Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ponowna eskalacja konfliktu na Morzu Czerwonym 

Powiązane z milicją jemeńskich Huti – Humanitarian Operations Coordination Center (HOCC) wydało oświadczenie, w którym informuje o nałożeniu sankcji na 15 firm „zaangażowanych są w dostawy broni do podmiotu syjonistycznego” (Izraela), służącej do zbrodni wojennych w Gazie”. To zapowiedź wznowienia aktywności Huti w rejonie Morza Czerwonego, a co oddala termin powrotu do swobodnej żeglugi najkrótszą trasą z Azji do Europy – Kanałem Sueskim.

fot. Pixabay

Z kolei w wydanym oświadczeniu Centralne Dowództwo USA (USCENTCOM) stwierdziło, że operacje wojskowe USA obniżyły tempo i skuteczność ataków Huti; w domyśle – ale nie zapobiega im. Dowództwo zadeklarowało też, że będzie nadal „zwiększać presję, dopóki cel nie zostanie osiągnięty, którym pozostaje przywrócenie wolności żeglugi i amerykańskiego odstraszania w regionie.” „Eskalacja konfliktów w pobliżu Morza Czerwonego i na szerszym polu – na Bliskim Wschodzie może doprowadzić do większego zaangażowania ze strony mocarstw regionalnych i potencjalnie niszczycielskiego wpływu humanitarnego na rozdarty Wojennie Jemen”, komentuje tygodni Newsweek.

Stan obecny

Ta jemeńska grupa rebeliantów przeprowadziła od października 2023 r. setki ataków rakietowych na statki, powołując się na solidarność z walczącym w strefie Gazy Hamasem, co dodatkowo eskaluje napięcia w regionie Bliskiego Wschodu. Przez pierwsze dwa miesiące tego roku Huti zaprzestali ataków na statki (poprzestając na atakach na Izrael), czekając na podpisanie rozejmu między Izraelem a Hamasem. 

Jednak w połowie marca zerwano zawieszenie działań, a jemeńskie ugrupowanie wznowiła blokadę Cieśniny Bab al-Mandab i groźby pod adresem wybranych armatorów. HOCC już wtedy wysłał ostrzeżenie do właścicieli statków, operatorów i menedżerów o ryzyku dla ich statków, jeżeli będą angażowali się w pomoc amerykańskim firmom, donosi portal Seatrade Maritime News. Huti wyraźnie ostrzegali przed statkami przewożącymi broń z firm lotniczych i obronnych na przyjętej przez nich „czarnej liście”. Do eskalacji bezpośrednich ataków nie doszło, ponieważ prezydent Donald Trump zarządził operację wojskową w Jemenie, aby zniszczyć grupę, przypomina Newsweek.

Pacyfikacja

Realizując od połowy marca operację „Rough Rider” USA uderzyły w ponad 800 celów w Jemenie, zabijając setki bojowników Huti i wielu przywódców Huti, w tym wysokich rangą urzędników Huti ds. rakiet i bezzałogowych statków powietrznych, informuje Shipping Telegraph. Zaznacza, że USCENTCOM nie ujawniło jednak tożsamości tych urzędników. Amerykańskie wojsko podkreśliło, że zniszczyło wiele obiektów dowodzenia i kontroli, systemów obrony powietrznej, zakładów produkcji zaawansowanej broni i zaawansowanych magazynów broni.

„W tych magazynach znajdowała się zaawansowana broń konwencjonalna, w tym przeciwokrętowe pociski balistyczne i manewrujące, bezzałogowe systemy powietrzne i bezzałogowe statki nawodne, które były wykorzystywane w atakach terrorystycznych Huti na międzynarodowe szlaki żeglugowe” – podało w oświadczeniu USCENTCOM. Operacje Centralnego Dowództwa USA obniżyły tempo i skuteczność ataków Huti, ocenia sztab. Jak podano, liczba wystrzeliwanych przez Huti pocisków balistycznych spadła o 69 proc., podczas gdy ataki dronów szturmowych w jedną stronę zmniejszyły się o 55 proc.

W oświadczeniu Centralnego Dowództwa stwierdzono również, że Iran bez wątpienia nadal udziela wsparcia Huti. „Huti mogą kontynuować atak na nasze siły tylko przy wsparciu irańskiego reżimu. Będziemy nadal zwiększać presję, dopóki cel nie zostanie osiągnięty, którym pozostaje przywrócenie wolności żeglugi i amerykańskiego odstraszania w regionie” – dodano.

Aktywizacja HOCC

W niedzielę Huti zagrozili, że zablokują lub zaatakują statki transportujące broń z amerykańskich firm zbrojeniowych do Izraela przez Morze Czerwone lub Ocean Indyjski. Wskazała 15 firm, które postrzegane są przez Huti jako „wrogowie i podlegają konfrontacji siłą”. Na liście znalazły się m,in. Lockheed Martin, Northrop Grumman i Boeing, wśród innych dużych firm specjalizujących się w produkcji systemów rakietowych, pojazdów wojskowych, technologii satelitarnej i zaawansowanej elektronice. Firmy te były wcześniej krytykowane przez organizacje praw człowieka za ich potencjalną rolę w napędzaniu konfliktu i kryzysu humanitarnego w Jemenie, komentuje Newsweek.

Ale „konfrontacji” podlegać mają też firmy współpracujące z tymi z „listy”, jako objęte wtórnymi sankcjami. Chodzi tu m.in. o przewoźników morskich. A jak wskazują dotychczasowe zdarzenia, o wyborze celu ataku przesądza prawdopodobnie wywiad Iranu. W e-mailu HOOC ostrzega jednoznacznie: „Istnienie takich relacji (z firmą z listy) narazi twoją firmę i flotę na sankcje. A na wypadek, gdyby twoja firma znalazła się na liście sankcji, twoja flota będzie miała zakaz tranzytu przez Morze Czerwone, Cieśninę Bab al-Mandab, Zatokę Ade, Morze Arabskie i Ocean Indyjski. Ponadto flota ta znajdowała się na celowniku wszędzie tam, gdzie są one dostępne przez jemeńskie siły zbrojne”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close