Grupa OTL prognozuje rozwój segmentu intermodalnego
Przychody Grupy OTL wyniosły w 2024 roku 321 mln zł, EBITDA sięgnęła 58,2 mln zł, a strata netto 9,1 mln zł. Grupa OTL inwestuje w kluczowe aktywa – terminale portowe w Gdyni i Świnoujściu. Wzmacnia segmenty przeładunków ro-ro i drobnicowych. Inwestuje w spedycję kontenerową oraz zapowiada poszerzenie działalności o nowe produkty.

W 2024 r. skonsolidowane przychody Grupy OTL wyniosły 321 mln zł, co oznacza spadek o 45,8% r/r. Sprzedaż była niższa w segmentach portowym (-47% r/r), spedycyjnym (-47,5% r/r) oraz w hydrotechnice (-29,9% r/r). Wzrosty sprzedaży Grupa OTL odnotowała natomiast w segmencie kolejowym (+21% r/r). Spadek sprzedaży dotyczył przede wszystkim obsługi przeładunkowej towarów masowych.
W przypadku OT Port Świnoujście, znaczny spadek przeładunków towarów masowych o 36% r/r wynika z wysokiej bazy porównawczej lat 2022–2023. W tym czasie, w związku z wojną w Ukrainie i zmianami w globalnych łańcuchach logistycznych, nastąpiło przeniesienie na drogę morską dużej części transportu towarów – zwłaszcza węgla, koksu i rudy, co istotnie zawyżyło dane okresu bazowego. Z kolei OT Port Gdynia zanotował 38% spadek przeładunków towarów masowych w ujęciu rok do roku, co było głównie efektem obniżenia wolumenów produktów agro, węgla oraz kruszyw. Jednocześnie zanotowano wzrost przeładunków towarów drobnicowych o 18% r/r, obejmujący niemal wszystkie grupy ładunkowe, z wyjątkiem nawozów.
EBITDA Grupy OTL wyniosła 58,17 mln zł, a strata netto wyniosła 9,10 mln zł wobec 158,1 mln zł zysku netto przed rokiem. W maju 2024 r., zarząd ogłosił strategię Grupy Kapitałowej OT Logistics w perspektywie do 2026 r. Jej zamierzenia zostały dostosowane do dynamicznie zmieniającego się i nieprzewidywalnego otoczenia rynkowego, makroekonomicznego, politycznego i regulacyjnego. Hasłem przewodnim strategii, zakładającej trzy filary wzrostu, jest „ROZWÓJ, ORGANIZACJA, UNIWERSALNOŚĆ”. Zgodnie z jej założeniami Grupa dąży do stania się jak najbardziej uniwersalnym operatorem oferującym pełny łańcuch usług logistycznych opartych przede wszystkim o aktywa portowe z optymalnym wykorzystaniem zautomatyzowanych procesów biznesowych. W ramach strategii zakładane jest uzyskanie w perspektywie do 2027 r. 916 mln zł przychodów i 28% rentowności EBITDA. Planowane nakłady inwestycyjne w latach 2024 – 2026 osiągną poziom 256 mln zł.
– Na wyniki Grupy OT Logistics w 2024 r. istotny wpływ miała wyjątkowo trudna sytuacja rynkowa, będąca konsekwencją bezprecedensowych zmian gospodarczych i geopolitycznych, które rozpoczęły się już od pandemii COVID-19 i nadal trwają, zmieniając codziennie otoczenie, w którym funkcjonujemy. Dodatkowym czynnikiem pogłębiającym spadek były bardzo wysokie wartości bazowe osiągnięte w 2023 roku, które wynikały zarówno z rekordowego wzrostu przychodów, jak i zdarzeń jednorazowych, takich jak rozwiązanie rezerwy na zobowiązanie z tytułu opcji put oraz sprzedaż akcji Luka Rijeka. Rok 2024 charakteryzował się nadwyżkami węgla energetycznego na krajowym rynku, stagnacją w przemyśle hutniczym, znaczącym spadkiem tranzytu ukraińskich ładunków agro oraz utrzymującymi się niskimi cenami zbóż na rynkach międzynarodowych. Te aspekty spowodowały istotne ograniczenie wolumenów przeładunków w polskich portach, bezpośrednio wpływając na działalność terminali należących do naszej Grupy – wyjaśnia Kamil Jedynak, prezes OT Logistics. – Pragniemy jednak podkreślić, że obecną sytuację traktujemy jako przejściową. Konsekwentnie realizujemy nasze długoterminowe założenia, zgodnie z którymi porty morskie pozostają naszymi kluczowymi aktywami o strategicznym znaczeniu. Uniwersalność, czyli szeroka gama obsługiwanych towarów, pozostaje naszym priorytetem, przy czym segment agro uważamy za jeden z najbardziej perspektywicznych obszarów rozwoju. Równolegle rozwijamy również segmenty przeładunków ro-ro i drobnicowych oraz transport intermodalny. Nasz terminal w Świnoujściu jest przygotowywany jako naturalne zaplecze logistyczne dla planowanego Głębokowodnego Terminala Kontenerowego, zapewniając kompleksową obsługę ładunków kontenerowych oraz intermodalnych.
Strategia Grupy OT Logistics przewiduje rozwój transportu intermodalnego, w tym budowę terminala kontenerowego i rozbudowę infrastruktury związanej z transportem ro-ro. W te działania wpisują się współpraca z międzynarodowymi partnerami, takimi jak szwedzki armator Lakeway Link, z którym w 2024 r. OTL uruchomił nową linię ro-ro na regularnych trasach łączących Polskę ze Szwecją i Finlandią czy firma Eimskip z Islandii, z którą Grupa będzie rozwijać obsługę kontenerów w terminalu w Świnoujściu.
Wśród czynników rynkowych, które będą pozytywnie oddziaływać na Grupę OTL zarząd wskazuje także stabilizację na rynku agro. W pierwszym kwartale 2025 r. obserwowany jest rosnący eksport zbóż i produktów rolnych z Polski, choć bez tak gwałtownych wzrostów jak rok wcześniej. Prognozowany dalszy spadek inflacji w Polsce w 2025 r. poprawia siłę nabywczą konsumentów, co sprzyja rozwojowi segmentu ładunków drobnicowych i ro-ro. Zwiększa się również zapotrzebowanie na substytut węgla energetycznego, tj. biomasę. W przypadku zapotrzebowania na surowce, takie jak węgiel czy ruda, wpływ ma m.in. polityka unijna. Grupa OTL będzie dopasowywać zdolności produkcyjne świadczonych usług do bieżących trendów.
Działalność Grupy OTL w najbliższych latach kształtować będą także transformacja energetyczna, zmiany regulacyjne i rosnące zapotrzebowanie na zintegrowane usługi logistyczne. Te trzy obszary stanowią fundament dalszego rozwoju Grupy i umocnienia pozycji lidera na rynku portów morskich w Polsce oraz rozszerzenia działalności na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.