Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dobry 2024 rok dla głównych portów kontenerowych w UE

Z zestawienia o 15 największych portach kontenerowych w krajach Unii Europejskiej wynika, że w ub.r. zanotowały one średnio wzrost przeładunków (w TEU) o 5,9 proc. rdr, po spadku o 5,3 proc. w 2023 roku. Wzrost obrotów był udziałem większości z nich (13), przy dużej rozpiętości w tej dynamice (od 0,9 proc. w Hamburgu, do 18,7 proc. w Haropa). Spadek przeładunków wystąpił tylko w Pireusie (o 6,1 proc.) i w Algeciras (o 0,6 proc.). 

fot. Pixabay

Nie zmieniła się też ani lista portów TOP-15, ani na ogół ich pozycja (z dwoma wyjątkami). Port Gdańsk – z dynamiką przeładunków 9,3 proc. rdr. – nadal zajmował 13 miejsce. Był natomiast bezwzględnym liderem wzrostu przeładunków w okresie 2007 – 2024 r. – o 2214,1 proc., przy średniej dla piętnastu portów o 24,4 proc. 

Należy podkreślić, że poza ożywieniem w światowym handlu, ważnymi czynnikami wpływającymi dodatnio na przeładunki w wielu portach UE (a w innych z listy TOP-15 ujemnie), były: wojna w Ukrainie i brak swobodnej żeglugi Morzem Czarnym, ataki Huti na Morzu Czerwonym i konieczność opływania Afryki od południa (co pogorszyło konkurencyjność portów we wschodniej części Morza Śródziemnego, a poprawę leżących w zachodniej części) oraz wprowadzenie przez UE systemu opłat za emisje CO2.

Liderzy

Trzy największe porty miały w 2024 r. ponad 35 proc. udziału w łącznych przeładunkach towarów kontenerowych w grupie TOP-15.  Od lat pozycję największego w Europie portu kontenerowego utrzymuje Rotterdam – w ub.r. obsłużył 13,82 mln TEU (wzrost o 2,8 proc.). Od 2022 r. numerem dwa jest port Antwerpia-Brugia. W ubr. przeładował on 13,53 mln TEU, zarazem uzyskał największą dynamika w czołowej trójki (8,1 proc.). W efekcie różnica w przeładunkach między dwoma portami Beneluksu radykalnie zmniejszyła się i można ją mierzyć rozładunkiem zaledwie kilkunastu dużych kontenerowców.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Hamburg (7,8 mln TEU), z niewielką dynamiką rdr (0,9 proc.). Pogłębia się więc trend – o ile dwa pierwsze porty w okresie 2007 – 2024 zanotowały wzrost (odpowiednio o 28,1 i 32,7 proc.), to Hamburg zmniejszenie obrotów (-21,1).

Pretendenci

Korzystając z silnego wzrostu (o 14,2 proc. rdr), w zestawieniu za 2024 r. z piątego na czwartą pozycję awansował port w Walencji. Odmienna tendencja była udziałem portu w Pireusie. W ub.r. zaliczył mniejsze przeładunki (o 6,1 proc.) i w efekcie spadł na piątą pozycję. Jednym z głównych powodów regresu były podwyższone stawki frachtu oraz dłuższy czas przewozu na trasie z Azji do Europy, z powodów braku swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym i Kanałem Sueskim. 

Z podobnego powodu także port Algeciras odnotował mniejsze przeładunki (o 0,6 proc.), ale prawdopodobnie odczuł on także skutki systemu opłat za emisje CO2 obowiązującego żeglugę w krajach UE. W efekcie część ładunków przechwycił zapewne pobliski port Tanger w Maroko. Być może na szóstą pozycję, spychając Algeciras, awansował w ub.r. port Bremerhaven, bowiem dane o jego przeładunkach są za 11 pierwszych miesięcy 2024 r., a dzieli go od portu hiszpańskiego niewielka różnica w wolumenie kontenerów. 

Wyrównana stawka

Od miejsca ósmego na liście TOP-15, które zajął port Gioia Tauro z przeładunkiem 3,94 mln TEU (przy dynamice 11 proc.), do 13-tego, które zajął port Gdańsk (2,24 mln TEU, wzrost o 9,3 proc.) zmniejszają się różnice w wolumenach obrotów. Dość wyraźnie widać też na ich przykładzie wpływ zmian geopolitycznych na dynamikę rozwoju (maltański port Marsaxlokk zanotował wzrost w ub.r. tylko o 2 proc. wzrost przeładunków, włoski Genua o 2,9 proc., przy rekordowym w UE wzroście Haropa o18,7 proc.). Wieloletni trend wskazuje zarazem na rosnącą pozycję portu Gdańsk czy portugalskiego portu Sines (14 pozycja). 

W tym roku można spodziewać się dalszych zmian w dynamice przeładunków i być może korekt w pozycji portów w UE. Wpłyną na to zarówno utrzymujące się czynniki geopolityczne, zakłócające łańcuchy dostaw, być może nowe czynniki tego rodzaju, jak i zmiany w stałych połączeniach kontenerowych wynikające z rekonfiguracji sojuszy armatorskich, a także zrealizowane inwestycje w niektórych portach rozbudowujące ich moce lub unowocześniające ofertę przeładunków. 


TOP-15 największych portów kontenerowych w UE
Źródło: PortEconomics, dane zarządów portów
/* Połączenie nastąpiło 22.04.2022 r.; /** dane po 11 pierwszych miesiącach 

Możliwość komentowania została wyłączona.

CARGOTOR-2023
czloko 2s
duis-port-2024_2
banner-600x400-1
pl
Intermodal_600x400
CT-PL_Intermodal_600x400px
BM2025
Pesa-_baner-600x400_small
v1-1

OFERTY PRACY

OGŁOSZENIA

OSTATNIE WPISY

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close