Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Na terminalu HHLA przetestowano robota d ustawiania kołków w wagonach kontenerowych

Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) i Fraunhofer Center for Maritime Logistics and Services (CML) pomyślnie zakończyły projekt „Pin Handling mR”. Celem projektu IHATEC było opracowanie mobilnego robota do automatyzacji ręcznego ponownego pozycjonowania kołków w wagonach kontenerowych. Innowacyjne rozwiązanie do obsługi kolei zostało przetestowane w warunkach rzeczywistych w terminalu kontenerowym HHLA Tollerort (CTT).

fot. HHLA

Podczas końcowego spotkania projektowego 1 kwietnia 2025 r. HHLA i Fraunhofer CML wspólnie przedstawiły wyniki projektu na CTT, pokazując, w jaki sposób specjalnie zaprojektowany robot jest w stanie obsłużyć ponowne pozycjonowanie kołków w wagonach kontenerowych w terminalu – coś, co do tej pory musiało być wykonywane ręcznie. Autonomiczny system, którym zarządza centrum sterowania HHLA Sky, samodzielnie porusza się wzdłuż pociągu kontenerowego i precyzyjnie i wydajnie pozycjonuje niezbędne kołki za pomocą swojego ramienia robota.

Obecnie te sworznie muszą być nadal obsługiwane ręcznie przed załadunkiem pociągów. Są instalowane w różnych pozycjach na wagonach kontenerowych i otwierane lub zamykane w zależności od rozmiaru kontenera. Nawet jeśli system nie jest jeszcze gotowy do wprowadzenia do produkcji, projekt badawczy położył podwaliny pod jego dalszy rozwój. W potencjalnym projekcie następczym technologia może zostać dodatkowo zoptymalizowana i doprowadzona do gotowości rynkowej, aby umożliwić jej opłacalne, operacyjne wykorzystanie w praktyce.

„Ten projekt badawczy wykazał, że automatyzacja obsługi sworzni w transporcie kolejowym jest technicznie wykonalna. Wnioski uzyskane z tych badań stanowią obecnie podstawę dalszej oceny jej operacyjnego wykorzystania. Dzięki sieci obejmującej całą grupę, utworzonej na potrzeby projektu – obejmującej nasze terminale kontenerowe, HHLA Sky i naszą spółkę zależną Metrans – połączyliśmy nasze doświadczenie, aby uczynić procesy terminalowe bezpieczniejszymi i bardziej wydajnymi. W kolejnej fazie zamierzamy dalej rozwijać tę technologię, aby umożliwić jej zastosowanie w produktywnych operacjach” — komentuje Pablo Rossio, kierownik projektu HHLA. 

„Jesteśmy zachwyceni pomyślnym zakończeniem tego wspólnego projektu: robot otrzymuje dane z centrum sterowania, autonomicznie porusza się wzdłuż pociągu i przesuwa zidentyfikowane przez siebie kołki za pomocą magnetycznego ramienia zbierającego. Początkowo komponenty systemu były symulowane, a później testowane na demonstratorze w laboratorium. Na szczególną uwagę zasługuje bezproblemowa integracja standardowego sprzętu z architekturą oprogramowania opartą na systemie operacyjnym robota (ROS), specjalnie zaprojektowaną w celu spełnienia unikalnych wymagań tego procesu” — mówi Johann Bergmann, Team Lead Port Technologies w CML.

HHLA była koordynatorem projektu i wspierała go wraz ze swoimi spółkami zależnymi HHLA Container Terminal Tollerort, HHLA Sky, Hamburg Port Consulting (HPC) i Metrans. Użycie robota zostało przetestowane w warunkach rzeczywistych w CTT. Fraunhofer CML przejął odpowiedzialność za projektowanie i rozwój mobilnych systemów robotyki. Obejmuje to również wybór i zakup odpowiednich komponentów sprzętowych, ich integrację z całościowym rozwiązaniem i testowanie systemu.

Projekt był wspierany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) w ramach inicjatywy na rzecz innowacyjnych technologii portowych (IHATEC). Celem tej inicjatywy jest napędzanie innowacji w zakresie technologii portowych w obszarze systemów autonomicznych i technologii zautomatyzowanych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close