Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Grupa OTL prognozuje rozwój segmentu intermodalnego

Przychody Grupy OTL wyniosły w 2024 roku 321 mln zł, EBITDA sięgnęła 58,2 mln zł, a strata netto 9,1 mln zł. Grupa OTL inwestuje w kluczowe aktywa – terminale portowe w Gdyni i Świnoujściu. Wzmacnia segmenty przeładunków ro-ro i drobnicowych. Inwestuje w spedycję kontenerową oraz zapowiada poszerzenie działalności o nowe produkty.

fot. Grupa OTL

W 2024 r. skonsolidowane przychody Grupy OTL wyniosły 321 mln zł, co oznacza spadek o 45,8% r/r. Sprzedaż była niższa w segmentach portowym (-47% r/r), spedycyjnym (-47,5% r/r) oraz w hydrotechnice (-29,9% r/r). Wzrosty sprzedaży Grupa OTL odnotowała natomiast w segmencie kolejowym (+21% r/r). Spadek sprzedaży dotyczył przede wszystkim obsługi przeładunkowej towarów masowych. 

W przypadku OT Port Świnoujście, znaczny spadek przeładunków towarów masowych o 36% r/r wynika z wysokiej bazy porównawczej lat 2022–2023. W tym czasie, w związku z wojną w Ukrainie i zmianami w globalnych łańcuchach logistycznych, nastąpiło przeniesienie na drogę morską dużej części transportu towarów – zwłaszcza węgla, koksu i rudy, co istotnie zawyżyło dane okresu bazowego. Z kolei OT Port Gdynia zanotował 38% spadek przeładunków towarów masowych w ujęciu rok do roku, co było głównie efektem obniżenia wolumenów produktów agro, węgla oraz kruszyw. Jednocześnie zanotowano wzrost przeładunków towarów drobnicowych o 18% r/r, obejmujący niemal wszystkie grupy ładunkowe, z wyjątkiem nawozów

EBITDA Grupy OTL wyniosła 58,17 mln zł, a strata netto wyniosła 9,10 mln zł wobec 158,1 mln zł zysku netto przed rokiem. W maju 2024 r., zarząd ogłosił strategię Grupy Kapitałowej OT Logistics w perspektywie do 2026 r. Jej zamierzenia zostały dostosowane do dynamicznie zmieniającego się i nieprzewidywalnego otoczenia rynkowego, makroekonomicznego, politycznego i regulacyjnego. Hasłem przewodnim strategii, zakładającej trzy filary wzrostu, jest „ROZWÓJ, ORGANIZACJA, UNIWERSALNOŚĆ”. Zgodnie z jej założeniami Grupa dąży do stania się jak najbardziej uniwersalnym operatorem oferującym pełny łańcuch usług logistycznych opartych przede wszystkim o aktywa portowe z optymalnym wykorzystaniem zautomatyzowanych procesów biznesowych. W ramach strategii zakładane jest uzyskanie w perspektywie do 2027 r. 916 mln zł przychodów i 28% rentowności EBITDA. Planowane nakłady inwestycyjne w latach 2024 – 2026 osiągną poziom 256 mln zł.

–  Na wyniki Grupy OT Logistics w 2024 r. istotny wpływ miała wyjątkowo trudna sytuacja rynkowa, będąca konsekwencją bezprecedensowych zmian gospodarczych i geopolitycznych, które rozpoczęły się już od pandemii COVID-19 i nadal trwają, zmieniając codziennie otoczenie, w którym funkcjonujemy. Dodatkowym czynnikiem pogłębiającym spadek były bardzo wysokie wartości bazowe osiągnięte w 2023 roku, które wynikały zarówno z rekordowego wzrostu przychodów, jak i zdarzeń jednorazowych, takich jak rozwiązanie rezerwy na zobowiązanie z tytułu opcji put oraz sprzedaż akcji Luka Rijeka. Rok 2024 charakteryzował się nadwyżkami węgla energetycznego na krajowym rynku, stagnacją w przemyśle hutniczym, znaczącym spadkiem tranzytu ukraińskich ładunków agro oraz utrzymującymi się niskimi cenami zbóż na rynkach międzynarodowych. Te aspekty spowodowały istotne ograniczenie wolumenów przeładunków w polskich portach, bezpośrednio wpływając na działalność terminali należących do naszej Grupy – wyjaśnia Kamil Jedynak, prezes OT Logistics. –   Pragniemy jednak podkreślić, że obecną sytuację traktujemy jako przejściową. Konsekwentnie realizujemy nasze długoterminowe założenia, zgodnie z którymi porty morskie pozostają naszymi kluczowymi aktywami o strategicznym znaczeniu. Uniwersalność, czyli szeroka gama obsługiwanych towarów, pozostaje naszym priorytetem, przy czym segment agro uważamy za jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów rozwoju. Równolegle rozwijamy również segmenty przeładunków ro-ro i drobnicowych oraz transport intermodalny. Nasz terminal w Świnoujściu jest przygotowywany jako naturalne zaplecze logistyczne dla planowanego Głębokowodnego Terminala Kontenerowego, zapewniając kompleksową obsługę ładunków kontenerowych oraz intermodalnych.

Strategia Grupy OT Logistics przewiduje rozwój transportu intermodalnego, w tym budowę terminala kontenerowego i rozbudowę infrastruktury związanej z transportem ro-ro. W te działania wpisują się współpraca z międzynarodowymi partnerami, takimi jak szwedzki armator Lakeway Link, z którym w 2024 r. OTL uruchomił nową linię ro-ro na regularnych trasach łączących Polskę ze Szwecją i Finlandią czy firma Eimskip z Islandii, z którą Grupa będzie rozwijać obsługę kontenerów w terminalu w Świnoujściu. 

Wśród czynników rynkowych, które będą pozytywnie oddziaływać na Grupę OTL zarząd wskazuje także stabilizację na rynku agro. W pierwszym kwartale 2025 r. obserwowany jest rosnący eksport zbóż i produktów rolnych z Polski, choć bez tak gwałtownych wzrostów jak rok wcześniej. Prognozowany dalszy spadek inflacji w Polsce w 2025 r. poprawia siłę nabywczą konsumentów, co sprzyja rozwojowi segmentu ładunków drobnicowych i ro-ro.  Zwiększa się również zapotrzebowanie na substytut węgla energetycznego, tj. biomasę. W przypadku zapotrzebowania na surowce, takie jak węgiel czy ruda, wpływ ma m.in. polityka unijna. Grupa OTL będzie dopasowywać zdolności produkcyjne świadczonych usług do bieżących trendów.

Działalność Grupy OTL w najbliższych latach kształtować będą także transformacja energetyczna, zmiany regulacyjne i rosnące zapotrzebowanie na zintegrowane usługi logistyczne. Te trzy obszary stanowią fundament dalszego rozwoju Grupy i umocnienia pozycji lidera na rynku portów morskich w Polsce oraz rozszerzenia działalności na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close