Ministerstwo infrastruktury chce budowy alternatywnej linii kolejowej do Portu Zewnętrznego w Gdańsku
Ministerstwo Infrastruktury planuje wzmocnić połączenie Portu Gdańsk z siecią kolejową. Konieczna jest zwłaszcza rozbudowa infrastruktury dostępowej do Wyspy Portowej, na której znajduje się Baltic Hub i Port Północny — stwierdził wiceminister Arkadiusz Marchewka podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

Na posiedzeniu komisji 6 marca rozmawiano o pilnych potrzebach inwestycji w infrastrukturę dostępową do polskich portów morskich. Prezes Portu Gdańsk zwróciła uwagę na kolejowy dostęp do Wyspy Portowej, który obecnie zapewnia tylko jeden most. W przypadku gdyby konieczne było jego zamknięcie spowodowałoby to poważne utrudnienia dla obsługi ładunków z Portu Zewnętrznego w Gdańsku. Z tego powodu konieczna jest budowa alternatywnego połączenia kolejowego.
— Nasza wyspa portowa jest połączona tak naprawdę tylko jednym mostem. Jeżeli cokolwiek się stanie, niemożliwe będzie absolutnie wygenerowanie tych wolumenów i tych wartości, które idą z przeładunków, przez chociażby Baltic Hub — stwierdziła Dorota Pyć, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
Przedstawiciel ministerstwa infrastruktury obecny podczas posiedzenia komisji zgodził się, że rozbudowa infrastruktury kolejowej do Portu Północnego jest pilnym priorytetem w kontekście dalszego rozwoju i rozbudowy tamtejszych terminali przeładunkowych. — Przepustowość linii kolejowej przy obecnych przeładunkach w Porcie Gdańsk jest wystarczająca. Natomiast myśląc o rozwoju, rozbudowie, chociażby z punktu widzenia tego, co się dzieje w Porcie Zewnętrznym np. w Baltic Hub i rozbudowie pozostałych części w Porcie Północnym, widzimy, że potrzebne jest udrożnienie i wzmocnienie rozwoju sieci kolejowej. A prawdą jest też to, że dzisiaj cały transport kolejowy odbywa się za pomocą jednego mostu i trzeba to zdywersyfikować. Sytuacja jest dla nas priorytetowa — zapewnił Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury.
Drga Czerwona w Gdyni
Podczas posiedzenia komisji debatowano także o dostępie do Portu Gdynia, który obecnie odgrywa ważną rolę w dostawach sprzętu wojskowego do Polski. Ministerstwo Infrastruktury chce przyspieszyć realizację projektu Drogi Czerwonej do Portu Gdynia. W tym celu trwa przygotowanie specustawy i zabezpieczanie środków na inwestycję. Projekt ten wspiera MON, które wpisało Drogę Czerwoną na listę inwestycji priorytetowych dla bezpieczeństwa kraju. Równolegle przygotowywany jest remont Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni, którego celem będzie dostosowanie jej parametrów do transportu sprzętu wojskowego.
— Minister obrony narodowej popieraj działania ministra infrastruktury aby jak najszybciej przyspieszyć i zacząć te budowy jeszcze w tym roku, bo niezrozumiałe jest dlaczego tak długo to trwa. Już w 2017 roku Departament Obrony USA wysyłał do nas pisma, że jest potrzebna infrastruktura do portu ze względu na rozładunek sprzętu — powiedział Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej.