Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kontenerowiec uderzył pełną mocą w tankowiec, trzy razy

Nieduży statek kontenerowy Solong o ładowności 800 TEU, który uderzył w zakotwiczony u wybrzeży Grimsby (Wielka Brytania) tankowiec Stena Immaculate o nośności 29 854 GT, płynął pełną parą ponad 16 węzłów pomimo gęstej mgły. Co więcej, nie miał załogi na mostku kapitańskim. 

fot. OSINTdefender

Takie są najnowsze ustalenia z dostępnych wideo rejestratorów oraz zeznań naocznych świadków – marynarzy z tankowca. To wystarczyło, by brytyjskie władze aresztowały kapitana kontenerowca, 59-letniego obywatela Rosji, pod zarzutem rażącego niedbalstwa. W wyniku kolizji – a w zasadzie „rozjechania” tankowca, jak podkreślają niektóre media – śmierć poniósł marynarz z Solonga, oba statki spaliły się, a środowisko naturalne zostało skażone.

Zarejestrowane nagranie wideo

Moment uderzenia Solonga w Stena nagrany został przez stojący na kotwicy inny tankowiec, Ionic Aspis, na którym był zamontowany system kamer obserwacyjnych SeaPod firmy Orca AI. Nagrane zostały dwa oddzielne filmy. Obraz pierwszej z kamery systemu – do rejestracji dziennych – jest mało wyraźny, co podkreśla gęstą mgłę. Natomiast druga kamera termowizyjna (do obrazowania układu temperatur) wyraźnie rejestruje zbliżanie się kontenerowca do tankowca, uderzenie i eksplozję zapalonego paliwa.

Ten materiał dowodowy został przekazany brytyjskim władzom prowadzącym dochodzenie w sprawie kolizji. Nagrania te były prawdopodobnie podstawą do aresztowania kapitana Solonga „pod zarzutem nieumyślnego spowodowania śmierci w wyniku rażącego zaniedbania”. Na podstawie nagrań wstępnie ustalono, że Solong uderzył w tankowiec płynąc pełną parą, 16,4 węzła (ok. 30 km/h).

Brytyjski Oddział Badania Wypadków Morskich wysłał zespół inspektorów w celu rozpoczęcia wstępnej oceny, a od tego czasu dołączyli do niego przedstawiciele amerykańskiej Narodowej Rady Bezpieczeństwa Transportu oraz portugalskiej Straży Przybrzeżnej. Tankowiec pływał pod banderą USA, kontenerowiec – pod banderą Portugalii.

Naoczni świadkowie

Tuż przed uderzeniem Solonga dwaj marynarze na Stena Immaculate poszli na dziób tankowca wymienić żarówkę w jednym ze świateł pozycyjnych. Po dotarciu zobaczyli w odległości ok. 100 metrów zbliżający się statek. „Było mglisto, widoczność wynosiła około pół mili. Na mostku (kapitańskim) powinno być dwóch marynarzy i przynajmniej jeden mógłby zobaczyć, co się dzieje, a drugi śledzić kurs na radarze” – mieli zeznawać dwaj załoganci Stena Immaculate, jak podaje Seatrade Maritime News.

Potwierdzili, że Solong dosłownie wbił się w tankowiec i mimo wybuchu zbiorników z paliwem, silniki Solonga nadal pracowały. Według naocznych świadków, Solong odbił się od tankowca i jeszcze raz uderzył w niego, po czym cykl ten powtórzył się po raz trzeci i dopiero wtedy silniki kontenerowca przestały pracować. W tym czasie tym dwóm marynarzom udało się uciec z dziobu mimo płomieni i dostać do łodzi ratunkowej. W relacjach podkreśla się, że katastrofa mogła przybrać jeszcze większe rozmiary. Okazuje się, że tankowiec – przewożący paliwo lotnicze – miał pustych część przednich zbiorników.

Wnioski

Yarden Gross, dyrektor generalny i współzałożyciel Orca AI podkreślił, że incydent ten uwypukla słabości żeglugi morskiej, szczególnie w warunkach słabej widoczności. „Pomimo postępu technologicznego, załogi nadal w dużym stopniu polegają na tradycyjnych narzędziach nawigacyjnych, mając problemy z wykrywaniem celów w warunkach słabej widoczności i w trudnych warunkach pogodowych. Dodatkowym problemem pozostaje zmęczenie załogi, które spowalnia czas reakcji i zwiększa ryzyko błędu ludzkiego” – powiedział Gross.

Według niego, w zapobieganiu podobnym wypadkom w przyszłości może zapobiec sztuczna inteligencja. „Dzięki systemom opartym na AI statki będą mogły działać z większą autonomią, pomagając załogom bezpiecznie i wydajnie nawigować” – powiedział.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close