Przewoźnicy oceaniczni próbują powstrzymać wielotygodniowy trend spadku stawek spot
W ub. tygodniu na trasie Azja – Europa oceaniczni niektórzy przewoźnicy kontenerowi podnieśli stawki FAK (za przewóz kontenera, niezależnie od rodzaju ładunku), usiłując zatrzymać trend spadkowy stawek frachtu w notowaniach spot trwający – według niektórych indeksów – od 13 tygodni (według innych tylko 10 tygodni). Efekt był mizerny, np. w notowaniach Drewry wzrosły tylko stawki na dwu trasach, o 2 i 1 proc. tydzień do tygodnia.

Sytuacja może się jednak zmienić, bowiem więcej przewoźników – według zapowiedzi – wprowadzi od kwietnia dopłaty FAK lub za szczyt przewozów (PSS). Choć do niego jeszcze kilka tygodni, dotyczyć to będzie szlaku transatlantyckiego, który z pewnością odczuje skutki niektórych dekretów Donalda Trumpa, w tym w sprawie ceł, co zakłóci łańcuchy dostaw.
Te „manipulacje” stawkami są jednak ograniczone, bo przewoźnicy koncentrują się na doskonaleniu uruchomionych nowych sieci w nowych sojuszach armatorów i starają się utrzymać udziały w rynku, a zarazem rosną moce przewozowe ponad popyt na usługi przewozu, ocenia np. firma analityczna Vespucci Maritime.
Notowania spot
W minionym tygodniu stawki spot w transporcie kontenerowym w głównych notowaniach nadal malały, tylko znikomo wzrosły niektóre subindeksy dla tras z Dalekiego Wschodu do Europy. Złożony indeks Drewry (DWCI) zmalał o 3,3 proc., przy czym wzrosły jego subindeksy: Szanghaj-Rotterdam – o 2 proc. (do 2636 USD/FEU) i Nowy Jork – Rotterdam – o 1 proc. (do 845 USD/FEU). Transport na odcinku Szanghaj-Genua pozostał bez zmian na poziomie 3745 USD.
Marginalny wzrost o mniej niż 1 proc. tydzień/tygodnia na trasie Daleki Wschód – Europa Północna odnotował indeks XSI (2733 dol/FEU), podczas gdy subindeks Azja – Europa Północna Freightos Baltic Index wzrósł o 1 proc. (do 2973 USD/FEU), podobnie jak subindeks Azja – Morze Śródziemne (do 4177 USD/FEU).
Ogólny Shanghai Containerized Freight Index 7 bm. miał wartość 1436 USD/TEU i był o 5,2 proc. niższy tydzień/tydzień. Podobnie zmalał subindeks Szanghaj – Europa Północna (do 1436 USD/TEU), a tylko o 1,5 proc. zmalał subindeks Szanghaj – porty Morza Śródziemnego (do 2111 USD/TEU).
Nowe stawki FAK
Kilku przewoźników już ogłosiło nowe stawki FAK, które zostaną wdrożone na początku kwietnia. Np. MSC poinformował, że dla połączenia Antwerpia – Nowy Jork wyniesie on od 2 kwietnia 7000 USD/FEU, rosnąc z obecnej 6000 dol. Nowy poziom FAK ogłosił również CMA CGM w połączeniu z Rotterdamu do Nowego Jorku – będzie wynosić 3026 USD/FEU. Natomiast Hapag-Lloyd ma wprowadzić od 5 kwietnia na wszystkie przesyłki z Morza Śródziemnego do USA, Kanady i Meksyku dopłatę za szczyt sezonu (PPS) – w wysokości 750 USD/FEU.
Komentarze
Drewry spodziewa się, że stawki spot będą nadal spadać w przyszłym tygodniu ze względu na zwiększone moce przewozowe głównych operatorów. Wyższe stawki FAK raczej nie wywindują stawek spot bowiem ich poziom zależy od zarządzania mocami przewozowymi, a przewoźnicy nie mają dużego ruchu – oceniało z kolei kilku prelegentów uczestniczących w konferencji S&P Global TPM25 w Long Beach.
„Przewoźnicy koncentrują się na uruchamianiu nowych sieci co oznacza, że puste rejsy nie są tak skuteczne jak normalne. A ponieważ dzieje się to wszystko na raz, starają się również utrzymać udziały w rynku” – skomentował Lars Jensen z Vespucci Maritime. Zarazem jego nowa analiza wskazuje na inny trend. Przewoźnicy oceaniczni „są na progu” zmniejszenia zdolności przewozowych z Azji do Europy Północnej, jednocześnie zwiększając moce na lepiej płatnej trasie do portów śródziemnomorskich.
To jest już faktem
Trend przesuwania kontenerowców w obu tych połączeniach odnotowuje platforma eeSea. Trasa z Azji do portów śródziemnomorskich od dawna jest bardziej opłacalna dla przewoźników, a zyskowność pogłębił kryzys na Morzu Czerwonym i konieczność opływania Afryki dookoła. Dlatego zmniejszenie potencjału na trasie Azji do Europy Północnej daje pewne pole do podwyżek stawek spot. Korzystając z opublikowanych przez MSC nowych harmonogramów połączeń pro forma, jako bazy odniesień do rynku, eeSee wnioskuje, że:
- na trasie Azja – Europa Północna w maju i czerwcu połączenia liniowe będą dysponować średnio miesięcznie dostępnymi 358 000 TEU, w porównaniu do 432 000 TEU w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających wstrząsy (czyli do listopada ub.r.),
- natomiast destylacja Azja – porty Morza Śródziemnego średniomiesięcznie zyska 336 000 TEU, w porównaniu do 268 000 TEU do stycznia br.