Koleje Ukraińskie chcą podnieść opłaty za przewóz towarów
Przewodniczący Rady Nadzorczej Kolei Ukraińskich Gebhard Hafer zwrócił się z apelem do firm żeglugowych MSC, Maersk i CMA CGM oraz do Amerykańskiej Izby Handlu na Ukrainie (AmCham) aby wstrzymały się z blokowaniem decyzji o podniesieniu taryf na przewozy towarowe. Apel przewodniczącego rady UZ poparły ukraińskie związki zawodowe kolejarzy.

W styczniu br. Ukrzaliznytsia złożyła do ukraińskiego Ministerstwa Rozwoju Wspólnot i Terytoriów wniosek o podniesienie stawek za przewozy ładunków w 2025 r. o 37%. UZ tłumaczą tę decyzją rosnącymi kosztami operacyjnymi i koniecznością finansowania naprawy infrastruktury kolejowej, która ponosi szkody z powodu działań wojennych. Koleje Ukraińskie nie podwyższały stawek frachtu od 2023 r.
Decyzję UZ skrytykowały stowarzyszenia branżowe i przedstawiciele dużych przedsiębiorstw. Negatywnie o proponowanej podwyżce opłat wypowiadała się AmCham Ukraina, która stwierdziła w swoim oświadczeniu, że wzrost opłat może mieć szkodliwy wpływ na konkurencyjność ukraińskich eksporterów i gospodarkę kraju. Izba wezwała do przejrzystego i uzasadnionego podejścia do polityki cenowej oraz o podjęcie rozmów UZ z przedstawicielami biznesu nt. proponowanych zmian w opłatach.
Apel do przedstawicieli biznesu
Przewodniczący RN Kolei Ukraińskich zaapelował do przedstawicieli biznesu o nieblokowanie decyzji o podniesieniu taryf przewozowych. — Maersk, CMA CGM, MSC, Amerykańska Izba Handlowa na Ukrainie! Przestańcie blokować obecny wniosek JSC Ukrainian Railways o indeksację taryf towarowych! Blokując indeksację taryf towarowych, naruszone zostaje bezpieczeństwo transportu kolejowego na Ukrainie — powiedział Gebhard Hafer.
Apel przewodniczącego rady poparł Związek Zawodowy Kolejarzy i Pracowników Budownictwa Transportowego Ukrainy, który zapowiedział wysłanie pism do przedstawicieli firm logistycznych działających na Ukrainie. — Stanowisko związku zawodowego jest takie, że indeksacja taryf towarowych jest obecnie krytycznie konieczna. Ukrzaliznytsia od 2 lat nie indeksuje taryf towarowych, co jest sprzeczne z ogólnymi zasadami ustalania taryf w sektorze publicznym. Spowodowało to już niższe płace pracowników kolei w porównaniu z innymi branżami i zagraża utrzymaniu wykwalifikowanych pracowników — stwierdzono w komunikacie związku zawodowego.
Czytaj też: Po decyzji sądu Koleje Ukraińskie obawiają się bankructwa