HHLA rozpoczyna nowy rok finansowy z silnym wzrostem przychodów i zysków
Pomimo ciągle słabej gospodarki niemieckiej, napięć geopolitycznych – zwłaszcza wojny na Ukrainie i eskalacji sytuacji na Bliskim Wschodzie – a także rosnącej niepewności spowodowanej polityką handlową USA, spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) była w stanie odnotować silny wzrost rok do roku w pierwszym kwartale 2025 r. zarówno pod względem przychodów, jak i wyniku operacyjnego. Przychody w Grupie HHLA wzrosły o 19,8 procent do 435,6 mln euro (rok poprzedni: 363,6 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) wzrósł o 86,6 procent do 32,5 mln euro (rok poprzedni: 17,4 mln euro). Marża EBIT wyniosła 7,5 procent (rok poprzedni: 4,8 procent). Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 7,9 mln euro (rok poprzedni: -1,1 mln euro).

„Pierwszy kwartał nadal kształtowały napięcia geopolityczne i słaby wzrost gospodarczy. Polityka handlowa USA w szczególności ograniczyła handel globalny i zwiększyła niepewność w globalnych łańcuchach dostaw. W tym trudnym otoczeniu HHLA była w stanie systematycznie rozwijać swoją działalność w Europie. Transport kontenerów koleją w szczególności wykazał silny wzrost – wynik naszych ciągłych inwestycji w naszą strategię sieci europejskiej” – komentuje Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
Podgrupa Port Logistics: wyniki od stycznia do marca 2025 r.
Notowana podgrupa Port Logistics odnotowała silny wzrost przychodów o 20,1 proc. do 426,3 mln euro w pierwszych trzech miesiącach 2025 r. (rok poprzedni: 354,9 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 109,5 proc. do 28,8 mln euro (rok poprzedni: 13,7 mln euro), podczas gdy marża EBIT wzrosła rok do roku o 2,8 punktu procentowego do 6,7 proc. (rok poprzedni: 3,9 proc.). Zysk po opodatkowaniu i uwzględnieniu udziałów mniejszościowych wyniósł 5,8 mln euro (rok poprzedni: -3,4 mln euro). Zysk na akcję wyniósł zatem 0,08 euro (rok poprzedni: -0,05 euro).
W segmencie kontenerów przeładunek kontenerów w terminalach kontenerowych HHLA wzrósł znacząco o 5,5 procent do 1544 tysięcy standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 1464 tysięcy TEU).
W terminalach kontenerowych w Hamburgu przeładunek kontenerów wyniósł 1472 tysiące TEU, co oznacza wzrost o 5,1 procent (rok poprzedni: 1400 tysięcy TEU). Podczas gdy wolumeny w ruchu zamorskim spadły w regionach żeglugi w Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie, odnotowano silny wzrost wolumenu w regionie żeglugi na Dalekim Wschodzie, szczególnie w Chinach. Dodatkowy wolumen ładunków odnotowano również w innych europejskich portach morskich, szczególnie w Belgii, Francji i Portugalii. Było to spowodowane tymczasowymi zmianami tras – które nadal obowiązują – spowodowanymi konfliktem zbrojnym na Morzu Czerwonym. Odnotowano również silny wzrost rok do roku w wolumenach ruchu feederowego. Oprócz ruchu fińskiego odnotowano również silny wzrost przeładunków kontenerów w Niemczech, a także z Polski. Udział przeładunków morskich przez feedery wyniósł 20,0 procent (rok poprzedni: 18,8 procent).
Międzynarodowe terminale kontenerowe odnotowały silny wzrost wolumenu przeładunków o 13,8 procent do 72 tysięcy TEU (rok poprzedni: 63 tysiące TEU). Oprócz niewielkiego wzrostu wolumenu w wielofunkcyjnym terminalu HHLA TK Estonia, było to również spowodowane w szczególności wznowieniem obsługi kontenerów morskich w Container Terminal Odessa (CTO) od trzeciego kwartału 2024 roku.
Przychody segmentu wzrosły o 11,4 procent w okresie sprawozdawczym do 206,4 mln euro (rok poprzedni: 185,3 mln euro). Było to spowodowane głównie znacznie dłuższym czasem postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach kontenerowych w Hamburgu, co nadal miało pozytywny wpływ na opłaty za składowanie. Pozytywny trend w międzynarodowych terminalach kontenerowych HHLA również przyczynił się do wzrostu przychodów. Na tym tle wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 68,3 procent do 18,0 mln euro (rok poprzedni: 10,7 mln euro). Marża EBIT wzrosła o 2,9 punktu procentowego do 8,7 procent (rok poprzedni: 5,8 procent)
Segment intermodalny odnotował silny wzrost wolumenów w pierwszym kwartale 2025 r. Transport kontenerowy wzrósł łącznie o 28,7 procent do 496 tysięcy TEU (rok poprzedni: 386 tysięcy TEU).
Transport kolejowy wzrósł rok do roku o 30,1 procenta do 428 tysięcy TEU (rok poprzedni: 329 tysięcy TEU). Ten silny wzrost wolumenu był w dużej mierze spowodowany ruchem z portami morskimi w północnych Niemczech i na Adriatyku, a także ruchem w krajach niemieckojęzycznych. Ponadto wolumeny transportu Roland Spedition nie zostały jeszcze uwzględnione w tym samym kwartale ubiegłego roku. Odnotowano również silny wzrost transportu drogowego o 20,4 procenta do 68 tysięcy TEU (rok poprzedni: 56 tysięcy TEU).
Przy wzroście rok do roku o 33,1 procenta do 202,0 mln euro (rok poprzedni: 151,8 mln euro) wzrost przychodów był silniejszy niż wzrost wolumenu transportu. Oprócz rutynowych korekt cenowych wynikało to z większego udziału kolei w całkowitym wolumenie transportu – wzrost o 0,9 punktu procentowego rok do roku do 86,3 procent (rok poprzedni: 85,4 procent).
Wynik operacyjny (EBIT) wyniósł 20,0 mln euro w okresie sprawozdawczym i był tym samym o 42,1 proc. wyższy niż w roku poprzednim (rok poprzedni: 14,1 mln euro). Marża EBIT wzrosła o 0,6 punktu procentowego do 9,9 proc. (rok poprzedni: 9,3 proc.). Głównym powodem tego silnego wzrostu EBIT był wzrost wolumenu transportu. Ze względu na niekorzystne skutki operacyjne, takie jak prace budowlane na głównych szlakach transportowych, nastąpiła jedynie niewielka poprawa marży EBIT.