Trochę więcej o nowej Gamie w SILVA LS
Firma Silva Ls pozyskała do własnej floty kolejną lokomotywę elektryczną typ Gama Marathon 111-Ed z modułem dojazdowym produkowaną przez Spółkę PESA Bydgoszcz SA. W jednej lokomotywie mamy dwie możliwości jazdy trakcyjnej, pod siecią trakcyjną oraz na silniku dojazdowym spalinowym, gdzie możemy wstawiać składy o masie brutto do 3200 t na wzniesieniu do nawet 7 promili oraz wstawianiu składów na bocznicę bez sieci trakcyjnej o zasięgu 42km.

Gama Marathon jest dopasowana do potrzeb personelu obsługi lokomotywy. Jest to model lokomotywy cieszący się dużą renomą wśród specjalistów. Pulpit maszynisty powstał przy udziale maszynistów i instruktorów. Na wyposażeniu lokomotywy znajdują się toaleta w pełni wyposażona kuchenka (lodówka, mikrofalówka, czajnik bezprzewodowy). Tak więc warunki ergonomiczne oraz wyposażenie wspomagają maszynistę do prowadzenia pociągów w komfortowych warunkach pracy.
Bezpieczeństwo obsługi w lokomotywach Gama Martahon zapewnia specjalna konstrukcja kabiny maszynisty oraz elementy, których zadaniem jest zminimalizowanie skutków ewentualnego zderzenia. Wzmocniona klatka kabiny, której konstrukcję wykonano ze stali o najwyższych paramerach gwarantuje bezpieczeństwo maszyniście. W czasie kolizji najpierw siłę zderzenia przejmuje sprzęg, a kluczową rolę spełniają absorbery energii, które poza jej pochłanianiem zapobiegają również wspinaniu się pojazdów na siebie. W drugiej fazie energię zderzenia pochłania tzw. honey comb /plaster miodu/ – blok specjalnie ukształtowanych elementów aluminiowych. Zamontowany pod kabiną zgarniacz uniemożliwia przedostanie się jakichkolwiek elementów pod koła pojazdu. Pojazdy Pesa spełniają normę EN 15227 w ramach 4 scenariuszy zderzeniowych – kolizji z pojazdem o takiej samej masie, wagonem towarowym, ciężarówką oraz pojazdem osobowym.
Podstawowe dane techniczne:
- Silnik trakcyjny – 4 x 1400 kW
- Moc lokomotywy – 5600 kW
- Prędkość -160 km/h
- Siła pociągowa przy rozruchu -320 kN
- Maksymalny nacisk na oś -206 kN
- Napęd elektryczny 2 przekształtniki trakcyjne + 4 falowniki dwupoziomowe
- System zabezpieczenia pociągu SHP + CA + RS/ETCS
- Agregat prądotwórczy – 420kVA


