Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża morskiego transportu kontenerowego z solidnym zyskiem operacyjnym

Liniowi przewoźnicy w morskim transporcie kontenerowym w 2024 roku osiągnęli zysk operacyjny (EBIT) wartości ok. 60 mld dolarów. Był on mniejszy niż w latach hossy w tej branży, tj. w okresie 2021-22, ale wyższy niż w latach przed Covid. Umożliwia to nadal spółkom żeglugowym realizację planów inwestycyjnych, w tym odnowienia i powiększenia floty kontenerowców oraz dywersyfikację działalności o inne segmenty logistyki – niekoniecznie morskiej. 

fot. Pixabay

Być może ub.r. był ostatnim okresem wysokich zysków w tej branży. Oprócz wielu zmiennych i elementów niepewności wisi nad nią miecz Damoklesa – normalizacja swobodnej żeglugi Morzem Czerwonym i powrót na najkrótszą trasę z Azji do Europy wiodącej przez Kanał Sueski. A ona spowoduje głębszą korektę stawek frachtu, ponieważ pogłębi się nierównowaga między podażą usług przewozowych a popytem na nie.

Opublikowane dane

Ośmiu przewoźników liniowych, należących do TOP-12 największych na świecie opublikowało już swoje raporty finansowe za ub.r. Są to spółki notowane na giełdach papierów wartościowych i zobowiązane do ich przedstawiania. Są to: Maersk, Cosco, HapagLloyd, ONE , OOCL (grupa Cosco), Yang Ming, HHM oraz Zim. Według zestawienia Sea-Intelligence, w roku podatkowym 2024 zanotowały one łączny zysk operacyjny (EBIT) w wysokości 27,3 mld USD. Dla porównania, w latach 2021 i 2022 na te same linie przypadło prawie 200 mld dolarów zysku.

Jednak rentowność (liczona EBIT/TEU) w 2024 r. była „nadal znacznie wyższa niż w latach przed Covid”, stwierdza SL. Stało się tak, bowiem wzrosły nie tylko wolumeny przewozów,  ale i praca przewozowa, z powodu kursowania statków na trasie Azja-Europa-Azja wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Np. dla Maerska wskaźnik rentowności przewozu 1 TEU wynosił on 192 dol., Hapag-Lloyd 215 dol., a najwyższy ich poziom zanotowali izraelski ZIM (674 USD/TEU) i południowokoreański HMM (622 USD/TEU).

Szacunki

Kilka największych linii żeglugowych jest własnością prywatną i nie publikuje danych finansowych. Należą do nich nr 1 na rynku – MSC, CMA CGM (nie publikuje już publicznie EBIT), czy singapurski Pacific International Lines. Biorąc pod uwagę m.in. wolumen ich przewozów, średni poziom stawek frachtu oraz średnią rentowność linii, Sea-Intelligence pokusił się o szacunki całego rynku, które obejmują także udział w nim mniejszych przewoźników (mają łącznie kilkanaście procent w globalnych przewozach). 

„Oczywiście są to dane przybliżone, ale zastosowanie tego podejścia umożliwia oszacowanie całkowitej rentowność branży w 2024 r. na poziomie EBIT w  wysokości 60 miliardów dolarów”, stwierdza firma analityczna.

Perspektywy na rok 2025

Chwiejna geopolityka i rozwój sytuacji z żeglugą Kanału Sueskiego zdominują resztę 2025 roku, zauważa Christian Roeloffs, założyciel i dyrektor generalny Container xChange. „Wszystko zależy od tego, co dzieje się w Izraelu i w Strefie Gazy oraz od tego, co zamierzają zrobić Huti. Uważamy jednak, że w tym roku nastąpi korekta stawek frachtu, ale nie wiadomo jeszcze, jak będzie duża” – powiedział ekspert. Podobnego zdania jest Judah Levine, szef działu badań w Freightos, publikując opinie m.in. na swoim blogu. Zaznacza jednak, że niedawny optymizm trwałego rozejmu Izrael-Hamas (i braku ataków Huti) znów przygasł, wobec jego niedawnego zerwania, a silniejsza obniżka stawek przesunie się w czasie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close