Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Indie planują, jak zostać potęgą morską

Indie ogłosiły wieloaspektowy program rozwoju przemysłu morskiego. Planują radykalnie zwiększyć własną flotę kontenerową oraz budowę lub rozbudowę stoczni produkcyjnych (są potęgą w segmencie rozbiórki złomowanych statków). Działania te mają wzmocnić obsługę rosnącego dynamicznie handlu międzynarodowego Indii, pozwolić im silniej zaistnieć szczególnie w obsłudze przewozów Indie – Bliski Wschód – Europa, a zarazem uniezależnić się zarówno od armatorów zagranicznych, jak i dominujących stoczni dostarczających kontenerowce, szczególnie w Chinach.

fot. Pixabay

Realizując te plany, w ostatnich dwu tygodniach premier Narendra Modi spotykał się z przywódcami kilku krajów zachodnich i biznesmenami z branży morskiej. Wstępnie ustalone strategiczne partnerstwa z europejskimi liderami logistyki morskiej mają pomóc osiągnąć główny cel Indii – znaleźć się jeszcze do 2030 r. wśród 10 największych krajów morskich, a  do 2047 r. w pierwszej piątce. 

Cel nr 1 – duża flota kontenerowa

Plany zakładają uruchomienie nowego kontenerowego operatora liniowego – Bharat Container Line, który „ma zmniejszyć zależność Indii od zagranicznych operatorów statków”. Obecnie narodowy przewoźnik Shipping Corp. of India (SCI) eksploatuje tylko cztery kontenerowce, dwa własne i dwa czarterowane, zgodnie z danymi firmy analitycznej Alphaliner. 

Projekt inwestycji zakłada budowę floty kontenerowej z co najmniej 100 statkami, które będą pływać „po kluczowych szlakach handlowych”, jak opisano w opublikowanych materiałach. Nie podano ich wielkości ale można zakładać, że mogą osiągnąć łączną zdolność przewozu do 1 mln TEU. W ub. tygodniu premier Modi wraz z prezydentem Francji Emmanuelem Macronem odwiedził siedzibę przewoźnika oceanicznego CMA CGM w Marsylii „w celu omówienia współpracy logistycznej”. 

Po spotkaniu w poście na LinkedIn Rodolphe Saade, prezes i dyrektor generalny CMA CGM napisał: „Dzięki Korytarzowi Gospodarczemu Indie-Bliski Wschód-Europa (IMEC), wizjonerskiej inicjatywie kierowanej przez premiera Narendrę Modiego, Marsylia ma odegrać strategiczną rolę jako kluczowy węzeł handlu indo-śródziemnomorskiego. Jesteśmy w pełni zaangażowani w realizację tych ambicji. IMEC to coś więcej niż tylko infrastruktura, to łączenie gospodarek, wspieranie zrównoważonego wzrostu i kształtowanie przyszłości światowego handlu”.

Cel nr 2 – wzmocnienie infrastruktury morskiej

Trzej najwięksi przewoźnicy kontenerowi i operatorzy terminali – MSC, Maersk i CMA CGM – zostali też zaproszeni przez rząd indyjski do udziału w planach wzmocnienia infrastruktury morskiej kraju. Jako pierwszy w lutym Indie odwiedził Soren Toft, dyrektor generalny MSC, spotykając się m.in. z ministrem handlu i przemysłu – Piyushem Goyalem. Minister powiedział mediom społecznościowym, że rozmowy koncentrowały się na inwestycjach w śródlądowe terminale kontenerowe, w konserwację i produkcję kontenerów, a także rozwoju indyjskiego przemysłu stoczniowego.

Cel nr 3 – budowa silnego przemysłu stoczniowego

Minister finansów Indii, Nirmala Sitharaman poinformowała, że utworzono fundusz rozwoju przemysłu morskiego o wartości 2,9 miliarda dolarów, z przeznaczeniem głównie na długoterminowe finansowanie krajowego przemysłu stoczniowego i remontowego. Inwestycje będą realizowane w formule PPP, bowiem poszczególne projekty inwestycyjne rząd będzie współfinansował w 49 proc., a pozostała część ma pochodzić ze środków własnych portów, stoczni i z sektora prywatnego.

Do wszystkich tych projektów zostały zaproszone powyższe trzy europejskie grupy logistyczne. Maersk podpisał już protokół ustaleń z indyjską stocznią Cochin Shipyard, zakładający naprawy i budowę statków. Kontrolowana przez rząd Indii stocznia Cochin została założona w 1972 roku i jest największą w kraju. Współpraca z Maersk będzie początkowo koncentrować się na statkach o nośności do 7 000 TEU do napraw na wodzie i do 4 000 TEU – do napraw w suchym  doku. 

Według lokalnych mediów, oczekuje się, że także francuska grupa CMA CGM pójdzie w ślady tego posunięcia, a delegacja ma wkrótce odwiedzić Indie. Z doniesień medialnych wynika, że Indie mają 32 stocznie, ale wskazuje się „niewystarczające wsparcie polityczne, ograniczone inwestycje prywatne i nieefektywność operacji, które hamują rozwój branży”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close