W Chełmie powstaje suchy port na styku linii normalnotorowej i szerokotorowej
W Chełmie w województwie lubelskim powstanie intermodalny suchy port położony na styku normalnotorowej linii kolejowej nr 7 i szerokotorowej linii nr 63 łączącej Polskę z Ukrainą. Dwie inwestycje magazynowo-logistyczne realizują Agencja Rozwoju Przemysłu oraz firma Cedrob Terminale.

Spółka logistyczna należąca do Grupy Cedrob buduje w Chełmie przy ul. Fabrycznej terminal intermodalny, którego głównym zadaniem będzie przeładunek zbóż w systemie transportu kombinowanego. W ramach inwestycji zostanie przebudowany układ torowy bocznicy kolejowej, powstaną nowe tory przeładunkowe, odstawcze i manewrowe a także nowy obiekt magazynowo-suszarniczy, który będzie przygotowywał ziarno do transportu.
Magazyn będzie mógł pomieścić nawet 100 tys. ton zbóż. Cedrob zapowiada, że dzięki tej inwestycji będzie mogł usprawnić współpracę z polskimi producentami zbóż w rejonie Lubelszczyzny. Nowy intermodalny terminal zbożowy będzie też mieć dostęp do linii kolejowej o rozstawie 1520 mm, linii o rozstawie europejskim i powstaje w pobliży drogi krajowej nr 12. Inwestycję w formule „zaprojektuj i buduj” realizuje TorKol a termina zakończenia inwestycji to połowa 2026 r.
Firma Cedrob, największy producent drobiu w Polsce, zdecydowała się na zainwestowanie w system transportu intermodalnego do przewozu zbóż i innych ładunków na potrzeby swojej produkcji. W 2017 r. powołała w tym celu spółkę Cedrob Cargo, która zakupiła wagony platformy i specjalistyczne kontenery do przewozów towarów sypkich. Na ten cel spółka pozyskała dofinansowanie z funduszy UE.
Czytaj też: LTG Cargo Polska będzie świadczyć usługi przewozowe dla grupy Cedrob
Hub logistyczny ARP
Drugi duży projekt logistyczny w Chełmie realizuje Agencja Rozwoju Przemysłu. W 2019 r. ARP zakupiła od samorządu miasta za 4,5 mln 10-hektarową działkę przy ulicy Wschodniej w sąsiedztwie stacji kolejowej Chełm Wschodni. Powstaje tutaj nowa hala magazynowo-produkcyjna o powierzchni 5,6 tys. mkw. wraz z obiektem biurowym, place manewrowe i parking dla samochodów ciężarowych. Inwestycja realizowana jest przy bocznicy kolejowej i zgodnie z informacjami przekazanymi przez prezydenta Chełma zakończyć ma się również w 2026 r. Nowe centrum magazynowo-dystrybucyjne obsługiwać będzie transport drogowy i kolejowy między Polską a Ukrainą.
– To nowe miejsca pracy, w ślad za którymi idą wpływy podatkowe do miasta. Ale przede wszystkim jest to taki impuls, którego od lat brakowało. Wierzę, że w ślad za tą inwestycją pojawią się kolejne. Ten teren, o którym mówimy, jest terenem od lat niewykorzystywanym przez miasto i potencjalnych inwestorów – skomentował prezydent Chełma Jakub Banaszek.