Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Następstwa wojny w Ukrainie zmieniły polskie koleje towarowe

Wojna w Ukrainie i jej skutki spowodowały wielotorowe i znaczące zmiany w sektorze kolejowego transportu towarowego w Polsce. Urząd Transportu Kolejowego opublikował raport nt. następstw eskalacji konfliktu zbrojnego w Ukrainie dla polskich kolei. 

fot. PKP PLK

24 lutego br. minęła trzecia rocznica pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę, której następstwa wpłynęły znacząco na gospodarkę w tym także na sektor transportu i logistyki w Polsce. Koleje towarowe były jednym z sektorów gospodarki, który najmocniej odczuł skutki geopolityczne i makroekonomiczne wojny, która toczy się za polską granicą. Następstwa te okazały się zróżnicowane począwszy od zmiana w kierunkach transportu, poprzez zmiany w popycie na usługi przewozowe, wyzwania organizacyjne po nowe zadania związane z wsparciem Ukrainy w w jej wysiłku militarnym. 

Wojna wpłynęła negatywnie na koniunkturę gospodarczą w Europie i Polsce. Jej następstwami było spowolnienie wzrostu gospodarczego, wzrost inflacji i spadek produkcji przemysłowej. Sankcje wprowadzone przez Unie Europejską na Rosję spowodowały konieczność znalezienia nowych źródeł dostaw surowców energetycznych dla Polski. Zwiększył się import węgla poprzez polskie porty morskie, a przed kolejami towarowymi postawiono zadanie przewiezienia tych surowców. Dzięki temu w 2022 r. przewozy towarowe w Polsce odnotowały dobry wynik. W kolejnych latach przewozy węgla zmniejszyły się, a koleje towarowe odczuły ogólne skutki dekoniunktury.

— W przypadku pracy przewozowej (62,5 mld tonokilometrów) był to najlepszy wynik w statystykach UTK od 2007 r., co miało m.in. związek z transportem węgla na większe odległości niż zazwyczaj. Począwszy od 2023 r. odnotowywane są spadki w kolejowych przewozach towarowych w Polsce. Rok 2024 przyniósł kolejne spadki – poziom masy obsłużonej koleją był tylko nieznacznie wyższy (223,5 mln ton), niż w pandemicznym 2020 r. (223,2 mln ton). — stwierdzono w raporcie UTK. 

Zmiany na Nowym Jedwabnym Szlaku

Jednym z sektorów, które najsilniej odczuły skutki wojny w Ukrainie były intermodalne przewozy kontenerów z Chin na Nowym Jedwabnym Szlaku. Część operatorów logistycznych zrezygnowała z przewozów kolejowych przez terytorium Rosji. W efekcie wolumen ładunków przetransportowanych z Chin do Polski spadł z 206,2 tys. TEU w 2021 r. do 178,5 tys. TEU w i 117,6 tys. TEU w 2023 r. W 2024 r. Nowy Jedwabny Szlak ponownie stał się popularną opcją dla europejskich spedytorów i załadowców ładunków, którzy szukali alternatywy dla transportu oceanicznego, w którym pojawiły się poważne zakłócenia z powodu kryzysu bezpieczeństwa żeglugi na Morzu Czerwonym. W efekcie w ubr. przetransportowano z Chin do Polski rekordową ilość 293 tys. TEU. Przewozy do wszystkich krajów europejskich wyniosły 330 tys. TEU i były nadal mniejsze niż w 2021 r. kiedy wyniosły 409 tys. TEU.  

Jednym z skutków wojny, który silnie wpłynął na branżę kolejową był kryzys energetyczny, którego następstwem był wzrost kosztów zakupu energii elektrycznej. W 2023 r. przewoźnicy towarowi płacili o 51,9% więcej za energię trakcyjną niż rok wcześniej. 

