W 2024 r. wzrosły przeładunki kontenerów w Porcie Hamburg
Rok 2024 charakteryzował się wieloma wyzwaniami geopolitycznymi i gospodarczymi. Zarówno wojna na Ukrainie, jak i konflikty na Bliskim Wschodzie wpłynęły na handel międzynarodowy i wywołały niepewność na rynkach światowych. W Niemczech produkcja przemysłowa spadła o 4,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim.Pomimo tych wyzwań, Portowi Hamburg udało się ponownie zwiększyć przeładunek kontenerów. Pozytywny rozwój przewozów kontenerowych z USA utrzymał się w 2024 r., a wolumen kontenerów z Chinami odbudował się.

Przeładunki kontenerów w porcie w Hamburgu wzrosły o 0,9 procent w porównaniu z rokiem 2023, osiągając 7,8 mln TEU. 87 procent tej przepustowości przypada na kontenery załadowane, które są szczególnie ważne dla łańcucha wartości. Udział ten wzrósł o +1,2 proc. do łącznej liczby 6,8 mln TEU.
„Roczny wynik pokazuje, jak odporny jest Port Hamburg w trudnym otoczeniu rynkowym. W szczególności duży odsetek obsłużonych kontenerów załadowanych wskazuje, że spedytorzy postrzegają port jako niezawodnego partnera, który okazuje się silnym ogniwem w globalnym łańcuchu logistycznym. Ponadto sprawny ruch lądowy portu w Hamburgu może pochwalić się udanym rokiem”, analizuje Axel Mattern, członek zarządu Port of Hamburg Marketing (HHM).
Łącznie w porcie w Hamburgu przeładowano 78,7 mln ton ładunków drobnicowych, z czego większość (77,5 mln ton) przypadała na kontenery. Przeładunek konwencjonalnych ładunków drobnicowych wzrósł do 1,3 mln ton (+8,7%).
Ważne rynki w plusie
Handel z Chinami, który ma duże znaczenie dla Hamburga, wzrósł w ubiegłym roku o 0,7 procent do 2,2 miliona TEU. Oznacza to, że kraj ten pozostaje najważniejszym partnerem handlowym, wyprzedzając USA, które odnotowały nowy rekord 685 000 TEU, co stanowi wzrost o 5,0 proc. Indie, będące rynkiem wschodzącym, również odnotowały pozytywny wynik, ze wzrostem o 2,1 procent do 195 000 TEU. Ponadto przeładunki na Sri Lance, największym węźle przeładunkowym subkontynentu indyjskiego, wzrosły do 140 000 TEU (+12,4%).
Więcej statków zawija do Hamburga
Liczba zawinięć statków mogących przewieźć ładunki kontenerowe do portu w Hamburgu była o 0,3 procenta wyższa niż w roku poprzednim. Sytuacja bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym w dalszym ciągu determinuje globalny transport towarowy. Dłuższy czas tranzytu oznacza konieczność zmiany tras i przekierowania statków. W rezultacie do Hamburga zawija mniej statków typu megamax. Jednocześnie znacznie wzrosły przeładunki portu w Hamburgu na jedno zawinięcie. W rezultacie kontenerowce klasy Megamax obsługiwały średnio ponad 10 000 TEU. Oznacza to wzrost o ponad 20 procent.
Dekarbonizacja wpływa na obsługę ładunków masowych
Nigdzie transformacja energetyczna nie jest bardziej widoczna niż w liczbach dotyczących przeładunku ładunków masowych. Spadek wykorzystania paliw kopalnych miał wpływ na wynik operacyjny. Przykładowo, spółki portowe zaimportowały 3,8 mln ton węgla, czyli o 2,1 proc. mniej niż w roku poprzednim. Produkcja produktów naftowych zmniejszyła się o 5,7 miliona ton, co stanowi spadek o 21,7 procent. Spadek ten spowodowany jest m.in. wyjątkowo wysokimi obrotami w roku 2023. Ponadto niższy popyt spowodowany słabszą kondycją gospodarczą i łagodnymi temperaturami doprowadził do zmniejszenia importu w 2024 r.
Łączny przeładunek towarów masowych wyniósł 33,1 mln ton (-8,6% w porównaniu do roku poprzedniego). Na szczególną uwagę zasługuje wzrost importu roślin oleistych o 5,6 proc. do 3,2 mln ton oraz eksportu pasz dla zwierząt o 9,4 proc. do 1,4 mln ton. Łączna ilość przeładowanych drogą morską ładunków wyniosła zatem 111,8 mln ton. Jest to o 2,1 procent mniej niż w roku poprzednim.
Kolej wyraźnie przoduje w transporcie śródlądowym
Z wolumenem 5,2 mln TEU, ruch lądowy portu w Hamburgu przetransportował więcej towarów niż w roku 2023. Przeładunki osiągnęły wartość 2,6 mln TEU. W przeliczeniu na tony, ruch wewnątrzlądowy wynosi 83,1 mln ton, a przeładunki – 28,7 mln ton.
Biorąc pod uwagę podział modalny, na szczególną uwagę zasługuje kolej, która w 2024 r. przetransportowała 46,2 mln ton (+1,3% w porównaniu z rokiem poprzednim) i 2,6 mln TEU (+2,5%). Mając 50,2-procentowy udział w transporcie kontenerowym, kolejom udało się ponownie przekroczyć granicę 50 procent. Ten dobry wynik to także zasługa wysokiego wykorzystania pojemności pociągów kontenerowych. Kolej zyskała również na znaczeniu w podziale modalnym w przeliczeniu na masę ładunków. Udział kolei wyniósł 55,6 proc., co stanowi wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2023.
Sytuacja międzynarodowa pozostanie w przewidywalnej przyszłości wysoce niestabilna ze względu na mnogość kryzysów międzynarodowych. W tym samym czasie rząd federalny prognozował wzrost niemieckiej gospodarki na poziomie zaledwie 0,3 procent. Będzie to miało nadal wpływ na przepustowość portu. Pozytywnym wydarzeniem jest uruchomienie na początku 2025 roku kilku połączeń liniowych do Hamburga. Na przykład w lutym firmy żeglugowe CMA CGM i ONE uruchomiły usługę połączenia z Ameryką Północną i Południową, a Gemini Cooperation uruchomiło usługę połączenia z Indiami.