Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Piractwo na morzu nadal groźne, ale ogranicza się do kilku regionów świata

W 2024 r. odnotowano 116 incydentów piractwa na morzu, tj. napadów z bronią w ręku na statki handlowe i ich załogi. Choć było ich mniej w porównaniu do 120 w 2023 r. i 115 w 2022 r., to „piractwo pozostaje stałym zagrożeniem dla marynarzy”, stwierdza w raporcie Centrum Zgłaszania Piractwa Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB PRC).

A Gard Club, dostawca ubezpieczeń morskich i rozwiązań w zakresie zarządzania ryzykiem podkreśla, że „Bliższe przyjrzenie się takim incydentom pokazuje też szereg niepokojących trendów”, w tym porwania załóg i zwiększenie liczby ataków w kilku regionach, ważnych dla międzynarodowego transportu morskiego.

Statystyki

W 2024 r. celem ataków piratów padło 50 masowców, 23 tankowce, 11 kontenerowców i 32 jednostki innego typu. Najwięcej napaści na statki było w rejonie: Azji Południowo-Wschodniej (72), Zatoki Gwinejskiej (18), na akwenach subkontynentu indyjskiego (16), w rejonie Somali (8) i w Ameryce Południowej (2). Według raportu, piraci wdarli się na pokład 94 statków, w przypadku 13-tu dokonano prób ataków lub abordażu, porwano sześć jednostek, a trzy ostrzelano z różnego rodzaju broni palnej. Wzrosła liczba doniesień o użyciu broni podczas ataków. W ub.r. broń palną lub użycie noży i maczet zgłoszono w 65 incydentach, w porównaniu z 55 w 2023 r. 

Zagrożone życie marynarzy

W ub.r. wzrosła liczba poszkodowanych marynarzy. Wynika to głównie z tego, że w I połowie roku piraci somalijscy podczas czterech abordaży wzięli dużą liczbę zakładników. W raporcie IMB podkreśla się wznowienie działalności somalijskich piratów, po raz pierwszy od 2017 r. (kiedy interweniowała m.in. marynarka wojenna USA). Do ataków doszło „w znacznych odległościach od somalijskiego wybrzeża, co świadczy o nieustających możliwościach tych przestępców”. Jednak od maja 2024 r. nie zgłoszono dodatkowych incydentów w tamtym rejonie. Przypadki porwań członków załóg statków odnotowano na wodach Azji Południowo-Wschodniej i Zatoki Gwinejskiej. 

Zagrożone regiony

„Poważnym problemem pozostaje utrzymujące się zagrożenie piractwem i napadami z bronią w ręku na wodach Azji Południowo-Wschodniej oraz rosnąca liczba incydentów w Cieśninie Singapurskiej”, stwierdzają autorzy raportu. Potwierdzają to również dane ReCAAP IS (Regionalne Porozumienie w sprawie Zwalczania Piractwa i Napadów z Bronią w ręku na Statki z Tokio), które identyfikuje „jako szczególnie ryzykowne miejsce w 2024 r.” wody Cieśniny Punau Cula w Indonezji i w Kanale Filipa. 

Jak wynika z najnowszych danych, w okresie od 1 stycznia do 10 lutego 2025 r. w Cieśninie Singapurskiej odnotowano 12 incydentów działalności piratów. Incydenty na wodach Zatoki Gwinejskiej utrzymywały się w ub.r. na „historycznie niskim poziomie”, stwierdza raport IMB. Jednak w tamtym regionie doszło w ub.r. do jednego ataku i uprowadzenia załogi statku. W 2024 roku zgłoszono tylko dwa incydenty z obu Ameryk. Żaden z nich nie miał miejsca w niesławnym peruwiańskim Callao Anchorage.

Komentarze

W raporcie IMB stwierdza się, że „Statki szczególnie narażone są na ataki piratów podczas kotwiczenia i przebywania przed wpłynięciem do portu, dlatego kapitanowie i załoga powinni zachować szczególną czujność podczas przebywania w miejscach wysokiego ryzyka”.

„Ciągłe zagrożenia dla bezpieczeństwa załogi pozostają poważnym problemem. Zasadnicze znaczenie ma ochrona tras i zapewnienie bezpieczeństwa marynarzom, którzy mają zasadnicze znaczenie dla utrzymania światowego handlu” – skomentował dane raportu IMB John W.H. Denton, sekretarz generalny Międzynarodowej Izby Handlowej (ICC). Według niego, zapewnienie bezpieczeństwa „wymaga wspólnych wysiłków, a kluczowe znaczenie ma stała regionalna i międzynarodowa obecność marynarki wojennej.

A Gard Club zaleca przyjęcie odpowiednich środków zapobiegawczych, zgodnie z dostępnymi wytycznymi branżowymi i najlepszymi praktykami zarządzania (BMP). „Potencjalne konsekwencje nieprzestrzegania najlepszych praktyk branżowych mogą być poważne w przypadku tranzytu przez obszary podatne na piractwo”. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close