HHLA umacnia swoją pozycję jako europejski dostawca logistyki sieciowej w dynamicznym otoczeniu rynkowym
W roku obrotowym 2024 Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) odnotowała pozytywny rozwój przychodów i zysków pomimo globalnych wyzwań, takich jak trwająca słabość niemieckiej gospodarki, konflikt zbrojny na Bliskim Wschodzie i wojna na Ukrainie. Przychody Grupy wzrosły o 10,5 procent do 1 598,3 mln euro (rok poprzedni: 1 446,8 mln euro). Wynik operacyjny Grupy (EBIT) wzrósł o 22,7 procent do 134,3 mln euro, mieszcząc się tym samym w oczekiwanym przedziale od 125 mln euro do 145 mln euro (rok poprzedni: 109,4 mln euro). Skonsolidowany dochód netto po uwzględnieniu udziałów mniejszościowych wzrósł do 32,5 mln euro (rok poprzedni: 20,0 mln euro).

— W niepewnych czasach kluczowe jest strategiczne utrzymanie kursu. Dlatego konsekwentnie pracowaliśmy nad realizacją naszych celów w ciągu ostatniego roku – skupiając się na dwóch głównych obszarach: dalej wzmacnialiśmy naszą europejską sieć, w szczególności zwiększając liczbę połączeń kolejowych. Drugim celem była dalsza modernizacja i automatyzacja naszych terminali kontenerowych w Hamburgu. Na podstawie wzrostu przychodów i zysków możemy teraz z optymizmem patrzeć w przyszłość do 2025 roku — powiedziała Angela Titzrath, dyrektor generalna HHLA.
Podgrupa Port Logistics: wyniki 2024
W notowanej na giełdzie podgrupie Port Logistics przychody wzrosły o 10,8 procent do 1 561,7 mln euro (rok poprzedni: 1 408,9 mln euro). Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 26,8 procent rok do roku do 117,8 mln euro (rok poprzedni: 92,9 mln euro), co mieści się w najnowszej prognozie, która zakładała zyski w przedziale od 110 mln euro do 130 mln euro. Zysk po opodatkowaniu i udziałach mniejszościowych wyniósł 23,0 mln euro (rok poprzedni: 8,7 mln euro). Oprócz znacznego wzrostu wolumenu transportu w segmencie intermodalnym, wzrost opłat za składowanie rok do roku z powodu dłuższego czasu postoju kontenerów obsługiwanych przez terminale w Hamburgu również miał pozytywny wpływ na przychody i zyski w roku obrotowym. Zysk na akcję wyniósł zatem 0,32 euro (rok poprzedni: 0,12 euro).
W segmencie kontenerów przeładunek kontenerów w terminalach portowych HHLA wzrósł rok do roku o 0,9 procent do 5970 tys. standardowych kontenerów (TEU) (rok poprzedni: 5917 tys. TEU). Objętość przeładunkowa w terminalach kontenerowych w Hamburgu wyniosła 5 686 tys. TEU i była na poziomie z roku poprzedniego (rok poprzedni: 5 687 tys. TEU). Podczas gdy wolumeny przeładunkowe na trasach do i z Dalekiego Wschodu i Bliskiego Wschodu spadły, odnotowano częściowo silny wzrost wolumenu w regionach żeglugowych Ameryki Północnej i Południowej, szczególnie w ruchu ze Stanami Zjednoczonymi. Wolumen ładunków wzrósł również w innych europejskich portach morskich, szczególnie z Belgią i Grecją. Było to spowodowane tymczasowymi zmianami tras spowodowanymi konfliktem zbrojnym na Morzu Czerwonym.
Wolumen ruchu feederów wykazał umiarkowany wzrost rok do roku. Szczególnie silny wzrost odnotowano w przeładunkach kontenerów z Niemiec, a także z Polski, Łotwy i Wielkiej Brytanii. Tymczasem wolumeny ładunków z Finlandii i Danii spadły. Udział przeładunków morskich przez feedery wzrósł do 19,4 procent (rok poprzedni: 18,6 procent).
Międzynarodowe terminale kontenerowe odnotowały wyraźny wzrost wolumenu przeładunkowego o 23,1 procent do 284 tysięcy TEU (rok poprzedni: 231 tysięcy TEU). Było to spowodowane silnym wzrostem wolumenu w wielofunkcyjnym terminalu HHLA TK Estonia i wznowieniem obsługi morskiej w Container Terminal Odessa (CTO) na Ukrainie w trzecim kwartale 2024 r. To więcej niż zrekompensowało redukcje w PLT Italy w Trieście spowodowane przekierowaniem lub anulowaniem statków w wyniku konfliktu zbrojnego na Morzu Czerwonym.
Przychody segmentu wzrosły znacząco o 9,1 procent do 773,3 mln euro (rok poprzedni: 708,8 mln euro). Było to spowodowane dłuższym czasem postoju kontenerów obsługiwanych w terminalach w Hamburgu, co nadal miało pozytywny wpływ na opłaty za składowanie, a także wzrostem wolumenu w międzynarodowych terminalach kontenerowych. Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 66,6 proc. do 78,7 mln euro w okresie sprawozdawczym (rok poprzedni: 47,2 mln euro), głównie ze względu na poprawę trendu przychodów. Marża EBIT wzrosła o 3,5 punktu procentowego do 10,2 proc. (rok poprzedni: 6,7 proc.).
Transport intermodalny
W segmencie intermodalnym transport kontenerowy ogółem wzrósł o 11,6 proc. do 1787 tys. TEU (rok poprzedni: 1602 tys. TEU). Transport kolejowy wzrósł o 13,2 proc. do 1545 tys. TEU (rok poprzedni: 1365 tys. TEU). Silny wzrost w krajach niemieckojęzycznych z nawiązką zrekompensował spadek ruchu w portach morskich Adriatyku i powolny wzrost ruchu w Polsce. Do wzrostu przyczyniło się również przejęcie większościowego udziału w Roland Spedition GmbH w drugim kwartale. Transport drogowy wzrósł nieznacznie o 2,2 procent do 242 tysięcy TEU (rok poprzedni: 236 tysięcy TE
Ze wzrostem rok do roku o 14,6 procent do 711,3 miliona euro (rok poprzedni: 620,5 miliona), wzrost przychodów był silniejszy niż wzrost wolumenu transportu. Oprócz korekt cenowych, było to spowodowane głównie dalszym wzrostem udziału kolei w całkowitym wolumenie transportu intermodalnego HHLA z 85,2 proc. do 86,5 proc.
Wynik operacyjny (EBIT) wzrósł o 14,8 proc. do 83,7 mln euro w okresie sprawozdawczym (rok poprzedni: 72,9 mln euro). Marża EBIT w wysokości 11,8 proc. była porównywalna z rokiem poprzednim (rok poprzedni: 11,7 proc.). Głównym powodem pozytywnego trendu EBIT był wzrost wolumenu transportu. Przeciwny efekt stanowiły podwyższone stawki płac związkowych i ekspansja działalności w transporcie kolejowym.