Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewoźnicy oceaniczni próbują powstrzymać wielotygodniowy trend spadku stawek spot

W ub. tygodniu na trasie Azja – Europa oceaniczni niektórzy przewoźnicy kontenerowi podnieśli stawki FAK (za przewóz kontenera, niezależnie od rodzaju ładunku), usiłując zatrzymać trend spadkowy stawek frachtu w notowaniach spot trwający – według niektórych indeksów – od 13 tygodni (według innych tylko 10 tygodni). Efekt był mizerny, np. w notowaniach Drewry  wzrosły tylko stawki na dwu trasach, o 2 i 1 proc. tydzień do tygodnia. 

fot. Pixabay

Sytuacja może się jednak zmienić, bowiem więcej przewoźników – według zapowiedzi – wprowadzi od kwietnia dopłaty FAK lub za szczyt przewozów (PSS). Choć do niego jeszcze kilka tygodni, dotyczyć to będzie szlaku transatlantyckiego, który z pewnością odczuje skutki niektórych dekretów Donalda Trumpa, w tym w sprawie ceł, co zakłóci łańcuchy dostaw.

Te „manipulacje” stawkami są jednak ograniczone, bo przewoźnicy koncentrują się na doskonaleniu uruchomionych nowych sieci w nowych sojuszach armatorów i starają się utrzymać udziały w rynku, a zarazem rosną moce przewozowe ponad popyt na usługi przewozu, ocenia np. firma analityczna Vespucci Maritime.

Notowania spot

W minionym tygodniu stawki spot w transporcie kontenerowym w głównych notowaniach nadal malały, tylko znikomo wzrosły niektóre subindeksy dla tras z Dalekiego Wschodu do Europy. Złożony indeks Drewry (DWCI) zmalał o 3,3 proc., przy czym wzrosły jego subindeksy:  Szanghaj-Rotterdam – o 2 proc. (do 2636 USD/FEU) i Nowy Jork – Rotterdam – o 1 proc. (do 845 USD/FEU). Transport na odcinku Szanghaj-Genua pozostał bez zmian na poziomie 3745 USD.

Marginalny wzrost o mniej niż 1 proc. tydzień/tygodnia na trasie Daleki Wschód – Europa Północna odnotował indeks XSI (2733 dol/FEU), podczas gdy subindeks Azja – Europa Północna Freightos Baltic Index wzrósł o 1 proc. (do 2973 USD/FEU), podobnie jak subindeks Azja – Morze Śródziemne (do 4177 USD/FEU).

Ogólny Shanghai Containerized Freight Index 7 bm. miał wartość 1436 USD/TEU i był o 5,2 proc. niższy tydzień/tydzień. Podobnie zmalał subindeks Szanghaj – Europa Północna (do 1436 USD/TEU), a tylko o 1,5 proc. zmalał subindeks Szanghaj – porty Morza Śródziemnego (do 2111 USD/TEU).

Nowe stawki FAK

Kilku przewoźników już ogłosiło nowe stawki FAK, które zostaną wdrożone na początku kwietnia. Np.  MSC poinformował, że dla połączenia Antwerpia – Nowy Jork wyniesie on od 2 kwietnia 7000 USD/FEU, rosnąc z obecnej 6000 dol. Nowy poziom FAK ogłosił również CMA CGM w połączeniu z Rotterdamu do Nowego Jorku – będzie wynosić 3026 USD/FEU. Natomiast Hapag-Lloyd ma wprowadzić od 5 kwietnia na wszystkie przesyłki z Morza Śródziemnego do USA, Kanady i Meksyku dopłatę za szczyt sezonu (PPS) – w wysokości 750 USD/FEU.

Komentarze

Drewry spodziewa się, że stawki spot będą nadal spadać w przyszłym tygodniu ze względu na zwiększone moce przewozowe głównych operatorów. Wyższe stawki FAK raczej nie wywindują stawek spot bowiem ich poziom zależy od zarządzania mocami przewozowymi, a przewoźnicy nie mają dużego ruchu – oceniało z kolei kilku prelegentów uczestniczących w konferencji S&P Global TPM25 w Long Beach. 

„Przewoźnicy koncentrują się na uruchamianiu nowych sieci co oznacza, że puste rejsy nie są tak skuteczne jak normalne. A ponieważ dzieje się to wszystko na raz, starają się również utrzymać udziały w rynku” – skomentował Lars Jensen z Vespucci Maritime. Zarazem jego nowa analiza wskazuje na inny trend. Przewoźnicy oceaniczni „są na progu” zmniejszenia zdolności przewozowych z Azji do Europy Północnej, jednocześnie zwiększając moce na lepiej płatnej trasie do portów śródziemnomorskich.

To jest już faktem

Trend przesuwania kontenerowców w obu tych połączeniach odnotowuje platforma eeSea. Trasa z Azji do portów śródziemnomorskich od dawna jest bardziej opłacalna dla przewoźników, a zyskowność pogłębił kryzys na Morzu Czerwonym i konieczność opływania Afryki dookoła. Dlatego zmniejszenie potencjału na trasie Azji do Europy Północnej daje pewne pole do podwyżek stawek spot. Korzystając z opublikowanych przez MSC nowych harmonogramów połączeń pro forma, jako bazy odniesień do rynku, eeSee wnioskuje, że:

  •  na trasie Azja – Europa Północna w maju i czerwcu połączenia liniowe będą dysponować średnio miesięcznie dostępnymi 358 000 TEU, w porównaniu do 432 000 TEU w ciągu sześciu miesięcy poprzedzających wstrząsy (czyli do listopada ub.r.),
  • natomiast destylacja Azja – porty Morza Śródziemnego średniomiesięcznie zyska 336 000 TEU, w porównaniu do 268 000 TEU do stycznia br.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close