Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zatory w portach europejskich będą rosły?

Porty kontenerowe w Europie Północnej borykają się z poważnymi zatorami, alarmują firmy analityczne. Wskazują na różne przyczyny, ale przeważa narracja, że jest to skutek wojny handlowej, wywołanej przez prezydenta USA.

fot. Pixabay

Port w Antwerpii 5 bm. był zapełniony w 96 proc., prawie połowa przybywających statków czeka na zwolnienie nabrzeży, a w drodze do niego było 52 kontenerowców, informuje szkocki broker Braemar. W szczególnie w trudnej sytuacji są ładunki w kontenerach chłodniczych, których wskaźnik rotacji przekraczał 110 proc.

Z podobnymi problemami boryka się port Bremerhaven, w którym do odprawy opóźnionych było ok. 30 proc. statków. W mniejszym stopniu zatłoczenia występują też w portach: Rotterdam, Felixstowe, London Gateway i Southampton. W szczególności do brytyjskich portów „kierowanych jest więcej statków z kontynentu”, stwierdza Braemar w raporcie i konkluduje: „Eksperci spodziewają się, że te zatory potrwają kolejne trzy do czterech miesięcy dopóty, dopóki nie zaczną się korekty sieci sojuszy armatorskich, a wolumeny ładunków się nie ustabilizują”.

Przyczyny

„Wszystkie porty Europy Północnej borykają się z poważnymi zakłóceniami w działalności. Czas oczekiwania jest zbyt długi, wykorzystanie placów składowania jest zbyt wysokie, a kolejka do cumowania wydłużona” – powiedział Peter Sand, główny analityk w Xeneta. Jako powody podał m.in. strajki we Francji i Belgii, prace konserwacyjne przeprowadzone w tradycyjnym sezonie przestoju oraz rekordowy poziom importu opuszczającego Azję w styczniu.

„Jest to szczególnie niepokojące w tej chwili,ponieważpomimo rekordowej pojemności kontenerowcówprzewoźnicy ustawiają się w kolejce, aby przewieźć towary wyprodukowane w Chinach do USA, które dotrą za 50 – 60 dni. Jeśli w tym czasie terminale nadal będą mocno zatłoczone, zapanuje chaos” – ostrzegł Sand.

Jak długo?

Kryzys w europejskich morskich terminalach kontenerowych będzie trwał przez całe lato, ocenia z kolei Hua Joo Tan, współzałożyciel firmy konsultingowej Linerlytica. On jednoznacznie wskazuje, że powodem jest wojna celna USA z Chinami. Z danych Linerlytica wynika, że przewoźnicy szybko zareagowali na nią zareagowali. Od kwietnia zrezygnowali z wielu połączeń na trasie Azja – porty zachodniego wybrzeża USA. Linerlytica szacuje, że od kwietnia z zachodniego wybrzeża usunięto 27 statków o zdolności przewozu 200 000 TEU, co stanowiło 8,6 proc. dotychczasowego wolumenu. I właśnie większość tych ładunków i statków przeniesiono na trasy Azja – Europa Północna i Azja – Morze Śródziemne.

Odrębna opinia

Nieco inaczej ocenia sytuację Simon Sundboell, założyciel i dyrektor generalny firmy analitycznej eeSea. Choć też przyznał, że rosną opóźnienia w harmonogramach, to zakwestionował narrację o zatłoczeniu.   „Uważam, że kontenerowce i inne statki coraz lepiej radzą sobie z tym, by nie przypływać do portu i nie stać bezczynnie w kolejne, a przynajmniej zmniejszyć czas oczekiwania. Zamiast tego zwolniły prędkość podróży, po poprawia wskaźniki zatorów”– wyjaśnił Sundboell.

W oczekiwaniu na nowe dane

Tymczasem z najnowszych danych Sea-Intelligence wynika, że w grupie ocenianych 13 największych przewoźników jeszcze w marcu poprawił się wskaźnik niezawodności harmonogramów. Najwyższy wskaźnik osiągnął Maersk – 66,9 proc. Sea-Intelligence wyjaśnia jednak, że w związku w rekonfiguracją sojuszy armatorskich zmienił metodologię liczenia ww. wskaźnika. „Zgodnie z naszą standardową metodologią, wyniki sojuszy są oparte na przybyciu do regionów docelowych, ale ponieważ ta metryka nie była dostępna dla nowych sojuszy w lutym, wprowadziliśmy nową miarę dla nowych sojuszy opartą na wszystkich przybyciach, w tym wezwań do usług sojuszu w regionie początkowym”. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close