W Brazylii przedstawiono wyniki analizy zastosowania technologii Hyperloop do transportu kontenerów
W Brazylii opublikowano wyniki wstępnego studium możliwości wykorzystania technologii transportu kontenerów w tubie opracowanej przez spółkę HyperloopTT do przewozu ładunków między portem Santos a Rio Preto i Sao Paulo. Z analizy wynika, że technologia taka jest możliwa do wdrożenia pod warunkiem zapewnienia finansowania z środków publicznych.

Kapsuły Hyperloop mają przewozić kontenery 40-stopowe z prędkością 600 km/h. Czas przejazdu na liczącej 549 km linii ma zostać skrócony z 4 dni do 20-30 minut. W ciągu doby system ten ma transportować 5600 TEU, dzięki czemu przyczyni się od odciążenia dróg o 4000 przejazdów samochodów ciężarowych na dobę, co pozwoli obniżyć emisje gazów cieplarnianych i poprawi bezpieczeństwo na drogach.
Port Santos przeładowuje rocznie ponad 5 mln TEU. Każdego dnia liczący 97 km odcinek drogi między portem, a największym miastem Brazylii przejeżdża między 3000 a 15 tys. ciężarówek. Jest to spore obciążenie dla środowiska i mieszkańców, stąd potrzeba przeprowadzenia zmiany modalnej w obsłudze ładunków z terminali kontenerowych w Santos.
Korzyści środowiskowe i ekonomiczne
W pierwszym etapie analizy, którą przeprowadziła spółka HyperloopTT wspólnie z brazylijską firmą logistyczną EGA Group i Federalnym Uniwersytetem Santa Catarina skupiono się na liczącej 169 km trasie z Santos do Campinas przez Sao Paulo, która ma największy potencjał dla zapewnienia odpowiedniego wolumenu ładunków, gwarantującego rentowność projektu. Koszt budowy systemu Hyperloop oszacowano na 9,6 mld dol. a koszty operacyjne w całym okresie eksploatacji na 1,6 mln dol. Przychody z przewozów kontenerów oszacowano na 17 mld dol. tylko dla tego pierwszego planowanego odcinka.
Kolejne kroki
Po opublikowaniu wyników wstępnych analiz kolejnym krokiem będzie przeprowadzenie studium uwarunkowań techniczny, ekonomicznych i środowiskowych projektu wraz z propozycjami finansowania. Na podstawie tych analiz rząd Brazylii podjąć ma decyzję o wsparciu projektu.
— To badanie stanowi znaczący przełom w badaniach nad transportem towarowym, ponieważ jako pierwsze ocenia wykonalność technologii hyperloop w przypadku operacji logistycznych na dużą skalę. Hyperloop może zrewolucjonizować sektor, zapewniając szybki, bezpieczny i zrównoważony system, który zmniejsza emisję CO₂ i zależność od paliw kopalnych. Nasza analiza nie tylko pokazuje techniczną i ekonomiczną wykonalność hyperloop w Brazylii, ale także przygotowuje grunt pod przyszłość infrastruktury logistycznej, wnosząc tak bardzo potrzebne innowacje i wydajność do transportu kontenerowego — skomentował prof. Amir Mattar Valente z Uniwersytetu Santa Catarina.
System transportowania kontenerów w kapsułach Hyperloop zaprezentowany został w 2021 r. podczas ITS World Congress w Hamburgu. Koncepcja opracowana została przez HyperloopTT która wspólnie z spółką HHLA prowadziła projekt badawczy HyperPort™.
Czytaj też: HHLA i HyperloopTT zaprezentują innowacyjny system transportu kontenerów