Oprogramowanie RailSoft wspiera dostosowanie się do zmian regulacyjnych w sektorze kolejowym
Rok 2025 to czas, w którym podmioty ECM zobowiązane są do wdrożenia zmian wynikających z przepisów Agencji Kolejowej Unii Europejskiej dotyczących dopuszczenia i przywrócenia do eksploatacji pojazdów. Termin ich wdrożenia został wyznaczony na koniec czerwca bieżącego roku. Ze względu na skalę zmian oraz konieczność odpowiedniego przygotowania personelu, prace należy rozpocząć już teraz.

Zakres wymaganych zmian został szczegółowo określony w dokumentacji „Artykuł 14 dyrektywy (UE) 2016/798 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji dotyczącego stosowania Rozporządzenia (UE) nr 2019/779 w sprawie systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów”. Dokument ten, przekazany podmiotom certyfikowanym, szczegółowo opisuje zasady oraz elementy zmian wprowadzanych w kluczowych obszarach. Dotyczy on m.in. poprawnego dopuszczania pojazdów do użytkowania przez warsztaty, ich przywracania do eksploatacji przez ECM oraz określania obszarów podlegających weryfikacji w tych procesach. Wskazuje również na konieczne informacje, które powinny znajdować się w dokumentach DDU i PDE oraz precyzuje zadania i zakres odpowiedzialności ECM na poszczególnych etapach utrzymania taboru.
RailSoft, a zgodność z nowymi regulacjami prawnymi
Railsoft to doskonałe narzędzie informatyczne do zarządzania procesami ECM. Jest używane również przez kolejowych przewoźników pasażerskich, przewoźników towarów, zarządców bocznic i infrastruktury kolejowej. System od kilkunastu lat uwzględnia wymagania formalne i prawne dotyczące zarządzania utrzymaniem pojazdów kolejowych. Pozwala on na przejrzyste i skuteczne monitorowanie wszystkich operacji zgodnie z DSU, MMS, automatycznie zbiera dane z operacji kolejowych przewoźników, pozwala na prowadzenie dokumentacji warsztatów naprawczych (kart pomiarowych).
Kluczowe funkcjonalności RailSoft w obszarze utrzymania pojazdów:
- Kartoteka pojazdów – umożliwia przypisanie szczegółowych danych technicznych pojazdu, takich jak typ pojazdu, wyposażenie, grupa utrzymaniowa, liczba osi, masa hamowania, rodzaj klocków hamulcowych oraz historia przebiegu i wymiany liczników.
- Zarządzanie dokumentacją pojazdu – wiele dokumentów generowanych jest automatycznie po zakończeniu działania, a ich ważność jest monitorowana.
- Zarządzanie wyposażeniem – możliwość szczegółowej rozbudowy kartoteki wyposażenia, w tym oznaczania elementów należących do Safety Critical Component oraz przypisywania punktów pomiarowych podlegających weryfikacji podczas oględzin i testów pojazdu.
- Monitorowanie historii zmian – system automatycznie rejestruje historię operacji, w tym pobyt pojazdu na konkretnym EVN, przebieg kilometrów oraz zużycie elementów na podstawie punktów pomiarowych.
- Moduł utrzymania i przeglądów pojazdów – kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa taboru, monitoruje stan pojazdu i automatycznie określa plan przeglądu P1 do P5 na podstawie czasu, przebiegu oraz średniego zużycia pojazdu.
- Generowanie i archiwizacja dokumentacji DDU i PDE – brak możliwości zakończenia zgłoszenia wyłączenia bez wystawienia DDU oraz brak możliwości przywrócenia pojazdu do eksploatacji przez podmiot inny niż ECM. Dokumenty są automatycznie generowane, archiwizowane i zawierają wszystkie wymagane informacje, m.in. szczegóły wyłączenia, planowane i niezaplanowane czynności, nazwę warsztatu, daty wykonania przeglądu i dane osób odpowiedzialnych za naprawy.
Planowane rozszerzenia systemu RailSoft
W najbliższych miesiącach RailSoft wzbogaci się o kolejne funkcjonalności dostosowane do nowych wymagań:
- Lista wymienionych części – system będzie sugerował, jakie części powinny zostać wymienione na podstawie czynności określonych w DSU.
- Dopuszczenie z ograniczeniami lub bez – możliwość dodawania szczegółowych komentarzy.
- Lista braków związanych z bezpieczeństwem – pole tekstowe do rejestracji braków i niezgodności.
- Zapisy dotyczące końcowych testów – automatyczne generowanie listy uzupełnionych kart pomiarowych lub ręczne wprowadzenie informacji.
Dzięki stałej współpracy z kilkudziesięcioma klientami oprogramowania kolejowego w Polsce i zagranicą – RailSoft to oprogramowanie, które dynamicznie się rozwija oraz na bieżąco wprowadza zmiany dotyczące regulacji prawnych oraz potrzeb nowych użytkowników. Powstają również nowe moduły. Wszystkie zmiany funkcjonalne i prawne są dostępne dla naszych klientów, którzy korzystają z Maintenance Railsoft (prawa do pobierania nowych wersji oprogramowania).
Więcej informacji: petrosoft.pl/railsoft/