Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dofinansowanie taboru z KPO – kto będzie korzystał z lokomotyw i wagonów?

Prawie połowę środków rozdysponowanych w rozstrzygniętym pod koniec marca br. konkursie na dofinansowanie projektów intermodalnych z Krajowego Programu Odbudowy przydzielono firmom, które zajmują się wynajmem taboru kolejowego. Jak informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych, po stronie beneficjentów tego programu leży odpowiedzialność, aby zakupiony w ramach tego programu unijnego tabor rzeczywiście był wykorzystywany w przewozach intermodalnych. 

fot. Pixabay

W ramach konkursu KPOD.09.09-IW.02-001/24 dla komponentu „E Zielona, inteligentna mobilność” – Inwestycja E2.1.3 „Projekty intermodalne” rozdysponowano łącznie 781,6 mln zł, a maksymalny poziom wsparcia wynosi 50% wydatków kwalifikowanych. Połowa z tej kwoty trafić ma na wsparcie zakupu wagonów podkontenerowych i lokomotyw. 

Większość z puli środków na tabor przyznano firmom typu ROSCO, które same nie realizują przewozów kolejowych, ale wynajmują tabor przewoźnikom (Wascosa, Cargounit, Rail Capital Partners i Eurowagon). Udział takich przedsiębiorstw w konkursie dopuszcza rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy publicznej w zakresie transportu intermodalnego w ramach KPO. W związku z tym pojawiły się jednak pytania o to, kto finalnie będzie korzystał z taboru zakupionego dzięki dofinansowaniu z programu KPO dla transportu intermodalnego. Przedsiębiorstwa wynajmujące ten tabor, nie mogą udostępniać go dowolnemu przewoźnikowi. Lokomotywy zakupione w ramach tego programu unijnego mogą być wykorzystywane wyłącznie do realizacji transportu intermodalnego. 

Odpowiedzialność beneficjenta

— W przypadku projektów polegających na zakupie taboru w celu jego udostępniania to po stronie podmiotu leży odpowiedzialność za realizację inwestycji zgodnie z warunkami umowy o dofinansowanie (m.in. zapewnienie, że zakupiony tabor będzie wykorzystywany wyłącznie do transportu intermodalnego). W czasie realizacji projektu podmiot ten jest zobowiązany do poddania się licznym kontrolom ze strony CUPT i innych instytucji kontrolnych odpowiadających za prawidłowość wydatkowania środków w ramach KPO – kontroli zamówień publicznych, kontroli kwalifikowalności wydatków, kontroli na miejscu realizacji inwestycji i na zakończenie realizacji projektu — poinformowała IntermodalNews.pl Justyna Gawron z Biura Organizacji i Zarządzania CUPT. 

Tabor zakupiony przez firmy ROSCO w ramach programu KPO może być wykorzystywany do przewozów intermodalnych, które mają początek lub koniec na terenie Polski lub przebiegają przez terytorium R.P. W przypadku nieprzestrzegania zasad na jakich udzielane jest wsparcie z unijne beneficjenci będą zmuszeni do zwrotu przyznanych środków wraz z odsetkami. Obowiązuje tu m.in. zasada trwałości projektu w okresie 5 lat od wypłaty ostatniej transzy dofinansowania. 

Czytaj też: Rozstrzygnięto intermodalny konkurs KPO. Kto otrzymał dofinansowanie?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close