Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wojna celna zwiększyła popyt na cargo lotnicze

Popyt na usługi cargo lotniczego wzrosły w marcu br. o 4,4% w porównaniu do marca 2024 r. — poinformowało Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA). Większe zainteresowanie przesyłkami lotniczymi mogło wynikać z większych zamówień importowych z USA przed wejściem w życie ceł zapowiedzianych przez administrację Donalda Trumpa. 

fot. Foma, Wikimedia Commons

W marcu zapotrzebowanie na cargo lotnicze wzrosło w regionach Azja-Pacyfik (+9,6%), Ameryka Północna (+9,5%), Europa (+4,5%) i Ameryka Łacińska (+5,8%) spadło natomiast w regionach Afryka (-13,4%) i Bliski Wschód (-3,2%). W zestawieniu kierunków transportu najbardziej wzrosły przewozy na szlaku Ameryka Płn. — Europa (+8,5%), Europa — Azja (+8,3%), Azja Ameryka Płn. (+7,3%) Bliski Wschód — Azja (+2,9%) i wewnątrz Azji (+5,5%). Na pozostały kierunkach zanotowano spadek popytu, z czego największy ponad 40% spadek był na kierunku Azja — Afryka. 

Wolumen przewozów cargo lotniczego w marcu zazwyczaj odnotowuje wzrost w porównaniu do lutego, a wyniki odnotowane w br. są zbliżone do okresu sprzed pandemii Covid-19. Ceny paliwa lotniczego spadły o 17,3% rok do roku. Dużym czynnikiem wpływającym na zwiększy popyt na usługi transportu lotniczego była chęć zatowarowania się amerykańskich importerów przed wejściem w życie nowych taryf celny, co nastąpi 2 maja br. 

— Wolumeny ładunków w marcu były wysokie. Możliwe, że jest to częściowo spowodowane wcześniejszym załadunkiem popytu, ponieważ niektóre firmy próbowały pokonać dobrze zapowiadane ogłoszenie taryfowe z 2 kwietnia przez administrację Trumpa. Niepewność co do tego, ile z propozycji z 2 kwietnia zostanie wdrożonych, może ostatecznie wpłynąć na handel. Tymczasem niższe koszty paliwa — które są również wynikiem tej samej niepewności — są krótkoterminowym czynnikiem pozytywnym dla ładunków lotniczych. A w ramach tymczasowego wstrzymania wdrażania mamy nadzieję, że przywódcy polityczni będą w stanie przesunąć napięcia handlowe w stronę niezawodnych porozumień, które mogą przywrócić zaufanie do globalnych łańcuchów dostaw — powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Światowa produkcja przemysłowa w marcu wzrosła o 3,2% rdr, a wolumen globalnego handlu był wyższy o 2,9%. Inflacja w USA wyniosła 2,4% a w UE 2,5%. Chiny pozostają w deflacji (-0,1%).

Czytaj też: IMF: światowa gospodarka wkracza w nową erę 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close