Korytarze Solidarnościowe między Unią Europejską a Ukrainą – powstanie studium wykonalności
Skrócenie czasu przejazdów pociągów i poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk do granicy Polski – to główne założenia studium wykonalności, którego wykonanie powierzyliśmy firmie IDOM. Zakończenie prac studialnych dotyczących korytarzy solidarnościowych przewidujemy w 2026 r. Ich wartość to ponad 10 mln zł netto. Finansowanie przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Korytarze Solidarnościowe EU-UA to projekt, w którym rolę koordynatora pełni Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Projekt ma trzy główne cele, z których pierwszym jest ulepszenie i modernizacja transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Zmierzamy do zwiększenia przepustowości infrastruktury, aby poprawić wydajność transportu pasażerskiego i towarowego na istniejących liniach kolejowych. Drugim celem jest zwiększenie interoperacyjności, czyli sprawienie, aby systemy kolejowe różnych krajów były bardziej zintegrowane i lepiej ze sobą współpracowały a trzecim – polepszenie wydajności usług na przejściach granicznych tj. przyspieszenie i usprawnienie kontroli na granicach, aby transport mógł być bardziej efektywny.
Studium wykonalności obejmie analizę różnych wariantów realizacji projektu, aby skrócić czas przejazdu pociągów między Lublinem a granicą Polski. W ramach prac zostaną przeprowadzone analizy rynku usług transportowych, analizy społeczno-ekonomiczne, a także analizy techniczne i kosztowe. Na tej podstawie wybrany zostanie najkorzystniejszy wariant inwestycyjny oraz przygotowane zostaną wnioski do UTK w zakresie wymagań interoperacyjności.
Podpisana umowa obejmuje również opracowanie koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściu granicznym w Jagodzinie/Dorohusku, aby usprawnić procedury kontroli granicznej (takie jak kontrola dokumentów tożsamości wiz, funkcjonowanie skanerów do prześwietlania pociągów), fitosanitarne, weterynaryjne, celne, techniczne i podatkowe.
Wykonawca uwzględni też założenia dotyczące zwiększenia potencjału przewozów transgranicznych od strony ukraińskiej oraz przygotuje dokumentację przetargową do realizacji dalszych etapów projektu. Opracowanie Studium Wykonalności linii kolejowej Lublin – Chełm – PG w Dorohusku – PG w Jagodzinie – Kowel oraz koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego – korytarze solidarnościowe jest finansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”