Podsumowanie XIV Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego
Konkurencyjność kolei towarowych, znaczenie transportu intermodalnego dla bezpieczeństwa łańcuchów dostaw, wspieranie przesunięcia modalnego w transporcie z dróg na kolej oraz innowacyjność transportu szynowego były głównymi tematami debat XIV edycji Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego, który odbył się w dniach 12-13 marca w Wiśle.

W wydarzeniu, którego organizatorami były firmy Oltis Polska oraz První Signální, a współorganizatorem Fundacja ProKolej wzięło udział ponad 300 uczestników z Polski, Republiki Czeskiej i innych krajów. Podczas debaty otwierającej z udziałem Mirosława Suchonia Posła na Sejm RP, Przewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury, uczestnicy reprezentujący przedsiębiorstwa kolejowe, branżę logistyczną i sektor publiczny przedstawili różne koncepcje na zwiększenie udziału transportu kolejowego w przewozach ładunków w Europie. Zwrócono uwagę na kwestie polityki Zielonego Ładu, możliwości rozwoju intermodalu, przyczyny zmniejszania się wolumenu kolejowych przewozów cargo i na szanse jakie tworzą programy unijne w transporcie.
Następnie obrady zostały podzielone na dwie części. Międzynarodowy Kongres Kolejowy, składał się z 5 bloków tematycznych poświęconym zagadnieniom innowacyjnych technologii w budowie, utrzymaniu i eksploatacji urządzeń SRK, europejskich trendów w branży kolejowej, koordynacji branż podczas projektowania i realizacji inwestycji, interoperacyjności oraz prawu, finansom i bezpieczeństwie na kolei.
Międzynarodowy Kongres Intermodalny składał się z kilku debat. Uczestnicy debaty „Truck or track” rozmawiali o rosnącej konkurencji międzygałęziowej miedzy transportem drogowym a koleją i przedstawili różne propozycje wzmocnienia branży kolejowej. W trakcie debaty „Legislacyjne, finansowe i technologiczne warunki rozwoju transportu kombinowanego” omówiono zagadnienia otoczenia prawnego transportu kombinowanego. Wskazano na przykłady korzystnych jak i szkodliwych z punktu widzenia tej branży zmian legislacyjnych na szczeblu europejskim i krajowym.
Zmiany w geografii łańcuchów dostaw i miejsce Polski na logistycznej mapie Europy były przedmiotem debaty „Nowa geografia intermodalnych łańcuchów dostaw w Europie i kraju”. Omówiono podczas niej kwestie ekonomiczne i geopolityczne kształtujące rozwój korytarzy transportowych i hubów logistycznych. Kolejna debata poświęcona była odpowiedzi branży logistycznej na nowe problemy w łańcuchach dostaw. Zdaniem uczestników debaty przedsiębiorcy wyciągnęli konstruktywne wnioski z kryzysowych sytuacji. Uczestnicy pokazali jak branża logistyczna odpowiada na problem zakłóceń w łańcuchach dostaw.
Podsumowaniem Kongresu była debata „Innowacje, nowości, które stają się rzeczywistością”, podczas której przedstawiono praktyczne wdrożenia innowacji w różnych przedsiębiorstwach w ostatnich latach i omówiono czynniki jakie wpływają na innowacyjność branży kolejowej i intermodalnej. Podobnie jak w poprzednich latach uczestnicy Kongresu wsparli Stowarzyszenie SOS Wioski Dziecięce w Polsce – „Sindbad”, Rodzinny Dom Czasowego Pobytu w Ustroniu. Dziękujemy wszystkim Partnerom i uczestnikom tego wydarzenia i zapraszamy za rok na jubileuszową 15. edycję Kongresu.
Zapraszamy do obejrzenia relacji z XIV edycji Kongresu na stronie: systemykolejowe.pl.