Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

HHLA wspiera pionierskie partnerstwo wodorowe między Omanem a Europą 

Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) bierze udział w przyszłościowym partnerstwie mającym na celu utworzenie pierwszego na świecie korytarza importowego dla ciekłego wodoru. Celem jest transport zielonego wodoru z Omanu do Europy, co zapewni dostawy przyjaznej dla klimatu energii. We wtorek 15 kwietnia 2025 r. podpisano Umowę o wspólnym rozwoju w ramach wizyty państwowej Jego Wysokości Sułtana Omanu w Holandii.

fot. HHLA

Planowany korytarz połączy port Duqm w Omanie z Amsterdamem, a także lokalizacjami logistycznymi w Duisburgu i innych kluczowych regionach Niemiec. HHLA wnosi do projektu swoją wiedzę specjalistyczną i infrastrukturę – w szczególności za pośrednictwem ogólnoeuropejskiej sieci intermodalnej swojej spółki zależnej Metrans, aby zapewnić wydajną dalszą dystrybucję wodoru.

W sumie umowę podpisało jedenastu partnerów, w tym Hydrom, firma energetyczna OQ, Tata Steel Nederland, Hynetwork i HHLA, reprezentujących wszystkie kluczowe elementy planowanego łańcucha dostaw. Planowane jest stworzenie centralnego obiektu do skraplania, magazynowania i wysyłki wodoru w porcie Duqm. Stamtąd wodór będzie transportowany do Amsterdamu na pokładach specjalnie opracowanych statków z ciekłym wodorem. Oprócz portu Duisburg, zostaną włączone inne centra logistyczne w Niemczech, a infrastruktura dystrybucyjna za pośrednictwem rurociągów, kolei i statków śródlądowych zostanie utworzona.

Dzięki temu projektowi HHLA przyczynia się do przyjaznego dla klimatu zaopatrzenia w energię w Europie. „Dla HHLA wodór jest ważnym elementem drogi do neutralności klimatycznej do 2040 roku. Ciekły wodór odgrywa tutaj kluczową rolę, ponieważ można go transportować niezależnie od rurociągów — co jest idealne dla mobilności i logistyki, przemysłu lotniczego oraz małych i średnich przedsiębiorstw przemysłowych i chemicznych. Dzięki naszej europejskiej sieci logistycznej chcemy sprawnie transportować wodór z portów importowych do odbiorców końcowych w Niemczech i Europie. Dzisiejsze partnerstwo stanowi kolejny krok w kierunku zapewnienia skalowalnej i niezawodnej dostawy ciekłego wodoru”  — podkreśliła Annette Walter, dyrektor finansowy HHLA. 

Umowa jest również strategicznym posunięciem Omanu, mającym na celu pozycjonowanie się jako wiodącego gracza na globalnym rynku zielonego wodoru. Inicjatywa wspiera cele klimatyczne UE i promuje dekarbonizację szczególnie wysokoemisyjnych sektorów, takich jak stal i transport.

„Ta umowa stanowi przełomowy moment w naszym zaangażowaniu w czystą energię” — powiedziała Sophie Hermans, holenderska minister ds. klimatu i zielonego wzrostu. „Łącząc omański zielony wodór z potrzebami energetycznymi Europy, realizujemy nasze wspólne cele klimatyczne i tworzymy zrównoważoną ścieżkę energetyczną”.

Umowa opiera się na istniejącym partnerstwie między Hydrom, omańskim Ministerstwem Energii i Minerałów, Portem Amsterdam, ECOLOG i EnBW w celu opracowania korytarza ciekłego wodoru. Dzięki temu krokowi partnerzy zbliżają się do celu, jakim jest dostarczenie dużych ilości zielonego wodoru z Omanu do Europy do 2029 roku.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close