Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W marcu spadły przewozy towarowe na kolei

W marcu 2025 r. ponad 17,9 mln ton ładunków zostało przewiezionych koleją, co jest wynikiem niższym o 0,7 mln ton (-3,9%) wobec wyniku z marca 2024 r. Wartość pracy przewozowej, jaką wykonały pociągi towarowe, przekroczyła 4,7 mld tonokilometrów. To o ponad 0,2 mld tonokilometrów mniej (-4,9%) wobec wyniku rok wcześniej – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

fot. Pixabay

W przypadku pracy eksploatacyjnej, która ukształtowała się na poziomie prawie 6,6 mln pociągokilometrów, spadek rok do roku wyniósł 0,4 mln pociągokilometrów (-5,1%). Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku wyniosła w marcu 262,4 km – o prawie 3 km mniej niż w marcu 2024 r. Od 2012 r. niższy poziom masy uzyskano w marcu tylko w 2016 r. (17,8 mln ton). W przypadku pracy przewozowej i eksploatacyjnej słabsze wyniki były w marcu 2020 r. (odpowiednio 4,4 mld tonokilometrów i 6,4 mln pociągokilometrów).

Jednak uzyskane w ubiegłym miesiącu wyniki podstawowych parametrów w przewozach towarowych stanowią najwyższe wartości od początku 2025 r. W marcu, w zestawieniu z  lutym, przewieziono prawie 1,3 mln ton więcej (+7,7%) masy towarów. W przypadku pracy przewozowej wykonanej przez pociągi towarowe jest to wzrost o prawie 0,5 mld tonokilometrów (+10,6%) pracy przewozowej. Wartość pracy eksploatacyjnej to wzrost o 0,6 mln pociągokilometrów (+9,9%) wobec lutego. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w marcu tego roku była o 7 km dłuższa niż przed miesiącem.

„Począwszy od 2023 r. trwa tendencja spadkowa w segmencie towarowym. Początek 2025 r. w przewozach towarowych pokazuje, że coraz trudniej jest uzyskać miesięczne wolumeny masy na poziomie 20 mln ton. Zmienia się zapotrzebowanie na transport pewnych grup towarów, takich jak węgiel, i kolej do tych zmian musi się dostosować i zaproponować nową ofertę. Nawet wobec nowych wyzwań coraz więcej spółek widzi szansę na osiągnięcie zysku z działalności na tym rynku. Z drugiej strony, niepokojące są informacje dotyczące problemów z regulowaniem bieżących zobowiązań wybranych przewoźników” – stwierdza dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.

W pierwszych trzech miesiącach 2025 r. kolej obsłużyła ponad 52,2 mln ton ładunków. To o prawie 2 mln ton mniej (-3,6%) w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 r. Wartość pracy przewozowej w wysokości prawie 13,4 mld tonokilometrów to wynik niższy o 0,7 mld tonokilometrów (-4,7%) wobec analogicznego okresu przed rokiem. Praca eksploatacyjna przekroczyła w analizowanym okresie 18,9 mln pociągokilometrów, co jest poziomem niższym o 1 mln pociągokilometrów (-4,8%) wobec I kwartału roku wcześniej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close