Port Koper zakończył 2024 rok z dobrymi wynikami biznesowymi
Grupa Luka Koper zakończyła ubiegły rok dobrymi wynikami biznesowymi. Przekroczono większość wskaźników finansowych i osiągnęliśmy 3-procentowy wzrost całkowitej przepustowości transportu morskiego, 6-procentowy wzrost przeładunku kontenerów oraz 8-procentowy wzrost w kategorii ładunków drobnicowych. W Porcie Koper podjęto inwestycje, które zdefiniowano w nowym strategicznym planie biznesowym i w ubiegłym roku z sukcesem zakończyliśmy kilka projektów.

Grupa Luka Koper zakończyła rok 2024 powyżej oczekiwań, mimo że pierwsze miesiące ubiegłego roku upłynęły pod znakiem kryzysu na Morzu Czerwonym i licznych niepewności. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły 330,1 mln euro, co stanowi wzrost o 6 proc. (17,3 mln euro) w porównaniu do roku ubiegłego i o 2 proc. w porównaniu do planu. Większe przychody uzyskano z przeładunku statków, wolumenu usług załadunku i rozładunku kontenerów oraz innych usług, natomiast ze względu na szybszy obrót towarami, nieco mniejsze przychody uzyskano z opłat magazynowych.
W ubiegłym roku spółce udało się skutecznie zarządzać kosztami operacyjnymi, które wyniosły 268,6 mln euro, co stanowi wzrost o 4 proc. w porównaniu z rokiem 2023 i jest poniżej planowanego przedziału kosztów. W 2024 roku wzrosły koszty pracy ze względu na dodatkowe zatrudnienie, wzrosły koszty amortyzacji, a koszty materiałów, koszty usług i inne wydatki spadły.
Zysk operacyjny (EBIT) osiągnął poziom 67 mln euro, przekraczając plan o 33 proc. i był jednocześnie o 10 proc., tj. o 6,1 mln euro wyższy niż w 2023 r. Zysk netto Grupy na koniec roku wyniósł 60,3 mln euro, co jest wynikiem o 26 proc. wyższym od zakładanego i o 7 proc. wyższym niż w 2023 r. Pozytywnie wpłynął na to zysk z finansowania w wysokości 5,9 mln euro, co jest wynikiem o 27 proc. wyższym niż w 2023 r. i o 40 proc. wyższym od zakładanego z tytułu generowania przychodów finansowych z odsetek od środków pieniężnych ulokowanych w krótkoterminowych depozytach bankowych i bonach skarbowych.
Wzrost przepustowości i nowy kamień milowy w terminalu kontenerowym
Okoliczności, które miały miejsce na początku 2024 r. i były związane przede wszystkim z kryzysem na Morzu Czerwonym, wymusiły liczne zmiany na każdym etapie łańcucha logistycznego. Zarząd Portu Koper misoał szukać i wykorzystywać nowe możliwości biznesowe, jednocześnie utrzymując doskonałą obsługę, która od lat umacnia pozycję jednego z najważniejszych portów w regionie. W terminalu kontenerowym osiągnięto wzrost o 6%, przeładowując 1 133 340 kontenerów (TEU) i ustanowiono nowy rekord przepustowości. Luka Koper zakończyła rok także nowym rekordem w terminalu pasażerskim, gdzie odnotowała przyloty 125 276 pasażerów. Wzrost odnotowała także w przeładunkach ładunków drobnicowych i płynnych, natomiast przeładunki ładunków suchych i masowych były nieznacznie niższe w porównaniu z rokiem poprzednim.
Dodatkowym wyzwaniem w 2024 r. było stopniowe ochładzanie światowej gospodarki i spadek sprzedaży samochodów na kluczowych rynkach, co przełożyło się na spadek liczby pojazdów o 3 proc. W 2024 roku Port Koper obsłużył w sumie 884 666 samochodów, a w listopadzie obsłużył 90 548 pojazdów, poprawiając poprzedni miesięczny rekord z listopada 2023 roku o 1711 pojazdów.
„Początek roku był daleki od obiecującego; eskalacja konfliktu na Bliskim Wschodzie i opóźnienie w dostawie ładunków o dobre 14 dni lub więcej, jak oczekiwano, również znalazły odzwierciedlenie w nieco niższym niż planowano przerobie”. Jednakże w kwietniu sytuacja zaczęła się normalizować, a firmy żeglugowe wzmocniły swoje usługi i zapewniły regularne i niezawodne przypływy statków i ładunków. Przyczyniły się do tego również nowe interesy w Luka Koper, związane z planowaną budową i wyposażeniem nowych zakładów produkcyjnych. fabryk na rynkach wewnętrznych. Biorąc pod uwagę okoliczności, osiągnięte wyniki są wyjątkowe. „Cieszę się, że udało nam się zrealizować większość inwestycji i uruchomić cykl rozwoju, który przewidzieliśmy w strategicznym planie biznesowym” – wyjaśniła Nevenka Kržan, prezes zarządu Luka Koper, po ogłoszeniu wyników biznesowych.
Orientacja rozwojowa Luki Kopera
W 2024 roku Uruchomiono kilka istotnych inwestycji, które zwiększą moce przerobowe Portu Koper i stworzą warunki do planowanego wzrostu przepustowości. Obejmują one budowę nowego nabrzeża (nabrzeże 12) do przeładunku ładunków Project Cargo i pojazdów, a także Magazynu 54 o powierzchni 14 000 metrów kwadratowych, który będzie pierwszym w dużej mierze zautomatyzowanym magazynem produktów stalowych. Dzięki elektrowni słonecznej na dachu budynek będzie samowystarczalny energetycznie, a suwnice będą także zelektryfikowane, co umożliwi odzyskiwanie zaoszczędzonej energii. Latem ruszyły także prace nad budową nowych placów postojowych na 3 tys. pojazdów (boks 6a), które zostaną ukończone w połowie 2025 r., a jesienią rozpocznie się budowa nowego budynku terminala pasażerskiego.