Port w Antwerpii – Brugii pracuje znów normalne
Po niemal trzech dniach strajku, od godz. 7.30 w czwartek port Antwerpia – Brugia działa normalnie, poinformował zarząd. Został on zablokowany z powodu ogólnokrajowej akcji strajkowej dwu związków zawodowych w Belgii.

Wstrzymanie pracy spowodowało znaczne opóźnienia w obsłudze statków w porcie, a także długą kolejkę oczekujących statków na wpłynięcie do niego. Zarząd portu oczekuje się, że od piątku będą stopniowo rozładowywane skumulowane opóźnienia. Możliwa jest też wysyłka do i z portu Zeebrugge (Brugia), a statki mogą przepływać przez śluzy.
Strajk
Strajk w portach rozpoczął się w poniedziałek wieczorem o godz. 19.30. Jest elementem ogólnokrajowej akcji protestacyjnej, zorganizowanej przez związki zawodowe FGTB i AVC-CSC. Sprzeciw budzą cięcia budżetowe rządu federalnego w sektorze usług publicznych, zasiłkach dla bezrobotnych i planowane zmiany w systemie emerytalnym.
To kolejny w tym roku tego typy strajk, dotychczas trwający 24 godziny – ostatnio zorganizowany 31 marca. Dla mieszkańców i gospodarki szczególnie dotkliwy jest protest pracowników sektora transportowego. Ich akcja doprowadziła też do zakłócenia w funkcjonowaniu komunikacji publicznej i połączeń lotniczych.
Zatory w porcie
Według danych z godz. 20.30 w środę, w porcie Antwerpia – Brugia czekało na obsługę 87 statków. W Antwerpii na opuszczenie portu czekało 48 jednostek, a ponadto 39 na wpłynięci do niego. „Ruch żeglugowy do i z Antwerpii zostanie jutro (w czwartek) uruchomiony etapami, aby przepustowość łańcucha nie była przeciążona. Przepustowość śluz dla żeglugi śródlądowej zostanie również zapewniona, która będzie mogła zostać uruchomiona równocześnie z ruchem morskim”, stwierdził w komunikacie zarząd portu.
Według dzisiejszego komunikatu z godz. 8.00, „Obszar operacyjny Zandvliet powrócił do pracy od 07:30. (…) Obecnie czeka 92 statki, w tym w Antwerpii 59 statków czeka by wypłynąć z portu, a 33 czekają na Morzu Północnym na wjazd do Antwerpii”. Ponadto w kierunku Antwerpii płynęło sześć statków Skaldą. Zarząd poinformował też, że w nawigacji śródlądowej oferowana jest maksymalna dostępna pojemność przepustów, a możliwa jest wysyłka do i z Brugii.