Na terminalu HHLA przetestowano robota d ustawiania kołków w wagonach kontenerowych
Spółka Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) i Fraunhofer Center for Maritime Logistics and Services (CML) pomyślnie zakończyły projekt „Pin Handling mR”. Celem projektu IHATEC było opracowanie mobilnego robota do automatyzacji ręcznego ponownego pozycjonowania kołków w wagonach kontenerowych. Innowacyjne rozwiązanie do obsługi kolei zostało przetestowane w warunkach rzeczywistych w terminalu kontenerowym HHLA Tollerort (CTT).

Podczas końcowego spotkania projektowego 1 kwietnia 2025 r. HHLA i Fraunhofer CML wspólnie przedstawiły wyniki projektu na CTT, pokazując, w jaki sposób specjalnie zaprojektowany robot jest w stanie obsłużyć ponowne pozycjonowanie kołków w wagonach kontenerowych w terminalu – coś, co do tej pory musiało być wykonywane ręcznie. Autonomiczny system, którym zarządza centrum sterowania HHLA Sky, samodzielnie porusza się wzdłuż pociągu kontenerowego i precyzyjnie i wydajnie pozycjonuje niezbędne kołki za pomocą swojego ramienia robota.
Obecnie te sworznie muszą być nadal obsługiwane ręcznie przed załadunkiem pociągów. Są instalowane w różnych pozycjach na wagonach kontenerowych i otwierane lub zamykane w zależności od rozmiaru kontenera. Nawet jeśli system nie jest jeszcze gotowy do wprowadzenia do produkcji, projekt badawczy położył podwaliny pod jego dalszy rozwój. W potencjalnym projekcie następczym technologia może zostać dodatkowo zoptymalizowana i doprowadzona do gotowości rynkowej, aby umożliwić jej opłacalne, operacyjne wykorzystanie w praktyce.
„Ten projekt badawczy wykazał, że automatyzacja obsługi sworzni w transporcie kolejowym jest technicznie wykonalna. Wnioski uzyskane z tych badań stanowią obecnie podstawę dalszej oceny jej operacyjnego wykorzystania. Dzięki sieci obejmującej całą grupę, utworzonej na potrzeby projektu – obejmującej nasze terminale kontenerowe, HHLA Sky i naszą spółkę zależną Metrans – połączyliśmy nasze doświadczenie, aby uczynić procesy terminalowe bezpieczniejszymi i bardziej wydajnymi. W kolejnej fazie zamierzamy dalej rozwijać tę technologię, aby umożliwić jej zastosowanie w produktywnych operacjach” — komentuje Pablo Rossio, kierownik projektu HHLA.
„Jesteśmy zachwyceni pomyślnym zakończeniem tego wspólnego projektu: robot otrzymuje dane z centrum sterowania, autonomicznie porusza się wzdłuż pociągu i przesuwa zidentyfikowane przez siebie kołki za pomocą magnetycznego ramienia zbierającego. Początkowo komponenty systemu były symulowane, a później testowane na demonstratorze w laboratorium. Na szczególną uwagę zasługuje bezproblemowa integracja standardowego sprzętu z architekturą oprogramowania opartą na systemie operacyjnym robota (ROS), specjalnie zaprojektowaną w celu spełnienia unikalnych wymagań tego procesu” — mówi Johann Bergmann, Team Lead Port Technologies w CML.
HHLA była koordynatorem projektu i wspierała go wraz ze swoimi spółkami zależnymi HHLA Container Terminal Tollerort, HHLA Sky, Hamburg Port Consulting (HPC) i Metrans. Użycie robota zostało przetestowane w warunkach rzeczywistych w CTT. Fraunhofer CML przejął odpowiedzialność za projektowanie i rozwój mobilnych systemów robotyki. Obejmuje to również wybór i zakup odpowiednich komponentów sprzętowych, ich integrację z całościowym rozwiązaniem i testowanie systemu.
Projekt był wspierany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu (BMDV) w ramach inicjatywy na rzecz innowacyjnych technologii portowych (IHATEC). Celem tej inicjatywy jest napędzanie innowacji w zakresie technologii portowych w obszarze systemów autonomicznych i technologii zautomatyzowanych.