Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Problem braku kierowców dotyka większość firm transportowych w Europie

70 proc. przewoźników drogowych w Europie boryka się z poważnym problemem braku kierowców zawodowych. Stary Kontynent jest regionem najmocniej dotkniętym tym problemem — wynika z raportu Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU).

fot. Pixabay

W 2024 r. w 36 krajach, w których przeprowadzono badanie ok 40% przewoźników drogowych zgłaszało „poważne lub bardzo poważne” problemy z zatrudnianiem kierowców. Najwięcej takich odpowiedzi udzielili przedsiębiorcy z Europy, Meksyku (67%) i Turcji (61%). Najmniej widoczny ten problem był w Uzbekistanie, gdzie poważny problem z zatrudnieniem kierowców deklarowało 18% firm transportowych. W porównaniu z 2023 r. odsetek firm zgłaszających poważne problemy zatrudnieniem kierowców spadł w Argentynie i Meksyku, głównie z powodu słabszych wyników tamtejszych gospodarek i mniejszych obrotów handlu i przemysłu. W Europie, Turcji i Uzbekistanie problem ten utrzymuje się na stabilnym poziomie. 

Większość kierowców zawodowych w 2024 r. było zadowolonych z wykonywanej pracy. W Europie 13% kierowców deklarowało bardzo wysokie, 44% wysokie a 24% umiarkowane zadowolenie z pracy. Najbardziej usatysfakcjonowani wykonywanym zawodem byli kierowcy w Wielkiej Brytanii, Francji i Włoszech. Najwięcej niezadowolonych z pracy kierowców zawodowych było w Holandii (58%) i Niemczech (40%). W Polsce najczęściej deklarowane było umiarkowane zadowolenie z pracy. Generalnie w Europie większe zadowolenie z wykonywanego zawodu deklarują kierowcy najmłodsi. Barierami utrudniającymi zatrudnienie kierowców zawodowych w Europie są wysokie koszty szkolenia i uzyskania prawa jazdy oraz trudności z zatrudnieniem kierowców z innych krajów. 

Bezpieczeństwo pracy

Istotnym problemem, jaki zgłaszają kierowcy zawodowi, jest niedostateczna liczba bezpiecznych miejsc postojowych, w których można odbywać odpoczynek, wymagany przepisami prawa. W Europie jest ich tylko 300 tys. a brakuje ok 100 tys. takich miejsc aby spełnić zapotrzebowanie ze strony transportu drogowego. Tylko 10% (ok. 30 tys.) miejsc postojowych dla samochodów ciężarowych w Europie zakwalifikowano jako spełniające wymogi bezpiecznego transportu. 

Brak bezpiecznych miejsc postojowych naraża przewoźników na ryzyko kradzieży ładunku. W 2019 r. 40% takich przestępstw dokonano podczas obligatoryjnego postoju na odpoczynek kierowcy. W 2022 r. stwierdzono istotny wzrost liczby kradzieży paliwa, co wynikało z dużego wzrostu cen oleju napędowego w tym okresie. 

Kolejki na granicach

Nowym problemem, z którym mierzą się kierowcy zawodowi w Europie są długie postoje na granicach, na których tymczasowo przywrócono kontrole z powodów politycznych. Długie kolejki na granicach mają negatywny wpływ na łańcuchy dostaw, powodują zakłócenia w procesach logistycznych i pogarszają warunki pracy kierowców — stwierdzono w raporcie IRU.

Zawód kierowcy pozostaje silnie zmaskulinizowany. W 2024 r. tylko 3,2% przewoźników w Europie zatrudniało kobiety na tym stanowisku. W USA było yo 6,9%, w Australii 6,4%, Turcji 1,4%, a Uzbekistanie 1,1%.

Czytaj też: Polska branża transportowa cierpi przez brak kierowców

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close