Port Koper obsłużył najdłuższy statek w swojej historii
10 kwietnia 2025 roku po raz pierwszy przy terminalu kontenerowym w Porcie Koper zacumował statek Al Nasriyah niemieckiego armatora Hapag-Lloyd. Kontenerowiec służy w ramach aliansu „Gemini Cooperation”, który został utworzony w lutym tego roku przez duńską linię Maersk Line i Hapag-Lloyd. Pierwszy statek nowej współpracy biznesowej, Maersk Campbell, stały gość w Koper, zawinął do terminalu kontenerowego pod koniec marca tego roku.

Kilka globalnych firm żeglugowych zapowiedziało już reorganizację połączeń i wzajemne porozumienia w sprawie podziału usług liniowych w 2024 r., mając na celu zapewnienie bardziej niezawodnych i zoptymalizowanych usług żeglugowych, dostosowanych do nowoczesnych trendów w łańcuchach dostaw. Przedsiębiorstwa żeglugowe włączyły do swojej globalnej sieci 57 linii i łącznie 340 statków, z których wiele napędzanych jest alternatywnym napędem. Tygodniowe połączenie między Azją a Adriatykiem, realizowane w ramach współpracy operacyjnej między firmami żeglugowymi, łączy Szanghaj, Ningbo, Tanjung Pelepas, Salalah i Port Said, a następnie Koper jako pierwszy port na Adriatyku i Rijekę. W drodze powrotnej do Azji statki zatrzymują się również na Sri Lance, ale poza tym, przynajmniej na razie, trzymają się bezpieczniejszej trasy wokół Afryki.
Mający 368,5 metrów długości Al Nasriyah jest najdłuższym statkiem, jaki kiedykolwiek zacumował przy terminalu kontenerowym w Koprze. Poprzedni rekordzista był o nieco ponad metr krótszy. Jest to nowoczesny statek o ładowności 15 000 jednostek kontenerowych (TEU), który jest już wyposażony w system zasilania z lądu (OPS). Jak wiadomo, w najbliższych latach Port Koper planuje zelektryfikować nabrzeża operacyjne, co znacznie zmniejszy hałas i emisję spalin w czasie, gdy statki przebywają w porcie. W pierwszej fazie projektu, do 2029 roku, umożliwi takie dokowanie dla statków kontenerowych i pasażerskich. Współpracując z firmą Eles, Luka Koper prowadzi działania mające na celu realizację projektu budowy linii przesyłowej 110 kV od Dekanovi do portu oraz stacji transformatorowej rozdzielczej na terenie portu.