Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Dobre i złe zmiany legislacyjne w branży transportu intermodalnego

Branża transportu kolejowego i intermodalnego jest mocno uregulowana, a zmiany legislacyjne uchwalane na szczeblu unijnym i krajowym nie zawsze wspierają rozwój zrównoważonych opcji w transporcie towarowym — wynika z debaty „Legislacyjne, finansowe i technologiczne warunki rozwoju transportu kombinowanego”, która odbyła się w ramach Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego. 

fot. Rafał Gronecki

— Zmiany legislacyjne przynoszą istotne zmiany dla branży logistycznej i importerów. Jedną z nich będzie wdrożenie Import Control System 2, który umożliwi dodatkową kontrolę przepływu towarów jeszcze wjazdem do Unii Europejskiej. ICS2 rozszerzy odpowiedzialność przewoźników i armatorów z tytułu wprowadzenia towaru na obszar celny Unii Europejskiej — powiedziała Joanna Porath, właścicielka firmy AC Porath. 

Jak zauważyli uczestnicy debaty, dobre regulacje mogą stymulować rozwój branży, która wymaga wsparcia, a transport kolejowy jest przykładem takiego sektora. — W legislacji Unii Europejskiej widoczna jest jednak pewna sprzeczność między deklarowaną chęcią wsparcia dla sektora kolei towarowych, a uchwalanymi regulacjami takimi jak Dyrektywa o wagach i rozmiarach pojazdów, która wspiera transport drogowy. Dobra legislacja mogłaby np. ułatwić proces inwestycyjny. Przydałoby się to w przypadku budowy torów dojazdowych do terminali. Impulsem skłaniającym do wyboru transportu kolejowego może też być obowiązek raportowania śladu węglowego. Ostatnio widać jednak, że zielony kierunek w polityce europejskiej słabnie i obawiam się, że może to osłabić chęć wspierania transportu kolejowego — skomentował Michał Zięba, partner Hanton Szalc Zięba & Partnerzy.

Obciążenia podatkowe

Przykładem niekorzystanej dla transportu intermodalnego zmiany legislacyjnej była niedawna likwidacja zwolnienia z podatku od nieruchomości dla kolejowej infrastruktury w terminalach towarowych. — Podczas konsultacji przedstawiciele Ministerstwa Finansów zadeklarowali, że ulga od podatku od nieruchomości zostanie utrzymana. Następnie jednak została zniesiona. Prawdopodobnie motywacją do takiego działania były względy fiskalne i w efekcie branża transportu intermodalnego została obciążona podatkami. Natomiast jeśli chodzi o politykę Zielonego Ładu to już wiadomo, że zostanie poluzowana — powiedział Marek Tarczyński, prezes Terramar i przewodniczący rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

— Jako instytucja rządowa nie zawsze jesteśmy zadowoleni z pomysłów legislacyjnych. Zdarza się bowiem, że są uchwalane nowe regulacje np. przez Komisję Europejską a nie wiadomo jak je stosować w praktyce i nawet przedstawiciele KE nie potrafili odpowiedzieć jak wypełnić nowe obowiązki nałożone przez zmiany regulacyjne — powiedział Paweł Engel, zastępca dyrektora Departamentu Analiz Transportowych Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Dodatkowe koszty

— Nowe obciążenia biurokratyczne powodują wzrost kosztów, a sytuacja spółki PKP Cargo jest trudna i trwają działania restrukturyzacyjne. Z powodu tej sytuacji PKP Cargo nie będzie mogło wziąć udział w konkursie na dofinansowanie unijne w programie FENiKS. Sytuację branży kolejowej będzie też determinować polityka USA i Chin, które mocno wspierają własny przemysł. Natomiast w Europie pojawiają się obawy, że Zielony Ład może doprowadzić do dalszej deindustrializacji tego kontynentu — powiedział Piotr Sadza, członek zarządu PKP Cargo Connect. 

W ramach tzw. trialogu trwają obecnie negocjacje przedstawicieli Komisji Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Rady UE nt. ważnej dla branży kolejowej dyrektywy o przepustowości. — Propozycja przedstawiona przez Komisję Europejską i późniejsze poprawki Parlamentu Europejskiego były odpowiedzią na potrzeby sektora kolejowego i mogłyby przyczynić się do poprawy funkcjonowania transgranicznej kolei towarowej. Natomiast propozycja Rady UE może wręcz sytuację pogorszyć i jeśli ta dyrektywa ma być uchwalona w wersji takiej jaką zaproponowała Rada, to naszym zdaniem najlepiej byłoby w ogóle tej regulacji nie uchwalać. Branża kolejowa zabiega o realny współudział w tworzeniu kryteriów zarządzania przepustowością. Obecnie brakuje równowagi w traktowaniu przez zarządców infrastruktury przewozów pasażerskich i towarowych — zauważył Maciej Gładyga, dyrektor zarządzający Izby Gospodarczej Transportu Lądowego. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close