Dofinansowanie taboru z KPO – kto będzie korzystał z lokomotyw i wagonów?
Prawie połowę środków rozdysponowanych w rozstrzygniętym pod koniec marca br. konkursie na dofinansowanie projektów intermodalnych z Krajowego Programu Odbudowy przydzielono firmom, które zajmują się wynajmem taboru kolejowego. Jak informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych, po stronie beneficjentów tego programu leży odpowiedzialność, aby zakupiony w ramach tego programu unijnego tabor rzeczywiście był wykorzystywany w przewozach intermodalnych.

W ramach konkursu KPOD.09.09-IW.02-001/24 dla komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja E2.1.3 „Projekty intermodalne” rozdysponowano łącznie 781,6 mln zł, a maksymalny poziom wsparcia wynosi 50% wydatków kwalifikowanych. Połowa z tej kwoty trafić ma na wsparcie zakupu wagonów podkontenerowych i lokomotyw.
Większość z puli środków na tabor przyznano firmom typu ROSCO, które same nie realizują przewozów kolejowych, ale wynajmują tabor przewoźnikom (Wascosa, Cargounit, Rail Capital Partners i Eurowagon). Udział takich przedsiębiorstw w konkursie dopuszcza rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO. W związku z tym pojawiły się jednak pytania o to, kto finalnie będzie korzystał z taboru zakupionego dzięki dofinansowaniu z programu KPO dla transportu intermodalnego. Przedsiębiorstwa wynajmujące ten tabor, nie mogą udostępniać go dowolnemu przewoźnikowi. Lokomotywy zakupione w ramach tego programu unijnego mogą być wykorzystywane wyłącznie do realizacji transportu intermodalnego.
Odpowiedzialność beneficjenta
— W przypadku projektów polegających na zakupie taboru w celu jego udostępniania to po stronie podmiotu leży odpowiedzialność za realizację inwestycji zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie (m.in. zapewnienie, że zakupiony tabor będzie wykorzystywany wyłącznie do transportu intermodalnego). W czasie realizacji projektu podmiot ten jest zobowiązany do poddania się licznym kontrolom ze strony CUPT i innych instytucji kontrolnych odpowiadających za prawidłowość wydatkowania środków w ramach KPO – kontroli zamówień publicznych, kontroli kwalifikowalności wydatków, kontroli na miejscu realizacji inwestycji i na zakończenie realizacji projektu — poinformowała IntermodalNews.pl Justyna Gawron z Biura Organizacji i Zarządzania CUPT.
Tabor zakupiony przez firmy ROSCO w ramach programu KPO może być wykorzystywany do przewozów intermodalnych, które mają początek lub koniec na terenie Polski lub przebiegają przez terytorium R.P. W przypadku nieprzestrzegania zasad na jakich udzielane jest wsparcie z unijne beneficjenci będą zmuszeni do zwrotu przyznanych środków wraz z odsetkami. Obowiązuje tu m.in. zasada trwałości projektu w okresie 5 lat od wypłaty ostatniej transzy dofinansowania.
Czytaj też: Rozstrzygnięto intermodalny konkurs KPO. Kto otrzymał dofinansowanie?