Nowoczesne technologie zabezpieczą transport przed złodziejami
Kradzieże ładunków z pojazdów są poważnym problemem, z którym mierzy się branża transportu drogowego. Nowoczesne technologie pozwalają zminimalizować to ryzyko. Wsparciem dla przewoźników i spedytorów są rozwiązania pozwalające na wykonywanie przewozów monitorowanych spełniających standardy międzynarodowych organizacji bezpieczeństwa w transporcie.

Od kilku lat w Europie rośnie liczba przestępstw związanych z transportem towarowym, na co wskazuje Stowarzyszenie Ochrony Aktywów Transportowych (TAPA). Na ryzyko kradzieży ładunków z transporty wpływa zbyt mała liczna miejsc postojowych z monitoringiem dla samochodów ciężarowych, a także brak stosowania przez przewoźników standardów bezpiecznego przewozu. W 2023 r. liczba kradzieży w transporcie w Europie wzrosła o 35,46% w porównaniu z poprzednim rokiem — wynika z raportu TAPA EMEA. Brak bezpiecznych parkingów i regulacje dotyczące obowiązkowego odpoczynku kierowców, powodują, że samochody są parkowane w miejscach niestrzeżonych, co zwiększa ryzyko kradzieży. W Europie wg. szacunków Międzynarodowej Organizacji Transportu IRU, brakuje ok 100 tys. miejsc postojowych dla ciężarówek, a tylko 7000 parkingów spełnia standardy bezpiecznego postoju.
Zabezpieczenie naczepy
Ryzyko związane z przewożeniem cennych ładunków sprawia, że dla wielu firm transportowych ważnym zadaniem staje się odpowiednie zabezpieczenie pojazdu przed kradzieżą. Dostawcy nowoczesnych technologii dla branży transportowej oferują ciekawe i skuteczne rozwiązania minimalizujące to ryzyko. Polska firma Tronik opracowała zabezpieczenie antywłamaniowe T-Lock dla naczep zintegrowane z systemem zarządzania transportem TRONIK ATRAX4, wykorzystującym rozwiązania telematyczne. Jest to elektroniczne zabezpieczenie naczepy, zgodne z standardem TAPA TSR poziom 1. Sterowanie zabezpieczeniem T-Lock odbywa się zdalnie poprzez wyznaczona osobę np. spedytora lub poprzez kierowcę za pomocą jednorazowego kodu podanego przez spedytora.
Zabezpieczenie T-Lock składa się z mocnego wodoodpornego silnika – stopień ochrony to IP69K, dostosowanego do działania w szerokim zakresie temperatur, czterech stalowych rygli bocznych, a także płyty blokującej zamontowanej na lewych drzwiach naczepy. Wszystkie komponenty wykonane są ze stali kwasoodpornej. Rygle elektronicznego zamka poruszają się w ruchu pionowym i chronią przed włamaniem
Natomiast rygle boczne oraz płyta na lewych drzwiach chronią przed wyważeniem, a także wyrwaniem drzwi. W zamku wykorzystywany jest silnik elektryczny o mocy 2500 N, co jest wartością 10-krotnie większą niż potrzeba przy normalnej pracy. Blokada montowana jest wewnątrz przestrzeni ładunkowej naczepy w taki sposób, aby była niewidoczna z zewnątrz i żaden szczegół nie wskazuje, że naczepa posiada jakiekolwiek zabezpieczenie.
— Zabezpieczenie antywłamaniowe powinno być niewidoczne dla osób trzecich, aby nie zwracało uwagi potencjalnych złodziei. Wiadomo, że gdybyśmy szli przez osiedle i mijali 10 domów, które nie mają zainstalowanego alarmu i jeden, który taki ma, to będzie wskazywało przestępcom, w którym budynku, są najcenniejsze łupy. Nie chcemy dawać takiego sygnału wskazującego, że w naczepie przewożone są wysokowartościowe ładunki. Dlatego zabezpieczenie montowane jest od środka — wyjaśnia Agnieszka Jedlińska – Wojnowska, Marketing Manager w Tronik.

Komunikaty alarmowe
Zabezpieczenie naczepy T-Lock wyposażone jest w dodatkowe czujniki, które po wykryciu próby otwarcia drzwi naczepy wysyłają komunikaty alarmowe spedytorowi albo właścicielowi firmy transportowej. Rozwiązania Tronik zintegrowane również z Centrum monitoringu międzynarodowej firmy ochroniarskiej G4S, dzięki czemu można realizować przejazdy monitorowane zgodnie z najwyższymi wymaganiami TAPA TSR1. Sygnały o statusie zamka, drzwi naczepy, pozycji GPS oraz inne są przekazywane online do centrum monitoringu G4S, co pozwala na natychmiastowe działanie w przypadku wykrycia problemów z bezpieczeństwa przewożonego ładunku.
Firma Tronik opracowując swoje rozwiązanie bazowała na bogatym doświadczeniu ekspertów od bezpieczeństwa transportu, a także doświadczeniu klientów, dzięki czemu udało się stworzyć zabezpieczanie, które skutecznie chroni naczepę przed włamaniem, wykorzystując przy tym nowoczesne technologie odpowiadające na wyzwania z jakimi mierzą się polscy i europejscy przedsiębiorcy z branży transportu drogowego.