Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Na warsztatach CUPT rozmawiano o transporcie kontenerowym

W zeszłym tygodniu, 26 lutego 2025 r., odbyły się warsztaty w ramach Transportowego Obserwatorium Badawczego pod nazwą “Kontenerowy kompas: Nawigacja po współczesnych łańcuchach dostaw”, organizowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

fot. CUPT

Transport kontenerowy to krwiobieg współczesnej gospodarki – łączy odległe zakątki świata, napędza handel i stanowi fundament globalnych łańcuchów dostaw. Jednak w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się realiach, efektywność tego systemu staje przed coraz większymi wyzwaniami. Współczesne łańcuchy dostaw podlegają dynamicznym zmianom – globalne zakłócenia, napięcia geopolityczne, zmieniające się regulacje i rosnące wymagania dotyczące zrównoważonego rozwoju stanowią wyzwania, przed którymi stoi cała branża. Polska, jako kraj o strategicznym położeniu na mapie Europy, odgrywa coraz większą rolę w obsłudze przepływów towarowych między Azją a Unią Europejską.

Fundusze UE jako motor rozwoju infrastruktury transportowej

Nie można mówić o rozwoju łańcuchów dostaw i transportu intermodalnego bez odniesienia do wsparcia finansowego płynącego z Unii Europejskiej. Środki z funduszy UE, w tym z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) czy Funduszu Spójności, umożliwiły modernizację wielu kluczowych korytarzy transportowych, w tym infrastruktury kolejowej, terminali intermodalnych i portów morskich.

W nowej perspektywie finansowej 2021–2027, Unia Europejska kładzie jeszcze większy nacisk na zrównoważony transport oraz cyfryzację procesów logistycznych, co stwarza nowe możliwości dla sektora. Warsztatowe rozmowy pozwoliły nam lepiej zrozumieć, jak efektywnie wykorzystać te środki do dalszego rozwoju naszej infrastruktury i wzmocnienia pozycji Polski w europejskiej sieci transportowej.

Ostatnie lata były pełne wyzwań – pandemia COVID-19 wywołała przestoje w produkcji i transportach, wojna w Ukrainie oraz napięcia handlowe zmieniły układ sił w globalnej logistyce, a gwałtowne wzrosty kosztów frachtu i paliwa zmusiły firmy do poszukiwania nowych, bardziej opłacalnych tras i strategii.

Czy polskie porty mogą konkurować z zachodnioeuropejskimi gigantami?

To pytanie, które niejednokrotnie pojawiło się podczas warsztatów. Aby sprostać rosnącej konkurencji, kluczowe jest inwestowanie w infrastrukturę, optymalizacja procesów oraz wdrażanie nowoczesnych technologii, które pozwolą na szybszą i bardziej efektywną obsługę ładunków.

Kongestia portowa – przeładowane terminale, długie kolejki statków oczekujących na rozładunek, przeciążone szlaki kolejowe to codzienność wielu europejskich portów. Jak temu zaradzić? Odpowiedzią są inwestycje w nowe terminale, digitalizacja procesów logistycznych oraz lepsza koordynacja między transportem morskim, drogowym i kolejowym.

Nowy Jedwabny Szlak: szansa czy wyzwanie? – transport kolejowy z Chin do Europy nabiera tempa, skracając czas dostawy. To ogromna szansa, ale też wyzwanie logistyczne – potrzebne są sprawne terminale przeładunkowe oraz zoptymalizowane procedury celne.

Multimodalność: przyszłość logistyki – połączenie transportu morskiego, kolejowego i drogowego może znacząco skrócić czas dostaw i obniżyć koszty. Jednak aby było to możliwe, konieczne są inwestycje w nowoczesne centra logistyczne, lepsze skomunikowanie portów z siecią transportową oraz uproszczenie odpraw granicznych.

Koszty, które rosną: gdzie szukać oszczędności? – ceny paliw, frachtu i opłat portowych stale rosną, podnosząc koszty operacyjne dla firm transportowych i importerów. Jak temu zaradzić? Rozwiązaniem może być automatyzacja procesów, rozwój ekologicznych źródeł energii oraz wdrażanie technologii opartych na sztucznej inteligencji, które optymalizują zarządzanie flotą i przewozami.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close