Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Trochę lżej, ale wojna celna trwa nadal

Trzy dni po wcześniejszej decyzji wprowadzenia ceł na towary importowane z niemal wszystkich krajów, Donald Trump znów zaskoczył świat. 9 bm. ogłosił ich zamrożenie na 90 dni na towary z kilkudziesięciu krajów, w tym z krajów UE. Przez ten okres ma obowiązywać 10-procentowa stawka celna. Zarazem na towary z Chin Trump podniósł cła do 125 proc. (z 20 proc. w lutym plus 34 proc. w marcu).

fot. Pixabay

Ten oszałamiający zwrot – lub wolta, jak niektórzy określają – odwrócił trend spadku notowań na światowych giełdach papierów wartościowych. Zarazem kolejny raz wpłynie na decyzje załadowców i firm logistycznych. Jedną pierwszych ich reakcji jest wznowienie, zawieszonych od wielu dni, połączeń w trans pacyficznej żegludze kontenerowej. 

Za szybko na odbój

Analitycy nie twierdzą, że świat uniknął groźby wojny handlowej, lecz co najwyżej ją odroczył. Szczególnie, że weszła ona w nową fazę w relacjach USA – Chiny, bowiem te drugie w odwecie wprowadziły 84-ro procentową stawkę na towary amerykańskie (wcześniej – 54 proc.). Nadal pozostanie w relacjach handlowych stawka 10 proc. cła, co w przypadku nisko rentownych towarów – zabija eksport. Pozostają w mocy cła na importowane samochody, stal i aluminium.

„Administracja Trumpa stanie teraz przed trudnym zadaniem próby wynegocjowania dziesiątek potencjalnie złożonych i skomplikowanych umów handlowych w ciągu trzech miesięcy. (…) Mamy taryfy, bariery pozataryfowe, inne sprawy niezwiązane z handlem, a wszystkie te kwestie mogą dość szybko się skomplikować. Nawet z garstką partnerów handlowych, byłoby to duże przedsięwzięcie” – powiedziała rozgłośni NBC News Greta Peisch, która była radcą generalną biura przedstawiciela handlowego USA podczas administracji Bidena.

Dlaczego taka zmiana?

Pojawiły się próby wyjaśnienia – o ile to możliwe – skąd taka zmiana w decyzjach prezydenta Trumpa w ciągu kilku dni. On sam napisał w środę w mediach społecznościowych tuż przed 13:30, że podjął decyzję, ponieważ ponad 75 partnerów handlowych nie mściło się i skontaktowało się ze Stanami Zjednoczonymi, aby „omówić” niektóre kwestie, które poruszył. Wśród nich jest UE, reprezentowana przez Komisję Europejską. „Jasne, przewidywalne warunki są niezbędne dla funkcjonowania handlu i łańcuchów dostaw. Konsekwentnie opowiadam się za umową taryfową „zero za zero” między UE a Stanami Zjednoczonymi” – napisała na portalu X szefowa KE Ursula der Leyen. 

Zarazem UE zatwierdziła odwetowe 25-procentowe cła na amerykańskie towary o wartości do 23 mld USD, ukierunkowane na produkty rolne i produkty z państw republikańskich. A druga faza reakcji UE – środki odwetowe wobec amerykańskich ceł na samochody – mają zostać przedstawione „na początku przyszłego tygodnia”.

Skąd ta wolta?

Jednym z wyjaśnień przez niezależnych analityków zmiany decyzji Trumpa jest to, że Stany Zjednoczone badają umowy handlowe z alternatywnymi bazami produkcyjnymi dla Chin. Np. rząd Wietnamu (objęty wcześniej 46-cio procentową stawką) poinformował 10 bm., że prowadzi rozmowy na temat umowy handlowej z USA. Oba kraje „rozważą usunięcie jak największej liczby barier pozataryfowych” – poinformowało biuro prasowe rządu w Hanoi w oświadczeniu wydanym po spotkaniu wicepremiera Ho Duc Phoca z przedstawicielem USA ds. handlu Jamiesonem Greerem.

Innym wyjaśnieniem wolty celnej jest to, że Trump – cechujący się postawą „negocjacyjną”, co jest też określane jako postawa „kupiecka” – czeka na deklaracje rządów w sprawie zwiększenia importu towarów z USA. Kilka razy powiedział, że ustawiają się kolejki „proszących” o obniżkę ceł. Wskazuje na to też inny cytat z postu na Truth Social,  „W oparciu o brak szacunku, jaki Chiny okazały światowym rynkom, niniejszym podnoszę (im) cło”  – napisał Trump.

Z kolei według Andrew Craig-Bennette, doradcy finansowego dla armatorów, Trump przyjął do wiadomości, że gdy profesjonalni inwestorzy sprzedają obligacje w momencie, gdy powinni je kupować, świadczy to o początku kryzysu finansowego. A tak się stało z obligacjami amerykańskimi. W ciągu kilku dni straciły zaufanie inwestorów i nie są już bezpieczną przystanią. Nie tylko dla inwestorów z Chin. 

Niektóre z największych firm w USA również ostrzegały przed poważnymi zakłóceniami, stwierdza The Guardian. Walmart, jeden z największych detalistów na świecie, ostrzegł, że jego zyski będą „trudniejsze do przewidzenia”, ponieważ zmaga się z wpływem nowych taryf na koszty i wydatki klientów.

Logistyka odżyła

W tygodniu zawirowań taryfowych liczba rezerwacji kontenerów przez amerykańskich importerów spadła o 67 proc. A po wycofaniu się Trumpa z ceł Lars Jensen, który kieruje firmą doradczą ds. kontenerów w Vespucci Maritime zasugerował za pośrednictwem LinkedIn: „Dla łańcuchów dostaw oznacza to, że duża liczba rezerwacji, które zostały zawieszone lub wstrzymane w ciągu ostatniego tygodnia, może zostać wysłana tak szybko, jak to możliwe, w przypadku krajów spoza Chin. Załadowcy będą chcieli przewieźć ten ładunek, póki będą mieli możliwość uniknięcia wysokich ceł”. 

Jednak prawdopodobnie doprowadzi to do problemów z wąskimi gardłami w różnych ogniwach łańcucha dostaw, szczególnie w portach. „Powinniśmy się spodziewać, że spedytorzy pochodzący spoza Chin mogą chcieć rozpocząć szczyt sezonu w zasadzie już teraz lub tak szybko, jak to możliwe, aby przenieść swoje ładunki w szczycie sezonu przed 9 lipca, kiedy wygaśnie zawieszenie” – poinformował Jensen.

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close