Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

PKP PLK wyremontują „Nadodrzankę” dzięki funduszom KPO

Pociągi pojadą szybciej „Nadodrzanką”. Na ponad 200-kilometrowym odcinku trasy, w województwach lubuskim i zachodniopomorskim. PKP PLK ogłosiły dwa przetargi na realizację prac z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Inwestycje mają się zakończyć w II poł. 2026 r.

fot. PKP PLK

Pociągi zwiększą prędkość na lubuskim i zachodniopomorskim odcinku „Nadodrzanki”, ważnej linii kolejowej, która prowadzi z Dolnego Śląska, przez województwo lubuskie, na Pomorze Zachodnie. Po zakończeniu prac znikną ograniczenia prędkości, obowiązujące teraz ze względu na stan techniczny torów. Inwestycja umożliwi przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h. To nawet dwukrotnie szybciej niż obecnie (w zależności od odcinka, prędkość na linii wynosi od 60 do 120 km/h). Poprawa parametrów wpłynie korzystnie nie tylko na sprawniejsze przejazdy, ale zwiększy też przepustowość trasy, którą będzie mogło pojechać więcej pociągów, w tym składów towarowych, jadących z i do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

PKP PLK planujeremont torów na wybranych odcinkach linii Wrocław – Szczecin (nr 273), które przebiegają przez województwa lubuskie i zachodniopomorskie, a także na linii Szczecin – Świnoujście (nr 401). Łącznie prace obejmą 250 km torów (ok. 230 km na „Nadodrzance” i blisko 20 km na trasie Szczecin – Świnoujście). Zostanie oczyszczona i uzupełniona podsypka, co zapewni odpowiednią stabilizację torów. Punktowo wyemionone zostaną szyny m.in. na szlaku Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, stacji Krzywin Gryfiński, Daleszewo oraz szlaku Mokrzyca Wielka – Warnowo. Na objętych pracami odcinkach wyregulowana zostanie sieć trakcyjną i wyremontowane będą rozjazdy.

Ogłoszono przetargi na dwa zadania: „Zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 273 od km 116,000 do km 285,000” oraz „Zaprojektowanie i wykonanie robót dla zadania pn. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinku granica IZ w km 285,000 do Szczecin Podjuchy w km 346,358 oraz prace na linii kolejowej nr 401 na odcinku Szczecin Dąbie SDB w km -0,636 do Lubiewo w km 88,100”. Oba przedsięwzięcia są częścią projektu „Prace na wybranych odcinkach ciągu linii kolejowej C-E-59”. Inwestycja realizowana będzie w formule „projektuj i buduj” z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Na obecnym etapie PKP PLK przewiduje, że podpisanie umowy z wyłonionymi w postępowaniu wykonawcami nastąpi w III kwartale 2025 r. Zasadnicze roboty ruszą po opracowaniu szczegółowej dokumentacji, jesienią br., a cała inwestycja – w ramach obu zadań – ma się zakończyć w II poł. 2026 r.

W ogłoszonych postępowaniach przewidziano także prawo opcji, które – w przypadku zapewniania finansowania – umożliwi poszerzenie zakresu planowanych prac w zakresie systemu sterowania ruchem kolejowym oraz zabudowy nowych urządzeń przejazdowych. Roboty będą prowadzone naprzemiennie, najpierw na jednym, a następnie na sąsiednim torze, co przy zachowaniu procedur bezpieczeństwa umożliwi planowe przejazdy pociągów.

„Nadodrzanka” jest ważną linią, szczególnie w ruchu towarowym, która łączy Wrocław ze Szczecinem i przebiega wzdłuż Odry, pięciokrotnie przecinając rzekę: przed Brzegiem Dolnym i Ścinawą, za Czerwieńskiem oraz dwukrotnie w Szczecinie (w rejonie stacji Podjuchy i Szczecin Główny). Trasa liczy ponad 350 km. Znaczenia Magistrali Nadodrzańskiej (ciągu linii nr 273 i 401, C-E-59) dowodzi włączenie jej w ub. r. przez Komisję Europejską do sieci TEN-T (transeuropejskiej sieci transportowej), którą tworzą główne połączenia transportowe w ramach Unii Europejskiej, jako istotny element kolejowego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. 

Znaczenie modernizacji „Nadorzanki” dla polskiego i europejskiego sektora logistyki będzie jednym z tematów, o którym debatować będą eksperci z branży TSL podczas konferencji INTERMODAL IN POLAND NORTH – SOUTH, która odbędzie się w dniach 10-11 września w Szczecinie. Więcej informacji o tym wydarzeniu można znaleźć na stronie: https://intermodalinpoland.eu/intermodal-in-poland-north-south-2025/

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close