Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Koleje towarowe w Europie: rośnie konkurencja, maleje udział w przewozach

W 2023 r. zwiększył się udział nowych i niezależnych przewoźników w rynku kolejowego transportu towarowego w Europie. Równocześnie cała branża zanotowała spadek przewozów, na co wpłynęły ograniczenia w ruchu kolejowym i silna konkurencja ze strony transportu drogowego. 

fot. ERFA

Grupa niezależnych regulatorów rynku kolejowego IRG-Rail, której członkiem jest m.in. polski Urząd Transportu Kolejowego opublikowała najnowszy raport nt. rozwoju rynku transportu kolejowego. Z analizy tej wynika, że w latach 2019-2023 pomimo rozwijającej się konkurencji na rynku kolejowych przewozów towarowych, cała branża odnotowała spadek przewozów i zmniejszyła udział w segmencie transportu cargo. W okresie tym praca przewozowa kolei towarowych w 31 analizowanych krajach spadła łącznie o 8%, a przychody zarządców infrastruktury z tytułu opłat pobieranych od przewoźników towarowych zmniejszyły się o 6%. Zwiększyły się natomiast o 5% przychody przewoźników. Udział przewozów międzynarodowych spadł w tym okresie z 51 do 48%. 

Równocześnie w Europie widoczny jest wzrost konkurencyjności w kolejach towarowych. Udział tak zwanych „krajowych i zasiedziałych” przedsiębiorstwa, czyli głównie państwowych spółek, które dawniej miały monopolistyczną pozycję, zmniejszył się z 53%w 2019 do 45% w 2023 r. Firmy państwowe działające poza krajem, który jest ich siedzibą zwiększyły udział w rynku z 14 do 15%, natomiast udział pozostałych uczestników rynku, w tym spółek nowych i prywatnych wyrósł z 33 do 40%.

Większe koszty

W omawianym okresie zwiększyły się przychody uzyskiwane przez przewoźników towarowych z uruchamianych pociągów. Wzrosły one z 20,81 euro na pociągokilometr do 24,57 euro i z poziomu 3,55 euro na tonokilometr do 4,55 euro. Większe przychody niekoniecznie jednak poprawiły sytuację finansową przedsiębiorstw, ale były podyktowane wyższymi kosztami energii i innymi wydatkami operacyjnymi. Niepokojącym trendem jest malejąca liczba czynnych terminali towarowych, która spadła z 2624 do 2555 a w przypadku terminali intermodalnych z 570 do 557. 

Eksperci branży transportowej wskazują, że rosnąca konkurencja na rynku przewozów kolejowych nie przyczynia się do realizacji założeń Białej Księgi z 2011 wzywających do zwiększenia udziału kolei w przewozach ładunków. Liberalizacja rynku wprowadzona przez Pakiety Kolejowe uchwalane przez unijnych prawodawców poprawiła efektywność kolei, ale to okazało się za mało, by odwrócić trend zmniejszania się udziału kolei przewozach towarowych. W raporcie fundacji ProKolej wskazano na nierówne traktowanie różnych gałęzi transportu jako możliwą przyczynę tego negatywnego trendu. 

Konkurencja międzygałęziowa

— Kolej konkuruje z innymi rodzajami transportu, przede wszystkim z transportem drogowym. Zatem znaczenie ma przede wszystkim konkurencja między a nie wewnątrzgałęziowa. Gdyby była to konkurencja równa, skupianie się jedynie na kwestiach współzawodnictwa pomiędzy przedsiębiorstwami kolejowymi jako narzędziu służącemu osiąganiu lepszej efektywności byłoby uzasadnione. Tak jednak nie jest. Transport kolejowy i drogowy nie są bowiem traktowane w równy sposób i znajdują się w całkowicie odmiennej pozycji konkurencyjnej — napisano w raporcie „Towary na tory. Rekomendacje dla rozwoju kolejowych przewozów towarowych” fundacji ProKolej. 

Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA) wskazuje na konieczność poprawy przepustowości infrastruktury i zapewnienia warunków uczciwej konkurencji, również w wymiarze międzygałęziowym. Konieczne jest m.in. obniżenie kosztów jakie przedsiębiorstwa kolejowe ponoszą w związku z wieloma narzuconymi regulacjami. 

— Przewozy towarowe koleją znajdują się w kluczowym momencie pod względem wolumenu i rentowności. Wyniki konkurentów, zwłaszcza na rynkach wzrostowych, są imponujące. Europejska Polityka Kolejowa musi skupić się na korzystnych warunkach rynkowych i interoperacyjności w międzynarodowych przepływach transportu kolejowego na rynkach wzrostowych, takich jak ruch łączony, zamiast sztucznie utrzymywać przy życiu nieopłacalne i stagnujące segmenty rynku — skomentował Dirk Stahl, przewodniczący ERFA. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close