Maersk podtrzymuje swoje wcześniejsze prognozy finansowe na cały 2025 r.
W pierwszym kwartale br. grupa A.P. Möller – Maersk – w której jest druga co do wielkości na świecie linia żeglugi kontenerowej, Maersk – odnotował 13,3 mld USD przychodów, wyższe o 7,8 proc. w porównaniu rok do roku. EBIT wzrósł ze 177 mln USD rok wcześniej do 1,25 mld mld USD.

Wyniki te „stanowią dobry początek roku i były napędzane przez solidną rentowność w Segmencie Ocean, poprawę operacyjną w obszarze logistyki i usług oraz wyższe wolumeny w Segmencie Terminale”, stwierdza zarząd grupy w komunikacie dla inwestorów. Na cały rok 2025 Maersk podtrzymuje swoje wcześniejsze prognozy finansowe, „pomimo zwiększonej niepewności, która prowadzi do bardziej ostrożnych prognoz wzrostu wolumenu kontenerów”. Maersk jest jednym z siedmiu – spośród trzynastu największych – grup przewoźników kontenerowych, który prezentuje dane finansowe, ponieważ jest notowany na giełdzie. Komunikaty te zarazem rzucają pewne światło na sytuację na rynku.
Główny segment
Główne źródło przychodów i zysków, segment żeglugi oceanicznej, zanotował w I kwartale br. 8,9 mld dol. przychodów (rok temu 8 mld) i 743 mln EBIT (wobec straty 161 mln w ub.r.). Statki Marska przewiozły ładunki w ,9 mln FEU, przy średniej stawce frachtu 2 427 USD/FEU (wzrost o 2,5 proc. rdr, spadek o 10 proc. czwartym kwartałem 2024 r.
Na ten wynik segmentu „Ocean” wpływ miały m.in. „stabilne koszty ze względu na ciągły duży nacisk na optymalizację” i rozpoczęta od lutego współpraca Maerska z Hapag-Lloyd w sojuszu Gemini, zakładająca poprawę niezawodności połączeń. Podkreśla to Wincent Clerc, prezes zarządu Maerska i dodaje, że pomaga w tym „jeden z najlepszych wiodących zespołów wsparcia logistycznego i celnego”, czyli segment „Logistics & Services”.
Natomiast w komentarzach prasowych wskazuje się, że choć w I kwartale ub.r. Maersk odczuł ujemne skutki przekierowań statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei, to cały 2024 r. był trzecim najbardziej opłacalnym dla niego, ponieważ „wysyłka kontenerowa skorzystała na tych przekierowaniach, gdyż pochłania duże ilości nowych mocy produkcyjnych na rynku i hamuje spadek stawek frachtowych”.
Pozostałe dane
Drugim co do znaczenia w grupie jest segment „Logistics & Services”. W I kwartale uzyskał 3,49 mld dol. przychodów (rok wcześniej 3,5 mld) i odnotował 142 mln EBIT (54 mln USD). Działalność segmentu „Terminals” (spółka zależna APM Terminals) wypracowała 1,23 mld dol. przychodów (rok wcześniej 1 mld) i 394 mln dolarów EBIT (300 mln). Ostatnią pozycję wśród segmentów grupy stanowią „Nieprzydzielone działania, eliminacje itp.”, które wykazały stratę (EBIT) 26 mln dol.
„Dostarczyliśmy dobre wyniki w porównaniu z tym samym kwartałem ubiegłego roku, napędzane dynamiką naszej wydajności operacyjnej i globalnej gospodarki w dobrej kondycji przez pierwsze trzy miesiące. Wraz ze wzrostem napięć handlowych i wzrostem niepewności, globalne łańcuchy dostaw po raz kolejny znajdują się w centrum uwagi” – skomentował Vincent Clerc.
Prognozy
Pomimo napięć geopolitycznych, Maersk utrzymał swoje wcześniej ogłoszone wytyczne dotyczące EBIT w całym 2025 r. w wysokości „do 3 miliardów dolarów”. Wyniki finansowe w tym roku Maersk uzależnia od czterech głównych „czynników obciążonych niepewnością związaną z niepewnymi warunkami makroekonomicznymi”. Wśród nich główny czynnik to stawki frachtu (możliwa zmiana ETIG o +/- 1 mld USD), ceny paliwa bunkrowego oraz kursy walut (po +/- 200 mnd USD). Za znikomy wpływ uznaje zmianę wolumenu przewozów (+/-10 mln USD).
Uzupełniając wypowiedź o rolę nowego sojuszu z Hapag-Lloyd Clerc dodał: „Jednocześnie podwajamy prace nad automatyzacją i zarządzaniem kosztami, aby nadal pasować do tego, co nas czeka. Wysiłki te dają nam pewność, że osiągniemy wynik zgodny z naszymi wskazówkami komunikowanymi w lutym”. Na ten rok Capex grupy zaplanowano na 1,4 mld dol. (rok temu 706 mln).
Maersk przypomina, że firma działa w ponad 130 krajach i zatrudnia ok. 100 000 osób. Dąży do osiągnięcia zerowej emisji gazów cieplarnianych netto (GHG) do 2040 roku „w całej działalności dzięki nowym technologiom, nowym statkom i paliwom o zmniejszonej emisji gazów cieplarnianych?.