Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dlaczego kolej stała się tak ważna dla bezpieczeństwa Europy?

Pogarszająca się sytuacja bezpieczeństwa w Europie sprawiła, że kolej stała się kluczowym elementem obronności. Dobre rozwiązania logistyczne służą nie tylko podczas konfliktu, ale mogą być elementem w odstraszaniu potencjalnego agresora. Chodzi o pokazanie przeciwnikowi, że można przemieścić więcej żołnierzy i sprzętu oraz szybciej, niż on.

fot. PKP PLK

Taki jest jeden z wniosków płynących z wypowiedzi byłego dowódcy US Army Europe gen. Bena Hodgesa. Przytaczamy je ze skrótami. Niestety, od zakończenia zimnej wojny NATO „zapomniało”, jak przemieszczać wojska i sprzęt na dużą skalę. Nawet dyslokacja brygady (liczącej od 3 do 5 tys. żołnierzy) okazuje się wyzwaniem, nie mówiąc już o dywizji (od 10 do 25 tys.). Zarazem jest prawdopodobne, że w przyszłości przedsiębiorstwa kolejowe będą coraz bardziej angażować się w sprawy wojskowe, podkreśla generał. Np. Bundeswehra skontaktowała się z firmami logistycznymi, wśród których jest DB Cargo, aby dowiedzieć się, co mogą one wnieść w zaspokojenie potrzeb logistycznych armii. PKP Cargo szkolił się wraz z wojskiem, aby ćwiczyć załadunek sprzętu wojskowego, a holenderski zarządca infrastruktury ProRail bada, czego potrzebuje wojsko w zakresie infrastruktury. 

W jakim jesteśmy miejscu?

W czasie zimnej wojny NATO przywiązywało dużą wagę do logistyki w Europie. Ale po jej zakończeniu punkt ciężkości sojuszu przesunął się z prowadzenia „dużej wojny” w Europie na „operacje ekspedycyjne” w innych miejscach. W rezultacie logistyka europejska straciła na znaczeniu. 

W szczególności na dalszy plan zeszła rola infrastruktury kolejowej na potrzeby obronności i koordynacja międzynarodowa. Nowi członkowie NATO z państw Europy Środkowo-Wschodniej przywieźli ze sobą różne przepisy i normy kolejowe, a w przypadku krajów bałtyckich – inny rozstaw szyn. To komplikuje logistykę kolejową, ale w tamtym czasie nie to było jeszcze głównym problemem.

Obraz i ocenę roli koeli zmieniła aneksja Krymu przez Rosję w 2014 r. NATO zaczęło ponownie myśleć o europejskiej logistyce pod kątem mobilności wojskowej, a na te cele zaczęły płynąć (pewne) pieniądze. Przyznano je m.in. z unijnego instrumentu Łącząc Europę, rozpoczęto też realizację projektu Rail Baltica o standardowym rozstawie torów. W ramach PESCO państwa europejskie rozpoczęły również koordynację przepisów i polityk w zakresie mobilności wojskowej.

Kolej jest kluczem do odstraszania agresora

Kolej jest w Europie jest bowiem kluczem do odstraszania, stwierdza Hodges. Chodzi o pokazanie przeciwnikowi, że można przemieścić więcej żołnierzy i sprzętu oraz szybciej niż on. Jeśli przeciwnik dojdzie do wniosku, że operacja wojskowa jest zbyt ryzykowna, nie będzie takiej operacji. Połączenie kolejowe między kontynentami ma również kluczowe znaczenie w dostarczaniu ciężkiego sprzętu do miejsc, w których w innym przypadku byłoby to trudne. Co więcej, drogi często nie są przystosowane, by przemieszczał się po nich ciężki sprzęt wojskowy. Np. czołg Leopard 2 może ważyć do 70 ton, podczas gdy większość europejskich dróg może wytrzymać maksymalną masę 40 ton. Z tych m.in. powodów nie powiodła się próba przetransportowania drogą ciężkiego pojazdu wojskowego przez Karpaty do Rumunii.  

W tym przypadku kolej była jedyną opcją. Dlatego pociągi mają kluczowe znaczenie w szybkim i długotrwałym przemieszczaniu dużej ilości towarów. Doskonale nadają się do transportu ciężkiego i niebezpiecznego sprzętu wojskowego, takiego jak pojazdy, systemy artyleryjskie i jednostki obrony powietrznej. Pojedynczy pociąg może zastąpić cały konwój drogowy. 

Wyzwania przed kolejową mobilnością wojskową w Europie 

Jednak i kolej nie w pełni potrafi sprostać wyzwaniom logistyki wojskowej. Problemem są przede wszystkim ograniczenia infrastrukturalne: słabe mosty, zbyt małe tunele, różne rozstawy szyn między krajami, itp. Do tego dochodzą ograniczenia związane z taborem kolejowym. Europa ma zdecydowanie za mało wagonów przystosowanych do potrzeb wojskowych, a cywilne przedsiębiorstwa kolejowe zazwyczaj nie rezerwują wagonów do celów obronnych. Przeszkodą samą w sobie są kwestie prawne i proceduralne. Kraje na różne sposoby zezwalają na transport, w szczególności ładunków niebezpiecznych. 

Jak zwiększyć potencjał wojskowy na kolei? 

Szacuje się, że cywilna towarowa i wojskowa sieć kolejowa pokrywają się w 94 proc., a wiele środków, które są dobre dla transportu cywilnego, jest również dobrych dla mobilności wojskowej. W tym sensie Europa może wiele osiągnąć, po prostu kontynuując bieżące wysiłki na rzecz poprawy kolejowego transportu towarowego. Np. wdrożenie systemu bezpieczeństwa i zarządzania koleją ERTMS mogłoby poprawić kompatybilność międzynarodową i ułatwić ruch transgraniczny. Natomiast „solidna” sieć infrastrukturalna o nadmiarowej przepustowości może zapewnić wystarczającą dostępność kolei przez cały czas. 

Wśród niektórych sugerowanych środków, które mogłyby wesprzeć zarówno cywilny kolejowy transport towarowy, jak i mobilność wojskową wymienia się: wydłużenie pociągów do 740 metrów, wdrożenie korytarza TEN-T, nacisk do 25 ton na oś, budowa i modernizacja terminali i portów, ujednolicenie skrajni kolejowych, uproszczenie przepisów dotyczących transportu towarów niebezpiecznych.

Korzyść dla kolei

Skupienie się na „solidnej infrastrukturze kolejowej i interoperacyjności” sprawi, że kolej stanie się bardziej konkurencyjna w porównaniu z innymi rodzajami transportu. Czyli osiągnie cel, do czego sektor dąży. W tym sensie rozwój mobilności wojskowej może być bardzo obiecujący dla cywilnego transportu towarowego. Poza tym jest prawdopodobne, że w przyszłości przedsiębiorstwa kolejowe będą coraz bardziej angażować się w sprawy wojskowe. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close