Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Porty Europy w obliczu globalnych wyzwań

W antycznych Salonikach, położonych nad malowniczą Zatoką Termajską, odbyła się 21. edycja prestiżowej konferencji European Sea Ports Organisation (ESPO). To jedno z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu europejskiej branży portowej, które co roku gromadzi decydentów, ekspertów oraz przedstawicieli kluczowych portów, w tym również reprezentację Portu Gdańsk.

fot. Port Gdańsk

Tematem przewodnim tegorocznego spotkania była odpowiedź sektora portowego na dynamicznie zmieniające się uwarunkowania geoekonomiczne i geopolityczne. Wybory w Europie i Stanach Zjednoczonych w 2024 roku nie przyniosły oczekiwanej stabilizacji – wręcz przeciwnie, początek 2025 roku zaowocował eskalacją globalnych napięć. To właśnie w tym kontekście rozmawiano o przyszłości europejskich portów – ich roli, zadaniach i wyzwaniach, które przed nimi stoją.

Porty morskie, jako kluczowe ogniwa łańcucha logistycznego i energetycznego, a także jako wrota do międzynarodowego handlu oraz przemysłowych klastrów, zyskują dziś jeszcze większe znaczenie. Stają się bowiem nie tylko punktami przepływu towarów, ale również strategicznymi partnerami w budowaniu odporności Europy – zarówno gospodarczej, jak i militarnej.

Jednocześnie rośnie ich podatność na zagrożenia. W obecnej sytuacji mogą stać się celem działań mających na celu destabilizację regionu. Tym bardziej istotna staje się dyskusja o ich bezpieczeństwie, modernizacji i przyszłości.

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner


Głos z Gdańska: inwestycje w bezpieczeństwo i rozwój

W panelu wieńczącym konferencję uczestniczył Alan Aleksandrowicz, wiceprezes ds. finansów i bezpieczeństwa Portu Gdańsk. Podkreślił on potrzebę kompleksowego podejścia do rozwoju portów, które mają dziś pełnić wiele funkcji jednocześnie – od gospodarczych po obronne.

– Wzmocnienie portów i dostosowanie ich do pełnienia wszystkich przypisanych im ról wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowe kierunki działań to m.in. modernizacja infrastruktury, rozbudowa nabrzeży i terminali – zwiększenie zdolności przeładunkowych, pogłębianie torów  wodnych, dostosowanie do przyjmowania większych jednostek. W związku z niepewną sytuacją geopolityczną kluczowe są inwestycje w infrastrukturę podwójnego zastosowania (przeładunki sprzętu wojskowego). Dążymy do tego, by systemy przeładunkowe były nowoczesne, dlatego też konieczna jest automatyzacja i cyfryzacja. Musimy stawiać na multimodalność – łączenie transportu morskiego z kolejowym i drogowym – przekonywał Alan Aleksandrowicz.

Port Gdańsk odgrywa strategiczną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa militarnego, żywnościowego, gospodarczego i energetycznego Europy, a tym samym spełnia cele Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa, odporności i zrównoważonego rozwoju. Porty takie jak Gdańsk, są nie tylko punktem tranzytu ładunków, ale kluczowym elementem infrastruktury frontowej Unii Europejskiej, bezpośrednio wspierając jej odporność i konkurencyjność.

Pod względem bezpieczeństwa ekonomicznego i energetycznego Port Gdańsk umożliwia dywersyfikację importu surowców, w tym LNG i paliw alternatywnych. Przygotowuje się również do wdrożenia systemu zasilania lądowego (OPS) i infrastruktury bunkrowania niskoemisyjnego, które są niezbędnymi elementami transformacji energetycznej. Aby w pełni wykorzystać potencjał Portu Gdańsk w realizacji strategicznych celów UE, niezbędne jest wsparcie finansowe i legislacyjne. Kluczowe będzie uproszczenie i przyspieszenie procedur administracyjnych i regulacyjnych na poziomie UE.


Port Gdańsk gospodarzem kolejnej edycji

Na zakończenie konferencji ogłoszono, że kolejna, 22. edycja ESPO odbędzie się w 2026 roku w Gdańsku. To ogromne wyróżnienie i szansa na zaprezentowanie polskiego doświadczenia oraz potencjału na arenie międzynarodowej.

Już teraz Port Gdańsk zaprasza wszystkich przedstawicieli branży do udziału w przyszłorocznym wydarzeniu, które – jak pokazuje tegoroczna edycja – będzie nie tylko miejscem wymiany wiedzy, ale i ważną platformą kształtowania przyszłości europejskich portów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close