Pierwszy pociąg multimodalny z naczepami na torze 1435 mm w Euroterminalu Sławków
17 marca 2025 roku do Euroterminala Sławków wjechał pierwszy pociąg multimodalny po torze o szerokości 1435 mm. Naczepy ze specjalistycznych wagonów T3000 zostały przeładowane przy użyciu wozów kontenerowych typu Reachstacker wyposażonych w system Piggyback.

„Po miesiącach ustaleń i uzgodnień Euroterminal Sławków przyjął pierwszy, pilotażowy pociąg przewożący naczepy siodłowe ze Świnoujścia. Proces przeładunku przebiegł bardzo sprawnie – naczepy zostały natychmiast rozładowane i ponownie załadowane na wagony, a pociąg mógł wyruszyć w drogę powrotną do Świnoujścia. To początek niezwykle interesującego projektu realizowanego przez przewoźnika kolejowego Freightliner. Jego założeniem są regularne przewozy dwa razy w tygodniu na trasie Euroterminal Sławków – Świnoujście i z powrotem.
Euroterminal Sławków jako terminal kontenerowy, dysponuje pełnym zapleczem technicznym oraz specjalistycznym sprzętem umożliwiającym przeładunek naczep w systemie piggyback. Tego typu operacja wymaga spełnienia szeregu wymogów – począwszy od specjalnych wagonów przystosowanych do przewozu naczep, przez odpowiednie naczepy umożliwiające przeładunek górą, aż po dedykowany sprzęt przeładunkowy. W tym przypadku wszystkie te warunki zostały spełnione, co pozwoliło na stworzenie efektywnego serwisu kolejowo-terminalowego. Dzięki temu naczepy dostarczone koleją są błyskawicznie przeładowywane i gotowe do dalszej drogi przy użyciu ciągników siodłowych.
To kolejny krok w rozwoju Euroterminala Sławków, potwierdzający jego wszechstronność i zdolność do realizacji nawet najbardziej wymagających projektów logistycznych. Cieszymy się z nawiązanej współpracy z Freightlinerem i wierzymy, że to dopiero początek tego typu operacji w południowej Polsce. Rynek wyraźnie sygnalizuje zapotrzebowanie na tego rodzaju rozwiązania, a my jesteśmy gotowi na to, co przyniesie przyszłość” – mówi Łukasz Karlik, dyrektor handlu i spedycji w Euroterminalu Sławków.