie, szczególnie w Chinach. Dodatkowy wolumen ładunków odnotowano również w innych europejskich portach morskich, szczególnie w Belgii, Francji i Portugalii. Było to spowodowane tymczasowymi zmianami tras – które nadal obowiązują – spowodowanymi konfliktem zbrojnym na Morzu Czerwonym. Odnotowano również silny wzrost rok do roku w wolumenach ruchu feederowego. Oprócz ruchu fińskiego odnotowano również silny wzrost przeładunków kontenerów w Niemczech, a także z Polski. Udział przeładunków morskich przez feedery wyniósł 20,0 procent (rok poprzedni: 18,8 procent).

Międzynarodowe terminale kontenerowe odnotowały silny wzrost wolumenu przeładunków o 13,8 procent do 72 tysięcy TEU (rok poprzedni: 63 tysiące TEU). Oprócz niewielkiego wzrostu wolumenu w wielofunkcyjnym terminalu HHLA TK Estonia, było to również spowodowane w szczególności wznowieniem obsługi kontenerów morskich w Container Terminal Odessa (CTO) od trzeciego kwartału 2024 roku.

Przychody segmentu wzrosły o 11,4 procent w okresie sprawozdawczym do 206,4 mln euro (rok poprzedni: 185,3 mln euro). Było to spowodowane głównie znacznie dłuższym czasem postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach kontenerowych w Hamburgu, co nadal miało pozytywny wpływ na opłaty za składowanie. Pozytywny trend w międzynarodowych terminalach kontenerowych HHLA również przyczynił się do wzrostu przychodów. Na tym tle wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 68,3 procent do 18,0 mln euro (rok poprzedni: 10,7 mln euro). Marża EBIT wzrosła o 2,9 punktu procentowego do 8,7 procent (rok poprzedni: 5,8 procent)

Segment intermodalny odnotował silny wzrost wolumenów w pierwszym kwartale 2025 r. Transport kontenerowy wzrósł łącznie o 28,7 procent do 496 tysięcy TEU (rok poprzedni: 386 tysięcy TEU).

Transport kolejowy wzrósł rok do roku o 30,1 procenta do 428 tysięcy TEU (rok poprzedni: 329 tysięcy TEU). Ten silny wzrost wolumenu był w dużej mierze spowodowany ruchem z portami morskimi w północnych Niemczech i na Adriatyku, a także ruchem w krajach niemieckojęzycznych. Ponadto wolumeny transportu Roland Spedition nie zostały jeszcze uwzględnione w tym samym kwartale ubiegłego roku. Odnotowano również silny wzrost transportu drogowego o 20,4 procenta do 68 tysięcy TEU (rok poprzedni: 56 tysięcy TEU).

Przy wzroście rok do roku o 33,1 procenta do 202,0 mln euro (rok poprzedni: 151,8 mln euro) wzrost przychodów był silniejszy niż wzrost wolumenu transportu. Oprócz rutynowych korekt cenowych wynikało to z większego udziału kolei w całkowitym wolumenie transportu – wzrost o 0,9 punktu procentowego rok do roku do 86,3 procent (rok poprzedni: 85,4 procent).

Wynik operacyjny (EBIT) wyniósł 20,0 mln euro w okresie sprawozdawczym i był tym samym o 42,1 proc. wyższy niż w roku poprzednim (rok poprzedni: 14,1 mln euro). Marża EBIT wzrosła o 0,6 punktu procentowego do 9,9 proc. (rok poprzedni: 9,3 proc.). Głównym powodem tego silnego wzrostu EBIT był wzrost wolumenu transportu. Ze względu na niekorzystne skutki operacyjne, takie jak prace budowlane na głównych szlakach transportowych, nastąpiła jedynie niewielka poprawa marży EBIT.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close