Wojna spowodowała duże zmiany w kierunkach przewozów kolejowych. Znacznie zmniejszyły się przewozy między Rosją a Polską. Masa towarów transportowanych drogą kolejową z Rosji do Polski spadła z 10,36 mln t w 2021 r. do 1,24 mln t w 2023 r. Zwiększyły się natomiast przewozy z innych krajów.  — Kazachstan, z którego importowany był towar (4,1% udział w 2023 r.), z 18 miejsca w 2021 r. awansował na 6 miejsce w 2022 r. pod względem masy. Odnotowano wzrost importu z innych krajów, które do tej pory miały udział marginalny – np. z Kolumbii, gdzie udział tego kraju kształtował się na poziomie 0,06% w 2020 r., a w 2023 r. wzrósł do 3,2% — napisano w raporcie. 

Przewozy między Polską a Ukrainą

Bardzo duże zmiany w ostatnich latach nastąpiły w kolejowych przewozach towarowych przez granicę polsko-ukraińską. W początkowym okresie pełnoskatowego konfliktu dużym problemem dla Ukrainy była blokada jej portów nad Morzem Czarnym, co spowodowało konieczność znalezienia nowych dróg dla obsługi handlu zagranicznego. Część z tego wolumenu przeniesiono na szlaki kolejowe łączące ten kraj z Polską. Masa towarów przetransportowanych z Ukrainy do Polski wzrosła z 8,23 mln t w 2021 r. do 12,08 t w 2022 r. Za wzrost ten odpowiadały głównie przewozy zbóż. W eksporcie do Ukrainy masa ładunków wzrosła z 2,36 mln t. w 2021 do 3,37 mln t w kolejnym roku. Znacznie wzrósł w tym czasie tranzyt z Ukrainy przez Polskę do innych krajów. W 2022 udział ładunków tranzytowych wynosił 12,68% a w 2023 wzrósł do 34,92%. W ubr. wg prognoz wyniósł 43,3%. 

Kolej przejęła część ładunków, które wcześniej między Polską a Ukrainą były transportowane samochodami. Duży wpływ na to miało uruchomienie nowych pociągów między Ukrainą a portami morskimi w Gdańsku i Gdyni. 

— W 2021 r. w relacji Jagodin – Dorohusk (czyli z Ukrainy do Polski) uruchomiono 393 pociągi towarowe, natomiast w 2024 r. było to już 2010 pociągów. Pociągi z i do Ukrainy to zarówno relacje związane z pobliskimi terminalami i torami odstawczymi, jak i w dalszych relacjach krajowych i zagranicznych. Wzrasta liczba relacji związanych z portamimmorskimi – Szczecinem, Gdańskiem i Gdynią. W przypadku Szczecina jest to głównie kierunek związany z transportem paliw dla Ukrainy. W związku z konfliktem zbrojnym Ukraina ograniczyła wymianę tego surowca z Rosją, co wymusiło poszukiwanie nowych kierunków importu. Jednym z nich był import drogą morską do polskich portów, a następnie transport tego surowca przez terytorium Polski do Ukrainy — stwierdzono w raporcie. 

Wojna uwidoczniła konieczność budowy odpornych na zakłócenia łańcuchów dostaw. UTK zwraca uwagę na potrzebę dalszych inwestycji w infrastrukturę kolejową zwłaszcza na liniach łączących Polskę z Ukrainą i krajami bałtyckimi. — Modernizacja infrastruktury, cyfryzacja procesów oraz integracja regionalnych sieci transportowych pozostają priorytetami na najbliższe lata. Polska w nowych uwarunkowaniach geopolitycznych ma szansę na umocnienie swojej roli jako kluczowego węzła logistycznego, co może przyczynić się do stabilnego rozwoju gospodarczego Polski czy Ukrainy, ale również całego makroregionu — stwierdzono w analizie. 

Czytaj też: 3 lata wojny w Ukrainie. Przedsiębiorcy nadal solidarni z napadniętym krajem

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close