Wojna celna zwiększyła popyt na cargo lotnicze
Popyt na usługi cargo lotniczego wzrosły w marcu br. o 4,4% w porównaniu do marca 2024 r. — poinformowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA). Większe zainteresowanie przesyłkami lotniczymi mogło wynikać z większych zamówień importowych z USA przed wejściem w życie ceł zapowiedzianych przez administrację Donalda Trumpa.

W marcu zapotrzebowanie na cargo lotnicze wzrosło w regionach Azja-Pacyfik (+9,6%), Ameryka Północna (+9,5%), Europa (+4,5%) i Ameryka Łacińska (+5,8%) spadło natomiast w regionach Afryka (-13,4%) i Bliski Wschód (-3,2%). W zestawieniu kierunków transportu najbardziej wzrosły przewozy na szlaku Ameryka Płn. — Europa (+8,5%), Europa — Azja (+8,3%), Azja Ameryka Płn. (+7,3%) Bliski Wschód — Azja (+2,9%) i wewnątrz Azji (+5,5%). Na pozostały kierunkach zanotowano spadek popytu, z czego największy ponad 40% spadek był na kierunku Azja — Afryka.
Wolumen przewozów cargo lotniczego w marcu zazwyczaj odnotowuje wzrost w porównaniu do lutego, a wyniki odnotowane w br. są zbliżone do okresu sprzed pandemii Covid-19. Ceny paliwa lotniczego spadły o 17,3% rok do roku. Dużym czynnikiem wpływającym na zwiększy popyt na usługi transportu lotniczego była chęć zatowarowania się amerykańskich importerów przed wejściem w życie nowych taryf celny, co nastąpi 2 maja br.
— Wolumeny ładunków w marcu były wysokie. Możliwe, że jest to częściowo spowodowane wcześniejszym załadunkiem popytu, ponieważ niektóre firmy próbowały pokonać dobrze zapowiadane ogłoszenie taryfowe z 2 kwietnia przez administrację Trumpa. Niepewność co do tego, ile z propozycji z 2 kwietnia zostanie wdrożonych, może ostatecznie wpłynąć na handel. Tymczasem niższe koszty paliwa — które są również wynikiem tej samej niepewności — są krótkoterminowym czynnikiem pozytywnym dla ładunków lotniczych. A w ramach tymczasowego wstrzymania wdrażania mamy nadzieję, że przywódcy polityczni będą w stanie przesunąć napięcia handlowe w stronę niezawodnych porozumień, które mogą przywrócić zaufanie do globalnych łańcuchów dostaw — powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.
Światowa produkcja przemysłowa w marcu wzrosła o 3,2% rdr, a wolumen globalnego handlu był wyższy o 2,9%. Inflacja w USA wyniosła 2,4% a w UE 2,5%. Chiny pozostają w deflacji (-0,1%).
Czytaj też: IMF: światowa gospodarka wkracza w nową erę